РЪКАТА НА МАЙСТОРА
Тайната на Пикасо: Вижте как геният рисува в реално време
Един изключителен документален филм от 1956 г. разкрива творческия процес на Пабло Пикасо на живо
Редактор : Тина Философова / 12 юни 2025 / 20:45 1621 Прочита 3 Коментара
През 1956 г. френският режисьор Анри-Жорж Клузо снима документален филм за един от най-големите майстори в историята на изкуството - Пабло Пикасо. Озаглавен "Le mystère Picasso" ("Тайната на Пикасо"), филмът не се опитва да покаже живота на художника, нито да разкрие историите зад конкретни шедьоври. Вместо това той запечатва творческия процес на Пикасо в реално време, съобщава My Modern Met.
Tворба на Пабло Пикасо бе открита в магазин за стоки втора употреба в Белгия
В рамките на 75-минутната лента Пикасо създава 20 рисунки и картини, много от които са унищожени след снимките, така че съществуват единствено в самия филм. В началото художникът рисува с мастила, които проникват през хартията, като Клузо заснема процеса от задната страна на статива.
По-късно Пикасо започва да рисува с маслени бои, а Клузо използва техника на стоп-кадър, за да илюстрира движенията на художника. Всяка сцена е любопитно надникване в това как Пикасо развива, променя и в крайна сметка завършва своите незабравими платна.
В една от сцените, например, виждаме как Пикасо рисува женско лице - ръката му се плъзга грациозно по листа. Всеки щрих е свободен, но целенасочен, излъчващ почти измамна лекота и простота. През цялото време камерата показва и близки планове на лицето на Пикасо, докато рисува - как се мръщи и повдига вежди в отговор на собствената си композиция. В последните секунди художникът ни изненадва, превръщайки женското лице в гълъб, който държи клонки в човката си.
В друга сцена Пикасо скицира пиле, чието тяло е покрито с изящни цветя. Не минава много време преди да промени подхода си - грубо надрасква върху птицата чифт очи, нос и уста. От тази монохромна основа художникът изпълва платното с ярки цветове - експлозивни сини, червени, а накрая и дълбоко черно. Финалната композиция напомня за дяволит и закачлив персонаж с рога, израстващи от главата му. Пикасо я завършва само за пет минути.
Макар повечето от тези творби да са изгубени във времето, тази с дяволчето, наречена "Visage: Head of a Faun" ("Лице: Глава на фавн"), е оцеляла. Дори бе реставрирана преди няколко години за изложбата "Picasso and Paper" в Кралската академия на изкуствата в Лондон.
Когато "Le mystère Picasso" излиза във Франция през май 1956 г., печели Специалната награда на журито на кинофестивала в Кан. Филмът на Клузо се появява седем години след "Visit to Picasso" ("Посещение при Пикасо") - белгийски документален филм от 1949 г.
В тази по-ранна версия Пикасо рисува върху стъкло, чиято повърхност също е заснета от обратната страна. "Visit to Picasso" също е свидетелство за изключителния инстинкт и решителност на художника - в една от сцените той завършва рисунка на бик за по-малко от 30 секунди.
Създаването на изкуство често е самотно занимание, случващо се насаме и без много свидетели - поне докато творбата не бъде изложена пред публика. Именно затова "Visit to Picasso" и "Le mystère Picasso" предлагат нещо изключително рядко - момент на усамотение с един художествен гений, застанал пред собственото си платно.