ГРАДСКИ МИСТЕРИИ
"Град на сенките" от Алексей Титаренко
Между 30 юни и 14 август в Националната галерия
Редактор : / 683 Прочита 0 Коментара
Баба и внуче, Санкт Петербург, 1992 сребърно-желатинов тониран и състарен отпечатък, ръчно изработен в лабораторията на автора, единично копие (Източник: Национална галерия)Сборната експозиция "Град на сенките" включва кадри от едноименната легендарна серия, заснета в Санкт Петербург (1991-1994), Венеция (2001-2008), Хавана (2003-2006) и Ню Йорк (2004-2022). Фотографиите са ръчно проявени от самия Титаренко в личната му лаборатория. Голяма част от принтовете са единствени копия.
Алексей Титаренко е известен с това, че снима на филм и копира ръчно. Фотографските му методи на работа не са просто техническо средство, а част от личния му стил като артист.
В книгата "Разговори за фотографското изкуство" на Николай Трейман и Цочо Бояджиев, авторите коментират майсторската работа в "тъмната стаичка" на фотографа, която води до впечатляващите резултати във фотографиите на Титаренко. Николай Трейман, казва: "Това е пълноценно осъществяване на аналоговия потенциал с въздействие, което се усеща особено силно, когато човек има възможност да разгледа тези фотографии на живо.".
Самият Алексей Титаренко ще гостува в София между 14 и 16 юли по покана на ФотоФабрика, като тогава ще има възможност за среща и разговор с него.
За "Град на сенките" и Владимир Путин от началото на 1990-те
Експозицията носи заглавието на един от фотографските корпуси на Алексей Титаренко, който е сред работите му, поставили го на световната фотографска карта.
"Град на сенките" (1991 - 1994) запечатва обществената и държавническа ентропия в многомилионна Русия в отчаяния ѝ опит да скъса с абревиатурата "СССР" и да поеме в нова посока. Снимките от серията са създадени след разпадането на Съветския съюз, когато хиляди хора в Санкт Петербург са на ръба на оцеляването, а някои и губят живота си, заради липса на базови условия за живот и бум на престъпността. Идеята се ражда неочаквано, но безкрайно естествено, докато Алексей Титаренко наблюдава съгражданите си, които постепенно губят човешкия си облик, погълнати от отчаяние. За да документира катастрофата, Титаренко прави улични снимки с продължителна експозиция, които са ярка метафора за хората като сенки.
Алексей Титаренко е роден в Ленинград (днешен Санкт Петербург) през 1962 г.
Започва да снима на 9, а на 16 вече успява да придобие професионална диплома за фотожурналист от Ленинградския държавен университет. В същата година се присъединява към независимия фотографски клуб "Зеркало" ("Огледало") и прави първата си самостоятелна изложба.
През 1983 завършва магистратура в специалност "Кино и фотографско изкуство" в Ленинградския културен институт. Започва работа по корпуса от работи "Номенклатура на знаците", коментиращ и осъждащ подтисническия апарат на комунистическия режим. Първата му самостоятелна изложба в Западна Европа е в Париж през 1989
След разпадането на Съветския съюз, Алексей Титаренко създава няколко фотографски серии в родния си Санкт Петербург, документиращи случващото се по това време с Русия и народа ѝ. Именно тези работи му печелят международно признание и го правят един от най-разпознаваемите и значими съвременни фотографи в световен мащаб.
Работите му са притежание на някои от най-големите музеи в Европа и Америка, включително: Държавен Руски музей (Санкт Петербург); музей Гети (Лос Анджелис); Музей на изкуствата във Филаделфия; Музеите за изящни изкуства в Бостън, Кълъмбъс, Хюстън, Сан Диего; Европейския дом на фотографията (Париж) и много други.
От 2014 г. Алексей Титаренко живее и работи в Ню Йорк.