СЪБИРАЧИ НА ОБРАЗИ
Германският артист Йоахим Шмид гостува за първи път у нас с изложба, лекция и творческа работилница
Наричан от колегите си на Запад, "бащата на намерената фотография", Шмид ще влезе в директна интеракция с десет български участници за четиридневна творческа работилница
Редактор : / 304 Прочита 0 Коментара
(Източник: Гьоте Институт-България)През втората седмица на ноември Гьоте-институт България представя първата изложба на германския артист Йоахим Шмид у нас.
Заповядайте в галерията на института за откриването на "Библиотеката" на 8 ноември, от 18:30 часа, в присъствието на Шмид и кураторката на проекта - Надежда Павлова.
Наричан от колегите си на Запад, "бащата на намерената фотография", Шмид ще влезе в директна интеракция с десет български участници за четиридневна творческа работилница между 10 и 13 ноември.
А на 9 ноември, четвъртък, от 18:30 часа, в Гьоте-институт, той ще изнесе лекция, фокусирана върху своя специфичен подход на работа в полето на фотографията и публикуването на независими книжни издания.
Йоахим Шмид (1955, Балинген) е визуален артист, фотограф и критик, живеещ и работещ в Берлин. Между 1971 г. и 1981 г. учи визуална комуникация във Висшето училище по дизайн в Швебиш Гмюнд и във Висшето училище по изкуства в Берлин.
Въпреки че активно се занимава с фотография, малко след като завършва висшето си образование, подлага на съмнение това какво би могъл да постигне в съответното поле.
В периода 1982-1987 г. издава списание Fotokritik, в което освен собствени текстове публикува и статии на свои колеги. Шмид бързо става известен като остър критик на преобладаващите представи за художествена фотография и се застъпва за всеобхватна критика на фотографията като форма на културна практика.
По това време започва да колекционира снимки, които открива на улицата, на битаци, във вестници и т.н.. През 1988 г. тези снимки стават основа за първата му книга - "Читателят притежава изображението" (Der Leser hat das Bild).
Оттогава насам голяма част от творбите на Шмид се базират на намерени фотографии.
(Източник: Гьоте Институт-България)
Още през 1989 г. за метода си на работа формулира лозунга "Без нови снимки, докато не употребим всички стари".
За най-мащабния си проект "Снимки от улицата" (Bilder von der Straße) използва всички изображения, открити в публичното пространство за периода 1982-2012 г. В книгата си "Йоахим Шмид и фотографиите на другите" (Joachim Schmid e le fotografie degli altri) италианският художник и теоретик Франко Вакари създава нов термин за работата му Lumpenfotografie, повлияно от понятието Lumpenproletariat на Карл Маркс.
Творбите на Шмид са показвани в многобройни самостоятелни и групови изложби в Германия и в чужбина и са част от колекциите на редица музеи (Folkwang Museum Essen, Nederlands Fotomuseum Rotterdam, San Francisco Museum of Modern Art, Stedelijk Museum Amsterdam). По повод първата му ретроспектива в Tang Teaching Museum & Art Gallery в Ню Йорк издателство Steidl публикува изчерпателната монография "Joachim Schmid Photoworks 1982-2007".
През последните 36 години публикува редица artist"s books, а през 2009 г. основава ABC Artists' Books Cooperative - международна мрежа от и за артисти, работещи в полето на книгите. Напуска колектива през 2013 г., критикувайки липсата му на ефективност. През последните години активно работи с намерени текстове, като продължава да издава книги с фрази, обощаващи текстове и различни експерименти.
Според влиятелното онлайн издание lensculture Шмид е съвременен антрополог, който се опитва да разбере днешната култура, изследвайки нейния визуален боклук.
Настоящата изложба със заглавие "Библиотеката" се състои от две части - принтове и книги. В представената селекция от книги, създадени от автора през последните 20 години, ще има много от изданията, които са продължение на известната му работа "Снимки на други хора". Ще могат да се видят и книги, занимаващи се с откриването на модели в поведението на фотографията.
В тях Шмид се фокусира върху повторението на думата, а не върху повторението на изображението.
Това са книги за фотографията, но от по-"лека" гледна точка. Специално за тази изложба артистът прави и работата "Библиотеката на хората", която се базира на намерени снимки на любимите книги на различни хора. "Техните книги и моите книги заедно образуват "Библиотеката" - пише Шмид.
Повече за част от избраните издания, които ще могат да се видят в изложбата, може да откриете ТУК.
В изложбата е включен и текста на още един проект на автора. През 1990 г. Шмид изпраща скромна листовка от четири параграфа до малък брой германски редактори, приятели, журналисти, художници и представители на властите, включително на берлинския вестник "Tageszeitung" и на архива на "Шпигел", в която обявява създаването на Института за рециклиране на стари фотографии.
Той е представен като екологично обоснован отговор на "огромните опасности", които представляват химикалите, съдържащи се във фотографиите, и на "визуалното замърсяване", което "подкопава мисловната ни сила". Институтът за преработка на употребявани фотографии предлага ясен изход от "тази на пръв поглед безнадеждна ситуация".
Резултатът далеч надхвърля очакваното от Шмид. Пристигат снимки от всякакъв размер и вид, включително кашони със стари семейни снимки и цели търговски архиви. И съгласно обявата, артистът пристъпва към "професионална преработка" на възможно най-много от тях в нови произведения на изкуството. Целият процес е крайъгълен камък за книгата "Първа обща колекция от стари снимки".