ФОТОСЪКРОВИЩНИЦА
Изхвърлени спомени за Китай от 80-те
Френският колекционер Тома Сован, едно от най-значимите имена в областта на "намерената фотография", ще бъде в София, за да представи изложбата "Сребърна мина" в галерия "Синтезис"
Редактор : / 5776 Прочита 4 Коментара
Част от архива "Сребърна мина" - в продължение на повече от десет години Тома Сован спасява изхвърлени спомени за ежедневието на Китай от 80-те. (Снимка: institutfrancais.bg)Изложбата "Сребърна мина" представя фотокнигите на френския колекционер, артист и издател Тома Сован. Откриването, в присъствието на автора, е на 3 ноември в галерия "Синтезис".
Куратори са Надежда Павлова и Никола Михов.
Тя се осъществява със съдействието на галерия "Синтезис", Фотосинтезис и Френския институт в България.
Тома Сован е едно от най-значимите имена в областта на "намерената фотография", негови фотокниги са част от постоянните колекции на "Тейт Модърн" в Лондон и Центърa "Жорж Помпиду" в Париж.
Събитието е продължение на серията от изложби, представящи работата на изявени френски артисти и фотографи, организирани от галерия Синтезис в партньорство с Френския институт в България.
В продължение на повече от десет години Тома Сован спасява изхвърлени спомени за ежедневието на Китай, като дигитализира над 850 000 фотографски негатива, намерени в пункт за рециклиране на отпадъци в околностите на Пекин. Събраните снимки, датират от 80-те години на XX век, , когато филмите на Кодак навлизат в Китай, до замяната им с цифровите технологии в началото на XXI век. Те са своеобразен портрет на страната от периода на отварянето и към външния свят, след Културната революция.
"Архивът "Beijing Silvermine" е резултат от срещата ми с човек на име Сяо Ма, който работи в зоната за рециклиране северно от града, където пристига част от отпадъка на столицата. Там някои от работниците се специализират в отделянето на пластмаса, други - на капачки от бирени бутилки, но той се концентрира основно върху отпадък, съдържащ сребърен нитрат, като рентгенови снимки и фотографски филми.
Преди да потопи всичко в голям басейн с киселина, за да извлече ценното сребро, той се съгласи да ми продава лентите на килограм. Тези чували от ориз, натъпкани с хиляди ролки, мръсни, вонящи, прашни, издраскани, смачкани и влажни негативи ми дадоха достъп до една необикновена силно кодифицирана вселена." - споделя Тома Сован.
Заглавието на изложбата "Сребърна мина" има двойна референция. От една страна е препратка към основния елемент на аналоговата фотография - сребърния нитрат, който реагира под въздействие на светлината. От друга страна - мината, като тъмен свят, едновременно опасен и богат на ресурси, достъпен само за тези, които копаят неуморно. Тома Сован експлоатира тази сребърна мина като тършува по битаци и антикварни магазини, открива, събира, изтърсва от праха, картотекира, сканира и редактира, не само негативи на килограм, но и стари снимки, албуми и книги.
Изложбата акцентира върху друг аспект от работата на Тома Сован - създаването на фотокниги. Неговите издания са пример за книги-обекти. Те са резултат от сътрудничество с различни графични дизайнери и са свързани с конкретна тема от неговия архив "Beijing Silvermine".
Една от най-успешните книги на Тома Сован, "Докато смъртта ни раздели" (2015), се побира в цигарена кутия и описва специфичен ритуал от китайските сватби, при който булката трябва да запали цигара за всеки гост; "Сиен" (2016) е фотокнига-оригами, копие на стара кутия за шевни принадлежности, в която са поставени различни фотографии от архива; последната му книга "17 18 19" (2019) е базирана върху намерен архив от черно-бели негативи, заснети в пекински център за задържане на арестанти в началото на 90-те години.
Докато някои колекционери са движени от стремежа да притежават, други от желанието да натрупат по-голяма колекция, Тома Сован остава верен на идеята да върне в обръщение изображенията, които е намерил. За него книгата е идеалното средство да разкаже техните тихи история.
За автора:
Тома Сован е роден в Париж през 1983 г. Той е колекционер, артист и издател, който работи с намерена фотография. Живее между Париж и Пекин. През 2009 г. създава архива "Beijing Silvermine", който наброява над 850 000 анонимни фотографии, направени в периода 1985 -2005 г.
Неговата работа е показвана в множество престижни институции по света като: Музея за съвременна фотография в Чикаго (2014); Централната академия за изящни изкуства в Пекин в (2015); Музея за изкуство в Гуанджоу (2017) и Музея "Нисефор Ниепс" в Шалон сюр Сона (2019). Участвал е с изложби във фестивали като: Формат (2013), Великобритания; Париж Фото (2016), Франция; Фестивал Имаж Веве, Швейцария (2020).
Тома Сован печели наградата "Изложба на годината" на фото фестивала в Лианджоу през 2013 година. Негови фотокниги са номинирани за най-престижните награди за фотокниги: Фондация Аперчър и Париж Фото (2013,2019); Фестивала Фото Испания (2020); Фестивала за фотокниги в Касел (2013, 2016); Дойче Борсе (2014, 2017) и др.
През изминалите седем години Тома публикува десет фотокниги съвместно с Archive of Modern Conflict, Великобритания; Jiazazhi, Китай; Skinnerboox, Италия; The M Editions, Франция; Void, Гърция, както и самостоятелно издадени авторски книги. Публикациите му са част колекциите на "Тейт Модърн" в Лондон, Центърa "Жорж Помпиду" в Париж, Музея "Виктория и Албърт" в Лондон и Националната библиотека на Франция.
Първото представяне на проекта "Beijing Silvermine" в България е през 2013 г. в Център за култура и дебат "Червената къща" в рамките на Месеца на фотографията, а през 2017 г. Тома Сован гостува на фестивала "Sofia Art Book Fair".
По време на изложбата ще бъде прожектиран документалния филм на Емилен Гилем, който представя работата на Тома Сован (2012);
Изложбата се реализира с подкрепата на Френското посолство в България, Френски институт в България, Фотосинтезис, Сони България и БНП Париба.