Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Живот с Пикасо

В ТАЙНИТЕ НА ВЕЛИКИТЕ

Живот с Пикасо

Откровените мемоари на Франсоаз Жило са най-проникновеният портрет на Пикасо, създаван някога, и дават завладяваща представа за бурния съвместен живот и творчеството на двамата модерни художници

11 август 1955 г. Пикасо държи статуетка на боен бик, подарена му от тореадори в знак на признателност за неговото изкуство, по време на корида във Валаурис, Франция (Снимка: Getty Images)

"Напълно завладяваща творба, една от най-информативните за ума и духа на Пикасо", казва Ървинг Стоун за книгата "Живот с Пикасо" от Франсоаз Жило и Карлтън Лейк, която вече е и на българския пазар със знака на издателство "Изток-Запад".

Купи книгата

Откровените мемоари на Франсоаз Жило са най-проникновеният портрет на Пикасо, създаван някога, и дават завладяваща представа за бурния съвместен живот и творчеството на двамата модерни художници.

Още

Художничката Франсоаз Жило почина на 101-годишна възраст в Ню Йорк

Художничката Франсоаз Жило почина на 101-годишна възраст в Ню Йорк

Франсоаз Жило е в началото на двайсетте си години, когато през 1943 г. среща шейсет и една годишния Пабло Пикасо. Израснала е в заможно семейство от горната средна класа, което я изпраща в Кеймбридж и Сорбоната и се надява, че тя ще се занимава с право.

Младата жена обаче се противопоставя на желанията им и се насочва към изкуството. Запознанството ù с Пикасо довежда до приятелство, любовна история и десетгодишна връзка, по време на която Жило ражда две деца на Пабло - Палома и Клод. Тя е една от музите на Пикасо, но също така е и много самостоятелна жена, решена да се превърне в забележителна художничка, каквато действително става.

1960 г. Пабло Пикасо на Ривиерата във Франция (Снимка: Getty Images)

Книгата "Живот с Пикасо", написана заедно с Карлтън Лейк и публикувана през 1961 г., е посветена на Пикасо художника и Пикасо човека.

В нея геният говори за живописта и скулптурата, за живота си, за кариерата си, а също и за други художници, както съвременни, така и стари майстори. Виждаме Пикасо в неговите многобройни и променливи настроения - той ту отхвърля творбите си, ту се възхищава от тях, поддава се на различни суеверия, проявява се като грижовен баща.

"Живот с Пикасо" е не само портрет на един велик художник в апогея на славата му, но и картина на една талантлива млада жена в началото на собствената ù забележителна кариера.

Откъс от "Живот с Пикасо"

Източник: Издателство "Изток-Запад"

Още

Почина Клод Руис Пикасо - синът на художника Пабло Пикасо

Почина Клод Руис Пикасо - синът на художника Пабло Пикасо

През зимата и пролетта на 1944 г. работих по-усилено от всякога върху картините си. Понякога, като отивах на "Рю де Гран-Огюстен", вземах рисунка или картина, за да я покажа на Пабло. Той никога не ми отправяше пряка критика. Напътствията му винаги бяха под формата на общи принципи: например:

- Както знаеш, за да направим нещо, ни е нужен един инструмент и трябва да се ограничим до този единствен инструмент. По този начин ръката се самообучава. Става гъвкава и сръчна, а този единствен инструмент носи със себе си чувство за мярка, което се отразява хармонично във всичко, което правим. Китайците са обучавали, че за акварел или за рисуване мокро върху мокро се използва една-единствена четка. По този начин всичко, което правиш, придобива еднакви пропорции.

Купи книгата

В резултат на тези пропорции в творбата се създава много по-очевидна хармония, отколкото ако си използвала четки с различни размери. Освен това принудата да използваш ограничени средства е вид ограничение, което освобождава изобретателността. Задължава те да постигнеш напредък, който дори не можеш да си представиш предварително.

Така че, макар да изглеждаше, че не ми дава никакви преки съвети, винаги когато прилагах тези негови общи принципи, постигах напредък.

15 февруари 1973 г. Пабло Пикасо сред свои картини в имението си в село Мужен, Южна Франция (Снимка: Getty Images)

Още

Франсоаз Жило и Пикасо - 40 години разлика, 10 години любов и жестока раздяла

Франсоаз Жило и Пикасо - 40 години разлика, 10 години любов и жестока раздяла

Понякога ме караше да правя неща за композицията. Даваше ми парче синя хартия - може би за свиване на цигари - и кибритена клечка, откъсваше парче картон и казваше:

- Направи ми композиция с тези неща. Организирай ги за мен така. - Рисуваше очертание върху лист хартия, за да посочи размера и формата. - Прави каквото искаш, но създай композиция, която да стои на собствените си крака. - Невероятен е броят на възможностите, които човек има с три или четири такива елемента. Той ми казваше: - Винаги трябва да работиш не само в рамките на използваните средства, но и под тях. Ако можеш да се справиш с три елемента, работи само с два. Ако можеш да се справиш с десет, работи само с пет. По този начин с тези, с които се справяш, се справяш с по-голяма лекота, с по-голямо майсторство и създаваш усещане за сила в резерв.

Още

Палома Пикасо става управител на наследството на Пабло Пикасо

Палома Пикасо става управител на наследството на Пабло Пикасо

По това време той рисуваше серия от изгледи на Париж и мостовете на Сена, с три-четири моста, един над друг, след това Нотр Дам или лодките в Сена. Направи също и серия платна с Вер Галан, западната точка на Ил дьо ла Сите, с огромно дърво, което вече не е там, приведено и поддържано от нещо като патерица. Този край на острова беше място за срещи на влюбени през пролетта. Всичко това (включително и легендата за любовта на Анри IV, оригиналния Вер Галан) вдъхнови Пабло да направи няколко версии на пейзажа.

Купи книгата

Винаги включваше влюбените и реката, а основният елемент на композицията винаги беше голямото надвиснало дърво. Обичаше да се разхожда по кейовете на Сена между Ке де Гран-Огюстен и Понт дю Карусел. Дори по време на войната е имало много художници, които са идвали да рисуват това историческо място. Пабло направи серия от карикатури в стар дневник, показвайки десетки от тях във вид на маймуни или с ангелски крила и магарешки уши, докато рисуват.

Още

Пикасо - най-скъпият и най-краденият...

Пикасо - най-скъпият и най-краденият...

- Всеки път, когато видя подобен художник да работи от натура и погледна платното му, винаги виждам лоша картина - рече той.

По правило, когато следобед пристигах на "Рю де Гран-Огюстен", Пабло още не беше започнал работа. Един ден, след като ми отвори, той ме заведе в ателието си. На статива имаше платно, което сигурно беше започнал преди ден-два и после оставил настрана. В десния център на платното имаше дебело кръгло петно като зелено слънце. От долния ляв ъгъл през центъра се издигаше виолетова триъгълна форма, която стигаше до точка точно над зеленото слънце. Бяха свързани с плътна черна линия, наподобяваща леко извито V, която преминаваше и през двете цветни форми. Попитах го в какво е на път да се превърне това.

- Това вече е натюрморт - отвърна той. - Това е нагледната идея. Няма никакво значение дали основният елемент е чаша или бутилка. Това е само детайл. И през цялото време може да има моменти, в които реалността се приближава и след това се отдалечава. Като прилив и отлив, но морето винаги е там.

Пабло Пикасо (Снимка: Getty Images)

Още

Палома Пикасо: Наследството на баща ми е "тежко, но изпълнено с любов"

Палома Пикасо: Наследството на баща ми е "тежко, но изпълнено с любов"

Това, което виждаш в момента, е първото предложение: зеленото петно, виолетовият изблик и черната линия, която ги свързва. Тези елементи се борят помежду си. И навсякъде има интриги. Зеленото петно, например, има склонност да расте, да се развива от центъра. То не се съдържа в линия или форма - цветът никога не би трябвало да го прави. То е там, за да изпраща лъчи. То е динамично в самата си същност. Така че ще се уголемява. От друга страна, виолетовото започва като голямо и се смалява по целия път до своята точка. И освен формите на зеленото и виолетовото, между самите цветове има борба, точно както между правата линия и кривата. Във всеки случай те са чужди един на друг. Сега трябва да засиля контраста.

Попитах го дали смята, че зеленото е балансирано от виолетовото.

Още

Пабло Пикасо бил кръстен с 23 имена

Пабло Пикасо бил кръстен с 23 имена

- Въпросът не е в това - отвърна той. - Не ми е нужно да го знам. Не се опитвам да направя това първо предложение по-организирано. Точно сега ме интересува да го направя по-разбъркано. След това ще започна да изграждам - но не за да хармонизирам; за да го направя по-дълбоко разбъркано, по-подривно.

Засега е инстинктивно. Сега трябва да създам нещо, което е по-далеч от това, нещо много по-смело. Проблемът е как да разклатя това първо предложение? Как мога да го направя по-подривно, без да го унищожа напълно? Как мога да го направя уникално - не просто ново, а изчистено и разкъсващо?

Купи книгата

Разбираш ли, за мен картината е драматично действие, в хода на което реалността се разцепва. За мен това драматично действие има предимство пред всички други съображения. Чисто пластичният акт е второстепенен, що се отнася до мен. Важен е драматизмът на това пластично действие, моментът, в който вселената излиза от себе си и среща собственото си унищожение.

Художникът в ателието си Мужен, Франция, около 1948 г. (Снимка: Getty Images)

Още

Продадоха шедьовър на Пикасо за 139 милиона долара

Продадоха шедьовър на Пикасо за 139 милиона долара

Хуан Грис казва: "Вземам цилиндър и правя от него бутилка", като в известен смисъл обръща забележката на Сезан. Идеята му е, че започвайки с идеална пластична форма - цилиндър - човек може да накара част от реалността - бутилката - да влезе в тази форма. Методът на Грис е методът на граматика.

Предполагам, че моят може да се нарече изцяло романтичен. Започвам с глава и завършвам с яйце. Или дори да започна с яйце и да завърша с глава, винаги съм по пътя между двете и никога не съм доволен нито от едното, нито от другото.

Купи книгата

Интересува ме да установя това, което би могло да се нарече rapports de grand écart - възможно най-неочакваната връзка между нещата, за които искам да говоря, защото съществува известна трудност в установяването на връзките точно по този начин и в тази трудност има интерес, а в този интерес има известно напрежение и за мен това напрежение е много по-важно от стабилното равновесие на хармонията, което изобщо не ме интересува.

1946 г. Пикасо със своя скулптура (Снимка: Getty Images)

Още

Петдесет години след смъртта си Пикасо отново е звезда на нюйоркски търг с един от шедьоврите си

Петдесет години след смъртта си Пикасо отново е звезда на нюйоркски търг с един от шедьоврите си

Реалността трябва да бъде разкъсана във всеки смисъл на думата. Това, което хората забравят, е, че всичко е уникално. Природата никога не произвежда едно и също нещо два пъти. Оттук идва и моят акцент върху търсенето на rapports de grand écart: малка глава върху голямо тяло; голяма глава върху малко тяло. Искам да насоча ума в посока, с която не е свикнал, и да го събудя.

Искам да помогна на зрителя да открие нещо, което не би открил без мен. Ето защо подчертавам различието, например между лявото и дясното око. Един художник не бива да ги прави толкова еднакви. Те просто не са такива. Така че моята цел е да приведа нещата в движение, да провокирам това движение, като противоречиви напрежения, противоположни сили и в това напрежение или противопоставяне да открия момента, който ми се струва най-интересен.

Казах му, че ако не беше нарисувал нито една картина през живота си, вероятно щяхме да го познаваме като философ. Той се засмя.

- Когато бях дете, майка ми ми каза: "Ако станеш войник, ще бъдеш генерал. Ако станеш монах, ще завършиш като папа". Вместо това станах художник и се превърнах в Пикасо.

21 август 1955 г. Пабло Пикасо показва на малкия си син Клод някои инструкции в основите на скицирането и рисуването. Момчето е толкова ентусиазирано да следва щрихите с четката на баща си, че вече упражнява подписа, който ще използва върху бъдещи произведения на изкуството. Снимка: Getty Images)

Още

Пикасо и Миро лице в лице в Барселона

Пикасо и Миро лице в лице в Барселона

Още

Картина на Пабло Пикасо беше продадена за 3,4 млн. евро на аукцион в Кьолн

Картина на Пабло Пикасо беше продадена за 3,4 млн. евро на аукцион в Кьолн

Още

Испанският министър на културата: Това е Пикасо и той не може да бъде цензуриран

Испанският министър на културата: Това е Пикасо и той не може да бъде цензуриран

Още

Музеят на Пикасо в Антиб отбелязва с изложба 50-годишнината от смъртта на твореца

Музеят на Пикасо в Антиб отбелязва с изложба 50-годишнината от смъртта на твореца

Още

Под картината "Жена с шал" на Пикасо е открита друга негова творба

Под картината "Жена с шал" на Пикасо е открита друга негова творба

Още

Еврейско семейство продава творба на Пикасо, за да избяга от нацистите, но наследниците им си я искат обратно

Еврейско семейство продава творба на Пикасо, за да избяга от нацистите, но наследниците им си я искат обратно

Още

 Пикасо през погледа на Андре Вилер и Едуард Куин

Пикасо през погледа на Андре Вилер и Едуард Куин

Още

Испания и Франция отбелязват 50 години от смъртта на Пикасо с грандиозни събития

Испания и Франция отбелязват 50 години от смъртта на Пикасо с грандиозни събития

Още

Празничният дух, уловен в книга

Празничният дух, уловен в книга

Още

Къде се намира "Гробището на забравените книги"?

Къде се намира "Гробището на забравените книги"?

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Ода за планетата - "Странстващата Земя" от Лиу Цъсин (откъс)

Читателят, воден от нечовешкото въображение на автора, ще стигне до ръба на Вселената, ще надникне в миналото и бъдещето на една Земя, която би могла да е неговата, ще се срещне със странни съдби, ще се запознае с непостижимо съвършени технологии...

Новото издание на "Керван за гарвани" от Емине Садкъ ще бъде представено на 16 май

По думите им новото издание не опитва да "напудри и полира до блясък безобразно талантливото и лишено от поза писане на Емине"

За 24 май Институтът за български език при БАН организира кампанията "Написаното остава. Пиши правилно!"

Кампанията "Написаното остава. Пиши правилно!" на Института за български език "Проф. Любомир Андрейчин" при БАН цели да привлече вниманието към огромното значение на образованието и науката (и на грамотността като тяхна предпоставка) за развитието на обществото

Избрани творби от Ваня Петкова по случай 80 години от рождението й

Ваня Петкова заедно с Елисавета Багряна и Блага Димитрова са единствените български поетеси влезли в Световната трансконтинентална енциклопедия за жените поетеси и писатели през 1991 г.

Шестите "Литературни маршрути" започват

Маршрути за Лора Шумкова, Димчо Дебелянов и Константин Павлов ще бъдат част от програмата през май

Нов превод на "Венецианският търговец" излиза дни преди премиерата в Народния театър

Творбата вероятно е написана през 1596 г. и разказва за търговец от Венеция, който е заплашен да изтърпи тежко наказание, след като не успява да се разплати с кредитора си