Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Един "фаранги" в Африка: Фотографът Светлин Йосифов за племената, автоматите и историята на белезите

МОБИЛНА ФОТОГРАФИЯ

Един "фаранги" в Африка: Фотографът Светлин Йосифов за племената, автоматите и историята на белезите

Победителят на локално ниво от фотоконкурса Huawei Next-Image Awards 2020 споделя как снима незабравимите си кадри

Снимката, с която Светлин Йосифов печели локалния конкурс за мобилна фотография: "Color Boy Suri". Снимката е правена с мобилен телеfon Huawei

Светлин Йосифов е едно от атрактивните и отличени многократно имена в съвременната фотография. Кадрите му не остават незабелязани както у нас, така и в чужбина. Той е и победителят на локално ниво в Конкурса за мобилна фотография Huawei Next-Image Awards 2020. В българската част на конкурса са изпратени 8500 снимки и клипове, заснети с мобилни устройства Huawei. Това поставя България в Топ 10 на най-активните страни в конкурса в световен мащаб.

Светлин Йосифов е от Бургас и се влюбва във фотографията преди повече от 13 години. Оттогава до сега уличните му портрети са все по-ярки, по-запомнящи се и разтърсващи. Казва, че белезите и чертите по лицето на хората разказват истории, които той увекоевчава с апарата си. Посещава Индия няколко пъти, както и Индонезия, Виетнам, Лаос, Камбоджа и Куба. Изложбата му с портрети от Етиоппия - "ETHIOPIAN TRIBES EXPEDITION 2018" се радва на небивал успех, а Йосифов смело подготвя куфарите си за следващо пътуване натам. 

Светлин Йосифов - снимка с мобилен телефон Huawei

Светлин Йосифов е един от десетте фотографи участници в 13-тото Световно Първенство за Клубове на ФИАП С ФОТОКЛУБ БГАРТ и носител на световната купа. Защо глобалният конкурс за мобилна фотография Huawei Next-Image Awards 2020 e по-различен за фотографа от останалите до момента и какво не знаем за приключенията му с фотоапарата - разберете от интервюто! 

"Решението ми да започна да снимам и с мобилен телефон си има история, която започна през 2019 г. Бях поканен в Дубай, ОАЕ за награждаване в конкурса на Xposure - филмов фестивал, в рамките на който имаше категория за снимки с телефон. Мобилните снимки на отличени фотографи от цял свят бяха показани на принтове и ми направиха силно впечатление с това, че не се различаваха с нищо от тези, направени с камери като Canon, Nikon или Sony. По-голямата част от кадрите бяха заснети с HUAWEI мобилни устройства. Закономерно след това, изборът на модел телефон, с който да започна да снимам, беше HUAWEI P30 или подобен такъв", започва историята си фотографът Светлин Йосифов.

По това време му предстои второто пътуване за Етиопия и това е шанс да експериментира. Монтира HUAWEI p30 над неговия Canon 6D mark така, че да снима това, което вижда и камерата. Чрез Bluetooth бутон, залепен на корпуса на тялото на камерата, снимките започват да се получават по начин, по който авторът иска. 

В конкурса HUAWEI Next-Image 2020 Светлин Йосифов се включва с 15 единични кадъра в категориите "Faces" (в превод - "Лица") и  "Storyteller" - история, разказана в серия снимки.  Наградата му е HUAWEI MateBook X Pro - "един страхотен компютър със забележителни характеристики, които ще използвам за обработка на снимки", вълнува се победителят. 

Сами може да предположите, че екзотиката и непознатото, което фотографът показва в снимки, приковава погледа. 

Но начинанието му е опасно.

Снимка с мобилен телефон Huawei. "Warriors

"Чел съм за случая с милионерския наследник и експедитор Майкъл Рокфелер. Изчезва безследно по време на експедиция до Папуа Нова Гвинея, докато изучава порядките на местно племе. Той търгува с местните, като по този начин набавя важни артефакти за музеи на съвременните изкуства по цял свят... Надявам се нищо необратимо да не се случва с мен", споделя фотографът. 

До този момент в пътуванията си е нямал застрашаващи живота му ситуации.

"Ако не броим болестите и повърхностните наранявания... Сещам се за второто ми пътуване в Индия, продължило 58 дни, откъдето се върнах със 17 кг по-лек поради стомашни проблеми. Също и за първото ми пътуване до Етиопия, където 20 дни обикалях с порезна рана на крака си, тъй като паднах с мотор на територията на племето Каро. Местните винаги са били добронамерени към присъствието ми, може би защото виждат в мен източник на доходи", споделя Йосифов. 

Поради преобладаващото бедно население в Етиопия е твърде опасно бели туристи да се движат сами. Затова Светлин винаги е съпровождан от водач - човек с автомат, готвач и джип с къмпинг оборудване.

Снимка с мобилен телефон Huawei. "Warrior Omo"

"Както споменах вече, човек с фотоапарат за местните означава пари. В тази връзка се плаща за всяка направена снимка. Това почти изключва възможността да се заснеме кадър, без да се иска разрешение", разкрива той. 

В паметта му, от двете му пътувания до Етиопия, се е запечатала думата "FARANGI".

"В превод това значи "бял човек", "бледолик".Това е най-често употребяваната дума, която се чува постоянно, когато бял човек върви по улицата. В повечето места в Етиопия да се види бял турист е цял празник и възможност за местните да вземат пари", разказва още Йосифов. 

Йосифов казва, че ако не обръщаме внимание на интересните детайли в бита на местните, няма как да изградим общата картина, която да бъде завладяваща и да грабне окото.

Търси се резултатът "УАУ", а не само "ЕХА"!

"Конкретната снимка, в която лицето е разказало своя история, е "Warrior Mursi tribe". Тя е за мъж от племето Мурси който има пет деца, две жени, три кози, две крави и два автомата AK47. Тук, обаче, не става въпрос за серия от снимки, които да показват и разказват всичко това, което вече изброих. Става дума само за неговото лице и белезите, което да говори колко битки е изгубил или пък спечелил или какво е преживял преди 5-6 години в междуплеменната война с племето Хамер. Тази битка заклеймява хората от племето Мурси като едно от най-кръвожадните и войнствени в Африка", разкрива Светлин Йосифов. 

Този мъж, въоръжен с двата автомата и готов да убива, за да оцелява, посреща фотографът Farangi с широка добродушна усмивка.

"Наближих трите му сламени колиби. Моето присъствие означава храна за семейството му. Минута по-късно, позирайки пред моята камера, сякаш спомняйки си за войната, лицето му стана като на убиец. Това се превърна в неговата и моята история в един кадър, в който аз обърнах внимание на детайлите при обработката и подготовката на снимката, за да мога да разкажа една кратка, кръвожадна Мурси история". 

При второто му посещение в Етиопия, Йосифов се опитал да намери този мъж, но му е казано, че или е убит, или е в затвора.

"Историята е от 2018-19 година, в която правителството предприе мерки за масово обезоражаване на племената, за да се избегне саморазправата помежду им", пояснява фотографът. 

Снимка с мобилен телефон Huawei. "Omo"

Макар да снима с професионален фотоапарат, Йосифов отбелязва, че камерите на мобилните телефони вече напълно съперничат с професионалните такива. Автоматичните настройки улесняват процесите за ползване и това ги прави достъпни дори за хора, които не обичат много да четат за техника. 

Снимка с мобилен телефон Huawei. "Grandma Surma". Баба от племето Сурма

"Телефоните от ранга на Pro моделите имат вече много професионални настройки, с които може да се експериментира при заснемане в ниско осветена среда и със създаване на нестандартни, креативни кадри. Аз лично съм очарован от възможностите на моя p30 и не мога да кажа, че съм използвал и 50% от това, което може.  С нетърпение очаквам новия P40 Pro", казва още победителят в конкурса.

Снимка с мобилен телефон Huawei. "Karo Tribe" Каро

Снимката, която му носи отличието е  "Color boy Suri" - направена на територията на племето Сурма, Етиопия, през октомври 2019 г.

Снимка с мобилен телефон Huawei - "Color Boy"

"Използвал съм преносим, сгъваем черен фон, a снимката е обработена на MPhotoshop express и Adobe Photoshop MIX", споделя за кадъра авторът. 

"Не я изпратих просто, защото ми е любим кадър, понеже аз нямам такъв. Може би всеки успешен кадър ми е любим. Много съм критичен и взискателен към всичко, което показвам или публикувам. Затова преди това минават дни в размисъл как да бъде обработена и представена всяка нова снимка", казва още фотографът. 

А следващата му цел отново е ... Африка. 

"Както скоро написах в друго мое интервю една вероятно банална фраза: Африка е вече моята любов! Държавата, която е в плановете ми, е Южен Судан. Преди година-две имаше гражданска война и все още е рискова дестинация, което я прави интересна за мен.Това е най-младата държава в света и за снимки се изиска специална акредитация от ООН. Надявам се да разреша този проблем. В момента почти цяла Африка е затворена и е под карантина и пътуването ми за този сезон е под въпрос".

Снимка с мобилен телефон Huawei. Surma Colors

В бъдещите му планове е още и Папуа Нова Гвинея, за където няколко години вече се опитва да тръгне. Но все нещо се случва ...

Дотогава Светлин Йосифов обръща поглед към онова, което ямайският деец Маркъс Гаври е описал в речите си: Вижда нова Етиопия, нова Африка, която протяга ръцете си на влияние по целия свят и учи човека на начина на живот и мир едновременно ...

Снимка с мобилен телефон Huawei

"На планетата ни има толкова много места, където искам да отида, че едва ли ще ми стигне времето на Земята!", обобщава фотографът-пътешественик Светлин Йосифов. 

Коментирай5

Календар

Препоръчваме ви

Портрет на Уинстън Чърчил, откраднат в канадски хотел, беше намерен в Италия

Прочутата фотография е озаглавена "Ревящият лъв" и е дело на Юсуф Карш

Гьоте-институт България и Софийска градска художествена галерия представят: "Хелга Парис. Фотографии"

Официалното откриване ще е в четвъртък от 18:00 часа, в присъствието на кураторката Инка Шубе

Незабравените читалища на София

Една изложба на Програмата

Хелга Парис - палитра на източногерманското ежедневие от края на 60-те до 90-те години

Изложбата ще бъде представена в периода 19 септември - 24 ноември в Софийската градска художествена галерия

Визуалната история на Миколаив: Татуировки на войната

Изложбата, реализирана с подкрепата на Посолството на Украйна в България, отбелязва Деня на независимостта на Украйна и може да бъде разгледана от 23 август до 23 септември 2024 г.

София през 70-те години на XX век през обектива на Панайот Бърнев

Серията фотографии може да бъде разгледана между 3 септември и 5 октомври в Dot Sofia