СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО
Чешката артистка Ленка Клодова отговаря на Давид Черни с инсталация за половите стереотипи
Откриването е на 20 октомври от 18.00 часа в САМСИ, с пърформанс на Ленка Клодова в отговор на нашумялата през 2009 инсталация „Ентропа“ на Давид Черни
Редактор : / 1127 Прочита 3 Коментара
Ленка Клодова Геохора, 2012 (Източник: Национална галерия/ Софийски арсенал)Самостоятелната изложба на Ленка Клодова представя работи, свързващи пърформативния и скулптурния подход, които авторката развива по своеобразен начин още от 1990-те.
Изложбата е организирана в партньорство между Националната галерия/ Софийски арсенал (САМСИ), Чешкият център в София, Посолството на Чешката република в София и Галерията за модерно изкуство в Храдец Кралове.
(Източник: Национална галерия/ Софийски арсенал)
Главната тема са джендърните и културните стереотипи.
Концепцията възниква през периода от 13 години между две председателства на Чешката република на Съвета на Европейския съюз.
Централната инсталация в изложбата - "Давид черният", 2009-2022, е авторска рефлексия на "сатиричната" пластика "Ентропа" (Entropa) на известния чешки скулптор, която през 2009 по случай първото чешко председателство е експонирана в атриума на сградата Юстус Липсиус (Justus Lipsius) в Брюксел.
Нейната реализация получава огромен негативен отзвук в медиите и сред политиците, развълнува водите на европейската културна дипломация, особено във връзка с представянето на България, предизвиква много дискусии и няколко извинения от чешки политици и от самия автор.
Ленка Клодова Давид черният, 2009-2022 (Източник: Национална галерия/ Софийски арсенал)
Настоящото председателство на Чешката република предлага възможността този факт да се използва символично и споменатият политически скандал да придобие нов по-ласкав и смислен контекст.
"Давид черният" на Ленка Клодова е парафраза на известния "Давид" на Микеланджело, изработен от полистирен, който авторката постепенно рисува с черна боя. Самият процес на създаване, особено пърформативно замисленото рисуване, е толкова важен, колкото и финалната работа", обяснява кураторката на изложбата Вера Борозан и добавя:
"За посетителите, които няма да успеят да видят пърформанса, представяме серия от снимки, на които можем да наблюдаваме Клодова, която с четка нанася върху бялата повърхност на статуята най-напред окосмяването, косата и брадата, после татуира Давид и постепенно го облича, като през фазата на официален костюм стига до черен монохром.".
Ленка Клодова Торсове, 2021 (Източник: Национална галерия/ Софийски арсенал)
Резултатът е травестия на значенията, на популярните културни митове, на стереотипите, от една страна, a от друга страна - намеци за конкретното политическо събитие, конкретната художествена стратегия и конкретния художник. Всичко това е олекотено, дозирано и комбинирано така, че пред зрителя се представя едновременно в многослоен прочит и с освобождаване от капаните на черно-бялото виждане за нещата.
Гореописаната статуя "Давид черният", ще бъде довършена по време на пърформанса в залите на Музея за съвременно изкуство в София.
С това произведение е тясно свързана и втората работа на художничката - "Геохора", 2012, в която скулптурният подход извиква на преден план противоречието между формата на отделните фигури и тяхната сянка, като по този начин метафорично изразява отношение към телесните стереотипи и общественото положение на мъжете и жените.
Пърформативният и скулптурният подход характеризират и третата инсталация - "Торсове" - торсовете на жени от семейството на авторката със записи на техни пърформанси.
"Флуидната сила на любовта" и "Възкресението на Касандра" на Ян Фабър се поставят за първи път в България
Ленка Клодова (1969) завършва Висшето училище за приложни изкуства (Vysoká škola uměleckoprůmyslová) в Прага в ателието на скулптора Курт Гебауер и докторска програма през 2005. В рамките на стипендиантски стажове посещава Училището за изящни изкуства (Escola de las Belas Artes) в Лисабон, Португалия и Стафордширската политехника (Staffordshire Polytechnic) в Обединеното кралство.
На преден план в произведенията й е хуморът, едновременно двусмислен и прозорлив по отношение на темите, по които работи през последните 30 години, а и особено актуални в настоящия момент - майчинството, телесността, човешките взаимоотношения, стереотипите или сексуалността. Художничката организира Фестивал на голите форми.
Oт 2010 работи като ръководител на Ателието за боди дизайн във Факултета за визуални изкуства при Висшето техническо училище (VUT) в Бърно.