Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Духът на времето" с "Летописецът на руските ъндърграунд сцени"

ВИЗУАЛНА ПОЕЗИЯ

"Духът на времето" с "Летописецът на руските ъндърграунд сцени"

"Zeitgeist" представя култови фотографии на руския фотограф художник Сергей Борисов

Сергей Борисов - Да, живее!, 2017

Защо Сергей Борисов се определя като един от емблематичните фотографи на нашето време, можете да видите във фотоизложбата "Zeitgeist" до 22 юли в "Квадрат 500".

Националната галерия "Квадрат 500" и Фондация RuArts с подкрепата на Art Agency Ltd. ви представят провокативните фотоси на класика на руската фотография, често наричан "летописецът на Московските и Санкт Петербургските ъндърграунд сцени" и "прославилият Москва и нейната бохема".

Сергей Борисов - СССР, 1989

Сергей Борисов - Валерия, 2012

Ето какво казва кураторът на изложбата Катрин Борисов:

Zeitgeist е философски термин, който буквално се превежда като "духът на времето" и е най-точният начин да се опише артистичната кариера на Сергей Борисов - един от най-търсените руски фотографи от началото на XXI век.

С въвеждането на този термин във връзка с работата на Борисов се стремим да предадем разнообразието на художествения език на автора. Той никога не е бил документален фотограф и винаги е използвал различни жанрове: портрет, голо тяло, студийна и пейзажна фотография.

Сергей Борисов - Джаз по време на почивка, 1987

Въпреки че в по-голямата си част са режисирани, фотографиите на Борисов са израз и метафоричнo представяне на разнообразни нагласи и емоционални състояния: от поетични и възвишени такива до иронични изражения и гротескни сцени. Винаги индивидът - "новият човек", "героят на времето" - е основен интерес за Борисов.

Сергей Борисов - Близо до МДУ (Московски държавен университет), 2005

Сергей Борисов - Ще има нов стенопис, 2014

Фотографията като средство би могла да се мисли и разбира като нивелир на различни течения в живота и културата. Ето защо това, което фотографът вижда през обектива на своята камера, е разликата между действителността и неговия вътрешен свят - тази разлика позволява на автора да заеме иронична позиция.

Борисов винаги е бил свръх чувствителен спрямо процесите, които протичат в руското общество: било то към рухването на СССР ("Руснаците идват", 1985), към появата на новото "Пепси-поколение" ("Самота", 1993) или към изгрялата селфи култура ("Селфи с Путин", 2014).

Вместо просто да документира реалността, Борисов е привлечен от симбиозните отношения между субекта и заобикалящата го среда. Удивителната способност на артиста да озаглавява творбите си с кратки имена му позволява да им предаде допълнителни значения. В "Дефиле" (1987) и "Гласност и Перестройка" (1986) отделният образ, обогатен със семантична конотация, придобива нова дълбочина.

Сергей Борисов - Полет, 1988

Сергей Борисов - Над Лужники, 1994

Визуалният език на Сергей Борисов се отличава с използването на пейзажа - най-вече на архитектурата и панорамите на Москва - за предаване на емоционалните състояния на героите му и създаване на многослойни алюзии.

Взаимоотношенията между архитектурните елементи, усложнените композиции и игривото използване на перспектива и светлина, от една страна и личности - от друга, имат разтърсващ ефект. Трябва да се отбележи, че небето представлява важна част от алтернативната рамка на Борисов, която често служи за предаване на метафорично значение.

В творби като "Изповед" (1993) и "Маша на комина" (2003), спиращите дъха гледки позволяват да се загатне за вътрешното състояние на персонажите, които буквално се издигат над своята драма.

Сергей Борисов - Лято, 2003

Сергей Борисов - Маша на комина, 2003

Интересът към голата фигура като въплъщение на красотата е неразделна част от визуалния език на Борисов. Тялото в неговата работа не е обект на желание - лишеното от сексапил тяло също извиква определено естетическо възприятие.

Експресивната мощ на творбите на Борисов до голяма степен разчита на съчетаването на естествени и в същото време величествени пози с емблематични за конкретните периоди атрибути.

Сергей Борисов - Gender F4, 2015

Сергей Борисов - Александър, Александра, 2017

Голата фигура, изобразена в ранните творби на Борисов, го прави пионер на този жанр сред руските фотографи и до голяма степен действа като мощен символ на опозицията срещу съветската идеология. Провокативната фотографска серия на жените със символи на СССР ("Ученички", 1989), ("Покажи инициатива!", 1987), революционна за времето си, се отнася към забранените теми от съветската действителност. В по-късните творби на Борисов голата фигура символизира свободата от периода на перестройката, а в последните му творби тя служи като средство за предаване на радикален жест, изразен от модела.

Сергей Борисов - Крайбрежие за двама, 2015

Сергей Борисов - Гост в студиото, 2012

Особено забележително е създаденото от Борисов легендарно "Студио 50 А", което му служи като работно пространство от началото на 1980-те до наши дни. Там той прави по- голямата част от своите фотографии. От края на 1980-те до първите години на новото хилядолетие, то е акумулатор и средище на московския културен живот за дипломати и ексцентрични художници и артисти, ъндърграунд музиканти и особняци, знаменитости и колекционери, които в различна степен имат своята роля в него. Кръгът от свободомислещи творчески вдъхновени хора се оформя около Борисов и неговото "Студио 50 А".

Геният на Борисов за създаването на "икони" на времето го прави един от най- търсените фотографи в Русия. "Залез" от 1985 и "Акробат" от 1993, "Па дьо дьо" от 2016 несъмнено биха могли да се разглеждат като символи на своята епоха.

Сергей Борисов - Па дьо дьо, 2016

"Zeitgeist" не е ретроспективна изложба в тесния смисъл на думата, поради непрекъснатостта на творческата работа на Сергей Борисов - оставайки ангажиран със и отзивчив към действителността, той запазва своята непреклонност в задължението да я запише.

Сергей Борисов - Кукли, 1996

Сергей Борисов - Диалог, 1983

Сергей Борисов е роден в Москва през 1947. През 1970 - 1980 той фотографира поп- звезди, рок и поп-групи за плакатите и обложките на албумите на "Мелодия". През 1979 създава "Студио 50 А"- средище на бохемата от онова време. Борисов продължава да работи активно и днес, фотографиите му се излагат в музеи и галерии в Русия, Европа и САЩ.

Сергей Борисов - Изкачване, 2002

Катрин Борисов е родена в Москва през 1978. Дипломира се във Факултета по журналистика в Московския държавен университет. От 1999 до 2001 работи като заместник-ръководител на отдел "Илюстрации" във вестник "Известия", от 2001 до 2009 е редактор на снимки в списания като L"Officiel, Elle, GQ и Snob, а след това и ръководител на отдел "Фотография" в издателска къща "SPN - media". Катрин Борисов организира самостоятелни изложби на Жил Бенсимон (Петровски пасаж, Москва; Строгановски дворец, Санкт Петербург; Киев), на Сергей Борисов (Хотел "Коринтия", Санкт Петербург), както и различни издания на фестивала "Мода и стил във фотографията" (Москва, 2001, 2003) и Фотобиенале (Москва, 2002, 2004). От 2010 е художествен директор на галерия "РуАртс" и е курирала повече от 50 проекта.

Изложбата "Zeitgeist" продължава до 22 юли в Националната художествена галерия "Квадрат 500" - пл. "Св. Александър Невски", София от от 10:00 до 18:00 часа.

1/1

Сергей Борисов - Да, живее!, 2017

Сергей Борисов - Кукли, 1996

Сергей Борисов - Диалог, 1983

Сергей Борисов - СССР, 1989

Сергей Борисов - Ще има нов стенопис, 2014

Сергей Борисов - Александър, Александра, 2017

Сергей Борисов - Крайбрежие за двама, 2015

Сергей Борисов - Gender F4, 2015

Сергей Борисов - Изкачване, 2002

Сергей Борисов - Валерия, 2012

Сергей Борисов - Над Лужники, 1994

Сергей Борисов - Маша на комина, 2003

Сергей Борисов - Лято, 2003

Сергей Борисов - Джаз по време на почивка, 1987

Сергей Борисов - Гост в студиото, 2012

Сергей Борисов - Близо до МДУ (Московски държавен университет), 2005

Сергей Борисов - Па дьо дьо, 2016

Сергей Борисов - Полет, 1988

Календар

Препоръчваме ви

Епични японски арт инсталации се променят при взаимодействие със зрителите

Дигиталните художници от ТeamLab казват: "Границите между човешкото тяло и творбата са двусмислени."

Фотограф изследва цветните райони на Истанбул

Йенър Торун цели да покаже града такъв, какъвто и старите му жители не го познават

Артистични черно-бели снимки ни потапят дълбоко в океана

"Животът под водата е толкова интензивен и енергичен, че в крайна сметка те застига, сграбчва те, и повече не те пуска", казва запаленият гмуркач и фотограф Ануар Патжан Флориук

Фотоизложба в Бургас връща спомена за легендарния Eмил Чакъров

Събитието е по повод 70-годишнината от рождението на маестрото

Вижте призьорите от V Международен фото салон Пловдив 2018

Състезаваха се 944 фотографии на 282 участника от 49 страни, награди получиха 105 фотографи от 36 държави

Фотографът на известните от 19-ти век с изложба в София

Надар или Гаспар-Феликс Турнашон, както е истинското му име е легенда още приживе, а пред обектива му застават много бележити личности от онова време