Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Нос" - абсурдизъм по Гогол в Театър 199

ТЕАТРАЛНА ПРЕМИЕРА

"Нос" - абсурдизъм по Гогол в Театър 199

Премиерата на спектакъла е на 3-ти април, от 19:30ч.

Сн.: Театър 199

Веселка Кунчева "реанимира" човещината с "Нос" по Гогол.  Премиерата е на 3 април в Театър 199 "Валентин Стойчев", съобщават от театъра, цитирани от БТА.

Режисьорката, чието амплоа са смислените зрелищни спектакли, сплав от драматичен и куклен театър, отново е и автор на сценичната версия заедно с Ина Божидарова. В постоянния екип е също сценографката Мариета Голомехова. Музиката е на Христо Налиев.

Сн.: Театър 199

Сн.: Театър 199

Участват актьорите Георги Спасов и Полина Христова.

Повестта на Гогол "Нос" е написана преди повече от 200 години. Текстът е абсурдно-сатиричен. Именно този фантастичен абсурдизъм провокира през столетията много творци за различни интерпретации.

Сн.: Театър 199

По повод на представлението Веселка Кунчева припомня мисълта на Гогол: "Колкото по-дълго и внимателно гледаме една смешна история, толкова по-тъжна става тя."

И добавя: "Всъщност става въпрос за загуба. За нещо, което вече сме умъртвили. Превърнали сме човещината в себе си в атавистичен, старомоден орган на Егото. В раковото му образувание. Апендиксът на двадесет и първи век. И ако човещината не е оперирана още в детството, се опитваме да я прикрием, за да не ни разпознаят като несъвременни създания. За да не ни линчуват с присмех и съжаление."

"Нос", постановка на Веселка Кунчева/Сн.: Театър 199

Следващите представления на "Нос" са на 17-ти април, 2-ри и 20-ти май 2018 г. в театър 199 "Валентин Стойчев".

_____________________________

През 1835 г. "Московски наблюдател" отказва отхвърля повестта на Гогол ("Нос"), като я нарича "пошла, слаба и тривиална". Но точно в този момент тя попада в ръцете на Пушкин, който я намира за "толкова неочаквана, фантастична, весела и оригинална", че успява да уговори автора да я отпечата в сп. "Съвременник" през 1836 г.

По нея Дмитрий Шостакович пише опера, чиято първа постановка е неуспешна и свалена след 16 представления, но получава световна известност през 60-те години на XX век.  През годините Александър Алексиев прави мултфилм, Белински - телевизионен спектакъл, през 1977 Ролан Биков създава филма "Нос", Михаил Лисовой - анимация и т.н.

През 2012 г. Русенската опера постави у нас операта "Нос" на Дмитрий Шостакович по едноименна повест на Гогол, по времето, когато директор там беше Найден Тодоров. Операта "Нос" е смятана за продукт на авангардната руска естетика от първите десетилетия на XX век. Представлението, с режисьор Аделаида Якимова беше част от програмата на "Мартенски музикални дни" и донесе Кристална лира на екипа.

По-рано през март тази година, отново в Русе се състоя премиерата на театрална постановка с режисьор Боян Иванов. 

През 2013 г. Метрополитън Опера - Ню Йорк отбеляза 130 години с "Нос" на Шостакович, поставена от южноафриканеца Уилям Кентридж.

Сн.: Театър 199

През април 2018 г. "Нос" вече е част и от софийския афиш и може да бъде видяна на най-малката ни театрална сцена - Театър 199.

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Койна Русева влиза в ролята на Одисей

Театрално риалити демитологизира познати древногръцки герои

Лиа Родригес, едно от водещите имена на съвременната танцова сцена, гостува на One Dance Festival

"Borda", копродукция на фестивала за танц и пърформанс One Dance, ще бъде поставен в Дом на културата "Борис Христов", Пловдив на 7 юни, дни след световната премиера

Пред пълна зала се изигра "Мрак на края на града" - спектакъл за паметта и раните от миналото

Световната премиера на пиесата се проведе на Камерна сцена в Народния театър

"Топлоцентрала" открива 2025-а със световна премиера и обещаваща българска селекция

В края на месец януари световноизвестните танцови артисти Зия Азази и Марион Крамп ще представят премиерата на "Pietà 2.0", включвайки София в своята артистична обиколка

"Клетви" на Марион Дърова с премиера на 15 декември

Марион Дърова поставя третият си спектакъл/пърформанс на сцената на Yalta Art Room, този път посветен на "мръсния език"