Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Защо египетските статуи са без носове?

О ВРЕМЕНА, О НРАВИ

Защо египетските статуи са без носове?

Една от версиите е расизъм

Между изследователите на Египет съществувала шегата, че отиват при "безносите". Така наричали древните фигури в страната на пирамидите. Наистина, в Египет почти не е останала статуя, която да е с нос. Какви са причините, според учените-египтолози:

Първият и основен фактор, разбира се, е ерозията. Силните ветрове в пустинята, пясъците от дюните и наводненията, са вършили своята работа в продължение на хилядолетия.

Сфинксът с тяло под земята, преди ремонта му през 1867 г.

Отделно от това, статуите са били пипани от милиони ръце на туристи, които са искали да се докоснат до тях и да се снимат. Нерядко някои дори са се опитвали да се покатерят по тях. Вандализмът повреждал статуите, и затова свидетелстват отломъци, които видимо не са дело на ерозията.

Според някои учени, вина за разрушаването на фигурите имали и някои археолози от края на 19-и и началото на 20-и век, когато техниката не е била така прецизна като сега, а отделно те така бързали да станат "първооткриватели" на нещо, че нерядко извършвали неакуратно разкопките.

Не на последно място, идва ред и на религиозните фанатици - както мюсюлмани, така и християни и юдеи, волно и неволно са посегателствали върху статуите.

Фараонът Ехнатон и Нефертити

Но, оказва се, има и една по-специална причина, която дълго е била укривана, или завоалирана. Ще се изненадате, но нейното име е расизъм. Много египтолози съвсем преднамерено са укривали факта, че Древен Египет е бил африканска цивилизация. В чертите на лицата на статуите това си личи, но не толкова, колкото го издават... носовете им.

Статуя на фараона Хоремхеба

Белите расисти не искали да признаят, че "низшата" африканска раса е била способна на такова изкуство. Затова съвсем преднамерено някъде са "отчупвали" най-яркия френологичен белег на расата - носа. Въпросът за расата на Египет е бил особено чувствителна тема във времената, когато са съществували т.нар. "човешки зоопаркове", в които са излагали зад клетка представители на различни африкански племена - живи човешки същества!..

И още една причина буди недоумение, но затова пък изглежда съвсем "непреходна" във времето - човешката завист.

Младият Тутанкамон и неговата спътница Анхесена

Някои по-късни египетски династии нарочно посегателствали върху фигурите на предшествениците си, за да ги унижат. Звучи невероятно, но според учените имало доказателства за този особен род вандализъм.

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Нов храм е открит на Перперикон

"Той намира само на десетина метра от прочутата зала с олтара в двореца-светилище, където Александър Велики получава предсказание, че ще завладее света", казва проф. Николай Овчаров

Музеят в Петрич разгръща богатата история на региона в нова сграда

Златни накити, древни монети, статуи, надписи – това е само част от богатството, което до момента бе трудно да се види в предишната малка сграда на институцията

Дръжка от амфора от 5-6 век е най-новата археологическа находка на Перперикон

На дръжката се четат буквите М и Θ, съкращение на "майка Божия"

Аджерпрес: Портрет в цял ръст на войводата Михай Витязул, гербове на Кралство Румъния, открити в Медицинския университет в Търгу Муреш

Това откритие спечели на сградата статут на исторически паметник и сега тя ще бъде оценена от експерти по опазване на историческите паметници

САЩ връщат на Камбоджа 30 откраднати антики

Скулптурите, сред които фигура от десети век, изобразяваща бог Ганеша, с тегло над три тона, са откраднати по време на продължилия дълго период на гражданска война и нестабилност в Камбоджа при управлението на червените кхмери

Приключи проучването на водохранилището на замъка в Русокастро, започват разкопки на укрепен проход с кула-кладенец

Във водохранилището са открити прекрасни рисунки-графити на кораби, елени, змии, птици, змейове и мн. др. изображения – близо 100 на брой; средновековни медни и сребърни монети, части от брони, както и световния художествен паметник без аналог в средновековното изкуство – блюдо с изображение на нападащ леопард