ШЕДЬОВРИ НА РЕНЕСАНСА
"Помни ме" - повече от 100 ренесансови портрета в "Райксмузеум"
От Албрехт Дюрер до Тициан, за първи път в една изложба са представени едновременно и двата най-ранни портрета на чернокожи мъже в Европа
Редактор : / 1795 Прочита 1 Коментара
Детайл от картината на Петрус Христос, озаглавен "Портрет на млада жена", около 1470 г., част от изложбата "Помни ме" в "Райксмузеум" (Снимка: АР/БТА)С облекчаването на ограниченията заради Ковид-19 и отварянето на границите, в музея "Райксмузеум" в Амстердам е организирана среща на хора от цяла Европа, изобразени на повече от сто ренесансови портрета.
Виждаш ли ме? И как ме виждате? Властни императори, ярки аристократи и заможни граждани. През 15-ти и 16-ти век все по-голям брой хора са обезсмъртени от тогавашните художници. "Помни ме" е за амбиции, копнеж, загуба - и за това как хората искат да бъдат запомнени.
Новата изложба на националния музей на Нидерландия е събрала творби, създадени през столетието между 1470 г. и 1570 г. - портрети на майстори от цяла Европа като Албрехт Дюрер, Ханс Холбайн и Тициан.
Лайтмотив на изложбата под надслов "Помни ме" е вечното желание на хората да бъдат запомнени, а творбите демонстрират и желанието на авторите да покажат хората с тяхното благосъстояние, професия, власт и любов един към друг.
Експозицията ще бъде открита на 1 октомври и ще може да бъде видяна до 16 януари 2022 г.
Подготовката за изложбата започна още преди началото на пандемията, но желанието да си спомнят за теб стана все по-отчетливо по време на локдауните, каза генералният директор на музея Тако Дибитс, цитиран от Асошиейтед прес и БТА.
"С корона кризата усетихме, че хората са толкова далеч, че не могат да дойдат, не можехме да пътуваме", каза Дибитс.
"Така е било винаги и през Ренесанса, когато е било трудно да се пътува и ...се е усещало изгарящото желание да бъдеш с човек до себе си. Нещо такова изпитвахме и през последната година и половина".
Генералният директор на "Райксмузеум" - Тако Дибитс (Снимка: АР/БТА)
Изложбата е като моментна снимка на европейското общество по време на Ренесанса.
За първи път в една изложба са представени едновременно двата най-ранни портрета на чернокожи мъже в Европа - картина на Ян Мостарт на мъж във военна униформа, вероятно личният телохранител на император Карл V и "Портрет на африканец" на Албрехт Дюрер, която е наета от колекцията на виенския музей "Албертина".
"Портрет на африканец" от Албрехт Дюрер, нарисуван през 1508 г. (Снимка: АР/БТА)
Изложба в "Райксмузеум" наскоро представи история на робството в Нидерландия и бившите й колонии и според Дибитс двата портрета са начин да бъде показано чернокожото население в Европа по време на Ренесанса.
Картината на Ян Мостарт "Портрет на африкански мъж", нарисувана около 1525-1530 г. (Снимка: АР/БТА)
Генералният директор на "Райксмузеум" - Тако Дибитс (Снимка: АР/БТА)
"Имало е присъствие по време на Ренесанса на около 1500 африканци в Европа и смятаме, че е много важно да покажем тези две произведения, за да покажем това присъствие.
За дълъг период в историята на изкуството тези творби са били невидими и хората са си мислели, че те не съществуват", каза Дибитс.