РАБОТНИ ПРОСТРАНСТВА
"Червеното студио" на Анри Матис оживява в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк
"Червеното студио" е "същински портрет на собствения му живот като художник" по онова време
Редактор : / 857 Прочита 0 Коментара

В платното си "Червеното студио" от 1911 г. френският художник Анри Матис поставя свои картини и скулптури, правейки своеобразен портрет на изкуството си. Сто и единадесет години по-късно Музеят на модерното изкуство (MoMA) в Ню Йорк възражда това произведение, като за първи път събира в изложба изобразени в него творби, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
В центъра на експозицията, която се открива на 1 май и ще продължи до 10 септември, е "Червеното студио" - въображаемо представяне на ателието на Матис в Иси-ле-Мулино в предградията на Париж и емблематична картина на авангардиста и пионер на ярките цветове, превърнал се в един от най-великите художници на 20-и век.
Червеното, което завладява пода и стените, е "изключително дръзко" за времето си през 1911 г, отбелязва Ан Темкин, главен куратор за живопис и скулптура в Музея на модерното изкуство.
Наоколо музеят е събрал за първи път голяма част от произведенията, фигуриращи в известната творба: шест картини, две скулптури от бронз, късче теракота и керамично блюдо. Те са сътворени от Матис между 1898 г., когато той е на 28 години и току-що е завършил Школата за изящни изкуства в Париж, и 1911 г., когато руският индустриалец и колекционер Сергей Щукин му го поръчва.
"Червеното студио" е "същински портрет на собствения му живот като художник" по онова време, отбелязва Ан Темкин.
Посетителите на изложбата могат да се насладят на истинската картина "Корсика, двор на мелница" (1898 г.), с импресионистични вдъхновения, която се появява в "Червеното студио", поставена почти небрежно на пода, или на "Голо тяло с бял шал" (1909 г.) в реален размер.
В естествена големина се появява и "Младият моряк II" (1906 г.) - цветен портрет, символизиращ движението на фовизма. Година преди тази творба, на Автомобилното изложение в Париж, Матис, заедно с други, си навлича гнева на критиката и термина "фовист", особено заради експлозивните си, понякога нереални цветове, като в "Жена с шапка".
От десет изложени произведения, които фигурират в творбата "Червеното студио", две вече са собственост на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк, три идват от датската Национална галерия, а останалите са взети от други музеи и частни колекции.
От картините, изобразени в "Червеното ателие", липса една - голо тяло на розов фон. Матис поисква унищожаването й след смъртта му. Художникът умира през 1954 г. в Ница на 84-годишна възраст.
Изложбата разказва и за пътя на "Червеното студио", от което в крайна сметка Щукин се отказва. Картината е закупена през 1927 г. от лондонския клуб "Гаргойл" - място за срещи на висшето общество. Музеят на модерното изкуство придобива емблематичната творба на Матис през 1949 г.