Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Фотографските пъзели на Антоан Божинов

МАЙСТОРИ НА ОБЕКТИВА

Фотографските пъзели на Антоан Божинов

В изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)", в столичната галерия SYNTHESIS, авторът подрежда картини от последната "петилетка" на социалистическа България, на цялата тоталитарна система

Фотограф: Антоан Божинов

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" с куратор Надежда Павлова акцентира върху емблематичните серии на Антоан Божинов, заснети в периода 1985 - 1991 г.: "Социалните домове в България", "Щастливците", "Маските на сина ми", "Москва - неуспешният преврат".

Представянето на автора е част от тематичния модул "Имена в българската фотография", в който галерия SYNTHESIS показва работата на значими автори от историята на българската фотография, между които арх. Николай Попов, Йордан Йорданов - Юри, Гаро Кешишян и Соня Станкова.

Антоан Божинов на откриването на изложбата си "Моите свидетелства (1985-1991)" на 10 януари 2019 г. в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

"Моите свидетелства не са довели нито до коренен обрат в общественото мнение за едно или друго, нито до реални действия за промяна на случващото се. Те са лични наблюдения, които направих опит да споделя още тогава. Предизвика ме фактът, че в страна от "развития социализъм" според актуалния за времето политически диалект има цял един свят от маргинализирани общности, поставен зад тараби, огради от бодлива тел, запратен в периферията на социалното съществуване, държан под ключ. Това бяха етническите малцинства, най-вече от ромски произход, и хората с увреждания от най-различно естество - физически, ментални, психически, разпределени в повече от 100 социални заведения, класифицирани според пола, възрастта и заболяването, обречени да прекарат недългия си живот извън обществото" - споделя Антоан Божинов.

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Сериите "Щастливците" и "Социалните домове в България", заедно с неголяма колекция репортажни фотографии, направени в България, Полша и Русия, са обединени в изложба, която в периода 1987 - 1991 г. е представена в Монтана, Плевен и Лом. Въпреки че колекцията е показана от Съюза на фотохудожниците на Русия в различни градове на СССР, у нас тя така и не е допусната до широката публика и остава в периферията на културния живот.

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

"През август 1991 г. бях поканен да представя изложбата в град Запорожие, Украйна, и да я върна в Москва на 19 август, което ми даде възможност да направя още едно свидетелство - за неуспешния военен преврат, или, както руснаците го наричат - ПУЧ, на който попаднах случайно, но проследих с усещането за случваща се история."

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

В изложбата "Моите свидетелства" авторът подрежда пъзела на отминалото време, на последната "петилетка" на социалистическа България, на цялата тоталитарна система: "Очевидно този пъзел е силно субективен. Но е такъв, защото запълва широките бели полета, оголени от "обективния" поглед на пропагандната машина. Това, предполагам, в известен смисъл ще затрудни прочита на тази изложба от по-младото поколение, за което официалната версия за периода тъне в мъгла и недомлъвки. А може би на свой ред ще го провокира да потърси повече факти и да си изгради собствен пъзел."

Фотограф: Антоан Божинов

Показаните фотографии са копирани лично от Антоан Божинов по класически сребърно-желатинов процес специално за изложбата в галерия SYNTHESIS. Използвана е хартия ФОХАР, произведена през 70-те и 80-те години.

Антоан Божинов на откриването на изложбата си "Моите свидетелства (1985-1991)" на 10 януари 2019 г. в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Антоан Божинов е роден през 1958 г. в с. Златия, недалеч от град Лом. Негови фотографии са показвани в над сто международни изложби в България, Русия, Германия, Франция, Испания, Португалия, Гърция и други държави. Носител е на множество награди, между които: статуетка на Българска фотографска академия (2002), награда на Световната здравна организация (2002), награда от конкурса "Канон - Снимка на годината" (2007). Дългогодишен преподавател по фотография в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Нов български университет.

През 1999 г. основава международното фотобиенале "ФОДАР". През 2017 г. защитава образователна и научна степен "доктор" с дисертация на тема "Субективен документализъм в българската фотография (1970-1991)". Негови текстове и фотографии са публикувани в периодични издания като "Българско фото", "Отечество", "Жената днес", "Поглед", "Работническо дело", "Демокрация" (България), "Съветско фото" (СССР), PHOTO (Франция), Altomphoto (Дания),Réponses Photo(Франция) и други.

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Фотограф: Антоан Божинов

1987 - 1991

"Някъде към средата на 80-те години на ХХ век започна да ме преследва усещането, че има нещо тотално сбъркано в системата. Нямаше как да не ми направи впечатление фактът, че всички на улицата са в добро здраве, прави и без видими недъзи, страната върви все по-напред и по-нагоре, но ако се поогледаш, ще откриеш, че на територията на социалистическа България има над 100 социални "заведения". Те са "специализирани" по пол, възраст и диагноза - жени, мъже, деца до 3, до 18 и над 18-годишна възраст... с леки, средни и тежки увреждания, с физически, психически и ментални отклонения. В това число влизаха и домовете за деца и възрастни, лишени от семейна грижа.

Фотограф: Антоан Божинов

Тези домове са разположени в близост до малки градчета и села, извън обитаемата им част. По този начин, от една страна, всички "отклонения от нормата" са извън обществото, от друга - системата дава поминък на живеещите там, както и възможност да присвояват част от продоволствията за домуващите - бельо, дрехи, храна... На практика хората с увреждания и отклонения нямат никакъв шанс. За тях няма лечение - в домовете най-висококвалифицираният медицински персонал е фелдшерът заедно с медицинската сестра и санитарите. Няма социализация, нито някаква форма на обучение. В тези домове са въдворявани всички, които по една или друга причина са попаднали в периферията на обществото - безимотни, просяци или просто хора, преживели някакъв сериозен катаклизъм.

Фотограф: Антоан Божинов

По времето, когато започнах да се занимавам с маргиналните общности, системата видимо се пропукваше. Социалните домове бяха микромоделът на големия лагер, какъвто се стремеше да бъде тоталитарната държава. Слава Богу, че човешкото в крайна сметка надделя над инженерното проектиране. Но достъпът до мрежата от социални заведения не беше лесен.

По това време живеех в Плевен. В центъра на града, точно до окръжния комитет на БКП, се появи едно откровено декадентско заведение "Бели ружи". В него се запознах с д-р Костов, психиатър, отговарящ за състоянието на социалните заведения в региона.

Фотограф: Антоан Божинов

Той ми сподели, че е бил принуден да увеличи заплатите на санитарите с по 20 лв., за да оставят настрана сопите, с които се движат в домовете уж "за самозащита". И че му е трудно да спре кражбите на храна и дрехи, предназначени за пациентите, от персонала. Помолих го да го придружавам, като тръгне на обиколка из заведенията в региона. Така успях неколкократно да посетя домовете в с. Драгаш войвода, недалеч от Никопол, за мъже с психични разстройства, в с. Санадиново, Плевенско, за жени с тежка и дълбока умствена изостаналост и в с. Борислав, Плевенско, за деца и юноши с умерена умствена изостаналост. Двата дома в гр. Лом за лица с физически увреждания и за жени с умерена умствена изостаналост посетих самостоятелно, без протекции. В първия с голямо съжаление открих баба Младенка, която помнех от дете - беше продавачка в кварталната хлебарница. Паднала на поледицата и си счупила крак, а нямаше живи роднини, които да се погрижат за нея... Във втория пък попаднах на бивша учителка по български, която рецитираше целия Ботев наизуст.

Фотограф: Антоан Божинов

Подготвих изложба, посветена на маргиналните общности на социализма, която беше показана в няколко града в провинцията, но така и не привлече необходимото внимание, за да предизвика някакви промени. През 1992 г. от Министерство на социалните грижи получих отказ на молбата ми за достъп до всички домове в страната. Препоръчаха да се опитам да се договоря с персонала по места. Така работата ми по темата се ограничи до тези пет заведения в Плевенско и Лом.

Фотограф: Антоан Божинов

Проблемът се реши десетина години по-късно, но не по най-хуманния начин. В началото на новия век социалните и здравните заведения в България бяха посетени от екипи на "Амнести интернешънъл". Беше отбелязано, че повечето от тях не отговарят на елементарни хигиенни и цялостни условия за живеене. В резултат голяма част от тях бяха закрити, а пациентите им се оказаха на улицата. Бяха създадени защитени жилища с по-нормални условия за живот, но те нямаха капацитета на предишните. Така оцеляването на голям брой несоциализирани, несправящи се с реални житейски ситуации болни хора беше оставено на милостта на джунглата и естествения подбор."

Антоан Божинов

1991

Фотограф: Антоан Божинов

"През лятото на 1991 г. Съюзът на фотохудожниците на Русия ме покани да посетя украинския град Запорожие, за да закрия моя пътуваща изложба, която беше показана в различни градове на СССР. На 18 август вечерта се качих заедно с изложбата на влака за Москва. Когато се събудих, влакът беше спрял. Наоколо, докъдето стига погледът, се ширеше борова гора. По вътрешното радио течеше съобщение за извънредно положение в Москва заради ефективни мерки срещу градската престъпност. Съобщиха, че извънреден комитет от висши военни поел властта, взел под контрол централните медии и обградил парламента с ултиматум депутатите да се предадат на новата власт.

Фотограф: Антоан Божинов

След два часа влакът потегли и безпрепятствено стигнах до Москва, въпреки че градът беше блокиран. Обадих се от уличен телефон в офиса на Съюза на фотохудожниците. Когато пристигнах, моите домакини се бяха втренчили почти невиждащо в екрана на огромен телевизор. Камерата показваше дълга заседателна маса и деветима полковници и генерали, които един през друг надъхано разясняваха ситуацията. Други програми нямаше. В продължение на 3 дни драгите телезрители гледаха само тях, като периодично някой ставаше и на негово място сядаше друг. Бяха превъзбудени, а някои и видимо подпийнали. Не си губих много времето, оставих багажа в един ъгъл, подготвих техниката и излязох да снимам.

Фотограф: Антоан Божинов

Какво се беше случило? В политическата теория има термин - ПУЧ, преврат, насилствено отнемане на властта от мирно избраните управляващи институции с цел отстраняването на ключови фигури от други участници в държавното ръководство. В случая - партийни функционери от КПСС, членове на правителството, КГБ и армията. Но не всичко протича по план. Мобилизираната Таманска танкова дивизия влиза лъчеобразно в Москва, целта е парламентът.

Фотограф: Антоан Божинов

Междувременно са окупирани информационната агенция ТАСС, радиото и телевизията. Достигайки до целта - "Белия дом", войската обръща машините на 180 градуса и започва да защитава сградата. Инициативата е на низшия и средния офицерски ешелон, застанал срещу началниците си. За броени часове са издигнати сериозни барикади, а в централната част на града се изсипват няколкостотин хиляди души, които запълват празните пространства с живи вериги. Превратаджиите правят неуспешен опит да арестуват Горбачов и Елцин.

Фотограф: Антоан Божинов

Три дни вали дъжд. Организаторите на ПУЧ-а планират десант на покрива на парламента, но ниската облачност не позволява излитането на хеликоптери. Късно вечерта на втория ден от близка пресечка се дочу автоматична и оръдейна стрелба. После всичко утихна. На другата сутрин научих какво е станало. Превратаджиите натъпкват с наркотици няколко войничета, вкарват ги в бронирана кола и ги пускат срещу тълпата. Няколко момчета се покатерват върху машината в движение, но отвътре откриват картечен огън, трима падат на пътя и са прегазени. След това протестиращите успяват да спрат колата и да извадят войниците от нея. Каква е тяхната съдба не ми е известно. Но това беше и краят на ПУЧ-а. На другата сутрин беше организирана внушителна погребална процесия на трите жертви. На нея изнесе реч Горбачов."

Антоан Божинов

Фотограф: Антоан Божинов

Антоан Божинов (вдясно) на откриването на изложбата си "Моите свидетелства (1985-1991)" на 10 януари 2019 г. в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" на Антоан Божинов в столичната галерия SYNTHESIS (Снимка: Иван Григоров)

Изложбата "Моите свидетелства (1985-1991)" може да бъде разгледана до 11 февруари 2019 г. в столичната Галерия SYNTHESIS.

Антоан Божинов: WEBSITE 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

BECA Foundatio открива дебютната фотографска изложба "Сапунено цвете" на Рослана Дамянова

Изложбата ще се открие на 22 ноември в Cafe Synthesis на бул. Васил Левски 57

Портрет на Уинстън Чърчил, откраднат в канадски хотел, беше намерен в Италия

Прочутата фотография е озаглавена "Ревящият лъв" и е дело на Юсуф Карш

Гьоте-институт България и Софийска градска художествена галерия представят: "Хелга Парис. Фотографии"

Официалното откриване ще е в четвъртък от 18:00 часа, в присъствието на кураторката Инка Шубе

Незабравените читалища на София

Една изложба на Програмата

Хелга Парис - палитра на източногерманското ежедневие от края на 60-те до 90-те години

Изложбата ще бъде представена в периода 19 септември - 24 ноември в Софийската градска художествена галерия

Визуалната история на Миколаив: Татуировки на войната

Изложбата, реализирана с подкрепата на Посолството на Украйна в България, отбелязва Деня на независимостта на Украйна и може да бъде разгледана от 23 август до 23 септември 2024 г.