ШЕДЬОВРИ
"Самсон и Далила" на Рубенс в Лондон се оказва фалшификат
"Всеки фрагмент, всеки квадрат се оказал повече от 90 процента фалшив", коментират експертите, които използваха изкуствен интелект за експертизата на ценната картина
Редактор : / 6929 Прочита 3 Коментара
Картината "Самсон и Далила" (ок. 1609-1610) (Източник: Collection of the National Gallery, London)Швейцарски експерти установиха с помощта на изкуствен интелект, че картината "Самсон и Далила", приписвана на нидерландския художник Петер Паул Рубенс, е фалшификат, съобщи в. "Дейли телеграф".
Изкуствоведи поставят под въпрос авторството на картината от десетилетия.
Картината е смятана за една от най-ценните в лондонската Национална галерия.
Тя е закупена от нея през 1980 г. на търг в Лондон за 2,5 милиона британски лири. По това време това е третото най-скъпо произведение на изкуството, продавано някога, според New York Times.
Експертизата е с точност 90 процента.
За да сканират платното, изследователите са използвали софтуер за изкуствен интелект, способен да улавя най-малките детайли, включително мазките с четка, които са уникални за всеки художник.
Експертът Карина Поповичи заявява, че "била просто шокирана - всеки фрагмент, всеки квадрат се оказал повече от 90 процента фалшив".
"Повторихме експериментите, за да се уверим, че не грешим, но резултатите бяха същите", каза Поповичи, цитирана от БТА.
Технологията е използвана за изследване и на друга картина от Рубенс - "Изглед към Хет Стин рано сутрин", чието авторство никога не е било поставяно под въпрос. Според резултатите тази работа с вероятност 98,76 процента е създадена от него.
Новите данни потвърждават някои предположения за произхода на "Самсон и Далила". Има експерти, които твърдят, че това произведение е само копие на изгубената оригинална картина на Рубенс, създадена около 1609-1610 г.
"Когато за първи път видях "Самсон и Далила" в Националната галерия през 1987 г., веднага си помислих, че не би могла да бъде нарисувана от Рубенс и предположих, че това е копие от 20-ти век", казва художникът и независим учен Ефросиния Доксиадис пред Spiegel International.
Тя представя доклад със заключениета си в галерията през 1992 г. и все още поддържа цял уебсайт, посветен на развенчаването на картината.
Скептиците към авторството на "Самсон и Далила" също поставят под въпрос качеството на картината, както и нейния стил, цветова палитра, въпреки че музеят твърди, че работата представлява период на експериментиране за Рубенс.
Най-известната му творба от същия период "Издигането на кръста" носи по-познатите белези на неговия стил.
Говорител на Националната галерия каза, че винаги взимат под внимание новите изследвания и очакват пълното публикуване на резултатите.