Виенският Музей за история на изкуството представя изложба на Георг Базелиц
Представени са само актови творби, посетителят може да проследи различни моменти от историята на актовата живопис, да види и актуалността на живописта.
Редактор : / 1290 Прочита 0 Коментара
Германският художник Георг Баселиц позира пред една от картините си "Един модерен художник" (Снимка: Getty Images)Музеят за история на изкуството (Кунстхисторишес музеум) във Виена откри в пет от залите си и прилежащите им по-малки зали изложба, в която платна на 85-годишният германски художник Георг Базелиц са противопоставени на стари майстори като Пармиджанино, Тициан и Рубенс.
Източник: Музей на модернизма в Луизиана, Фин Брондум
Представени са само актови творби, посетителят може да проследи различни моменти от историята на актовата живопис, да види и актуалността на живописта.
"Базелиц. Голи майстори" е най-голямата изложба, която досега Музеят за история на изкуството е посвещавал на жив художник. Освен кураторът на изложбата Андреас Цимерман и самият художник е участвал активно в избора и подреждането на творбите. През есента на 2020 година музеят е представил на художника идеята си да му предостави възможността да съпостави своите платна с платната на стари майстори. "Дадохме, така да се каже, "карт бланш", пояснява директорката на музея Сабине Хааг, и се получи "Триумф на живописта". Показани са 73 платна и две скулптури на Базелиц, както и 40 произведения на стари майстори
Този "визуален разговор", както се изрази кураторът на изложбата, "ревитализира" старите майстори. "Посетителят може да почувства, че и те някога са били млади и опасни".
В първата зала са направени сравнения, в които доминира мотивът за Адам и Ева. Над и до картини от сътворението на света, пресъздадено от творци като Лукс Кранах и Ханс Мемлинг, са поставени платна на обърнати с главата надолу актове на Базелиц и неговата съпруга Елке, рисувани не с четка, а с пръсти.
В хода на изложбата, представяща хронологично етапи от творчеството на Базелиц, се променят неколкократно техниката и стилът на художника. Картините от по-скоро редуцираната фаза на границата на абстрактното през 80-те години, когато Базелиц търси нови възможности за организация на творбата, са противопоставени на работи на Тициан и Паоло Фиаминго.
В следваща зала са представени едроформатни работи от 90-те години, изпълнени със съвсем нов и нежен рисунък, притежаващ качествата на акварела и рисунката с перо и туш. Любовни двойки са комбинирани с еротизирани актови картини на маниеристите, най-вече на Бартоломеус Спрангер, създадени около 1600 година - по времето на австрийския император Рудолф Втори фон Хабсбург.
В последните две зали са изложени работи от късното творчество на Базелиц - от 2010 до 2022 година. Серии от огромни фигури, които в първия момент изглеждат монохромни, но са изпълнени с фини нюанси, представени на тъмен фон, символизират не само сексуалността, но и възрастта, е мнението на директорката на музея Сабине Хааг.
Последната картина от експозицията на 85-годишния художник го показва в нова светлина. Тя представлява колаж от найлонови чорапи, които са като части от телата на неговите фигури. Когато е пристигнала в музея, тя все още е била без име, сега вече е озаглавена "Найлонов парад".