БЕЗ ЦЕНЗУРА
Балканска кръв, еротичен порив: Марина Абрамович възражда забравени ритуали с нов спектакъл
Сцените възкресяват езическите корени на Балканите с интимни, смущаващи и поетични образи
Редактор : / 1396 Прочита 4 Коментара

"В днешната култура всичко еротично се възприема като порнография". С тази провокация световноизвестната артистка Марина Абрамович представя най-новия си и по нейни думи - най-амбициозен проект досега: "Balkan Erotic Epic", съобщава The Guardian.
В основата му лежат балкански езически ритуали, в които сексуалността е неразделна част от природата, плодородието, смъртта и живота.
Във време, в което телесността се възприема или като обект на срам, или на комерсиална употреба, Абрамович се обръща към корените си, за да възкреси една изгубена, но дълбоко поетична еротика - земна, мистична и неосъзнато модерна.
Проектът ще има своята световна премиера в Манчестър от 9 до 19 октомври и ще бъде поставен в Aviva Studios, новата сцена на мултижанровата платформа Factory International. След това ще гостува и в Барселона, Берлин, Ню Йорк и Хонконг.
70 души, 13 сцени, една вселена от тяло и митология
"Balkan Erotic Epic" събира на едно място 70 изпълнители - танцьори, певци, музиканти и актьори, които ще пресъздадат 13 сцени, вдъхновени от фолклорни и предхристиянски обреди, запазени в Румъния, България, Сърбия, Албания, Косово, Северна Македония, Черна гора, Гърция, както и в ромската култура.
Сцените ще бъдат представени в различни пространства, които публиката ще може да обхожда свободно, попадайки на "интимни пърформанси, трескави танци и призрачни песни". Предвиждат се и "спонтанни срещи" с изпълнители, които ще превръщат спектакъла в нещо повече от театър - в преживяване, в което няма граница между сцена и публика.
Марина Абрамович представя "Методът на Абрамович" на 19 март 2012 г. в Милано.
Снимка: Getty Images
Сред най-впечатляващите сцени е ритуалът "Сплашване на боговете", в който жени от балкански села, в опит да спрат дъжда, тичат по нивите с вдигнати поли и се разголват към небето - акт на провокация, но и на древна вяра.
В "Ритуала на плодовитостта" телата се извиват голи в праха, в отчаян призив за живот и възпроизводство - сцена, която разрушава всяка представа за "прилично" изкуство, но същевременно пречиства.
В "Масажиране на гърдите" женски тела жестикулират над гробове в ритуал, чиято цел е да пробуди земята - акт на скръб, надежда и вяра в цикличността на живота.
Марина Абрамович
Снимка: Getty Images
Еротичното като свещено, не като табу
"Balkan Erotic Epic" е не само артистичен спектакъл, но и теоретичен манифест - срещу пуританската цензура, срещу социалната репресия на телесността, срещу забравата на културната памет.
"Това ми дава шанс да се върна към своите славянски корени, да се вгледам в древните ритуали и да мисля за сексуалността като за нещо, свързано с вселената и с неотговорените въпроси на нашето съществуване", казва Абрамович.
Родената в Белград артистка, която наскоро навърши 78 години, остава икона на съвременното провокативно изкуството - тя вече е използвала собственото си тяло като медиатор на болка, на мълчание, на изолация, на търпение. Стояла е часове без да помръдне, позволявала е на публиката да я удря, наранява и целува. Но сега - за първи път, се обръща не само към себе си, а към културната памет на Балканите.
Пърформанс артистката Марина Абрамович на фестивала "Ню Йоркър" 2013
Снимка: Getty Images
Не е случайно, че в интервю преди година тя отбеляза, че британската публика има "особено пуританско отношение към голотата и половите органи". Абрамович обича да подлага тези граници на изпитание - както го направи през 2023 г. в Кралската академия на изкуствата в Лондон, където възстанови "Imponderabilia" - прочут пърформанс, при който зрителите трябва да минат през тясна врата между гола двойка.
В новия проект тези провокации не са самоцелни - те са част от един по-дълбок разказ за срама и свободата, за забравеното знание, че еротичното е и духовно, че тялото е и космос, не само кожа и плът.
Между живот и смърт, между отчаяние и възкресение
"Чрез този проект искам да покажа поезията, болката, страданието, надеждата. И най-вече - да размишлявам върху нашата смъртност", казва Абрамович.
"Балкански еротичен епос" не е лесен спектакъл - но той не цели да угажда. Той напомня, че изкуството не е само естетика, а ритуал; не е само възвишено, а често и телесно; не е само красиво, а и живо - толкова живо, че може да смути.