РЕСТАВРАЦИЯ НА ПАМЕТТА
Мильо Балтов. Романтичният образ на вярата
150 години от рождението на художника. Изложбата може да се види от 14 декември 2021 до 27 февруари 2022 г. в Галерия "Васка Емануилова"
Редактор : / 1310 Прочита 0 Коментара
Мильо Балтов, Портрет на Дена Балтова - дъщеря на художника, началото на ХХ в. (Източник: Галерия "Васка Емануилова")Мильо Балтов. Романтичният образ на вярата. 150 години от рождението на художника
Изложбата може да се види от 14 декември 2021 до 27 февруари 2022 г.
Откриване: 14 декември, вторник, 18:00 ч., Галерия "Васка Емануилова"
Изложбата е част от програмата "Реставрация на паметта" на галерия "Васка Емануилова". Началото на тази програма е поставено през 2012 г. с цел възстановяване паметта за неизвестни или забравени имена от българското изкуство. Художникът Мильо Балтов е една от интересните фигури в тази история на забравени имена.
Името на художника и общественика Мильо Балтов неизменно присъства в културния живот на град Стрелча - чрез иконите и стенописите в катедралния храм-паметник "Св. Арх. Михаил", както и в музейната сбирка на Историческия музей, в чийто фонд се съхраняват близо 30 негови произведения. Множество декоративни и иконописни творби в храмове от пазарджишкия регион също носят неговия подпис.
Мильо Балтов, Марин Дринов, началото на ХХ в. (Източник: Галерия "Васка Емануилова")
Художествено-декоративната дейност на художника съвпада с подема в храмовото строителство след Освобождението, движено от стремежа да се придаде колкото е възможно по-представителен вид на новостроящите се църкви. Много от параклисите и църквите, които М. Балтов декорира, са посветени на архангел Михаил и са паметни места за падналите във войните. В някои от създадени от него икони се разпознават образи на исторически личности, а други са добили статута на чудотворни.
Мильо Балтов учи във втория випуск на Рисувалното училище при Ярослав Вешин. В неговите портрети и икони личат уроците на професора, към които художникът се придържа въпреки превратностите на съдбата и обществения дълг: отношение към изразителността на линията, изграждане на триизмерност, интерес към пластичността и обема, търсене на ефектно осветление, стремеж към изискана класическа композиция и поза, опит да се постигне плътен и материализиран колорит, да се изгражда посредством светлосянката и вальорите и т.н.
Мильо Балтов, Портрет на дете, началото на ХХ в. (Източник: Галерия "Васка Емануилова")
Днес можем да включим името на художника Мильо Балтов в списъка на художниците представители на един любопитен междинен етап в историята на българското изкуство, благодарение на изследователските усилия на различни институции и личности. Едно бъдещо по-пространно изследване може да събере и систематизира творчеството на Мильо Балтов и да очертае по-ясно сложните пътища на идеите на изкуството му извън родния му край.
Мильо Балтов, Св. Арх. Михаил (Източник: Галерия "Васка Емануилова")
Изложбата се осъществява в сътрудничество с Исторически музей - Стрелча, Художествена галерия "Станислав Доспевски", Пазарджик, Национална библиотека "Св. св. Кирил и Методий" и частни колекции.