"ЗЛАТЕН РИТОН" 2017
Милчо Левиев "джазира" "Велик е нашият войник" във филма "К 22"
Световноизвестният музикант и още 11 творци разказват за казармата си в документалния филм на Александър Крумов и Антон Богорисов
Редактор : / 1778 Прочита 0 Коментара

Милчо Левиев "джазира" марша "Велик е нашият войник" в документалния филм "К 22" на режисьорите Александър Крумов и Антон Богорисов, съсценарист с художника Александър Сертев. Продукцията е в конкурса на 23-ия Фестивал на българското документално и анимационно кино "Златен ритон", съобщи БТА.
"К 22" на режисьорите Александър Крумов и Антон Богорисов
Фотоизложбата на Александър Сертев "Добре дошли в родната казарма" - с кадри от младостта на именити наши артисти от всички изкуства, "отбивали военната си служба" в съкратени срокове в края на 50-те, е повод много от тях да разкажат смешни, куриозни и трагикомични истории от онова време.
"К 22" на режисьорите Александър Крумов и Антон Богорисов
Милчо Левиев демонстративно, на плаца, изрязал с ножица шинела си и той заприличал на фрак - след като старшината много пъти му натяквал, че шинелът трябва да е с 30 см по-къс, разказват приятели на маестрото.
А самият джазмен коментира - от личен опит след десетилетия в САЩ, че капитализмът не е начин за съществуване на човека, както и комунизмът, във вида в който ни го предложиха. Пред такъв комунизъм капитализмът е за предпочитане, смята Милчо Левиев. Той прави и аналогия между "Параграф 22" и "Катедра 22" - за военно обучение, откъдето идва заглавието на филма.
Режисьорът Людмил Стайков разказва през смях как заключил с катинар поделението в Мичурин и отишъл на плаж - останал сам като "постови", докато другите били на учение за целия ден. Обаче минали проверяващи и историята добила гротескови измерения. . .
"К 22" на режисьорите Александър Крумов и Антон Богорисов
В по-минорен тон е разказът на скулптора Крум Дамянов, който припомня за събитията в Унгария през 1956 г. Тогава младите артисти на временна лека служба - като българските си колеги - вкарали в употреба зачислените им оръжия. После и за тях двегодишната редовна казарма станала задължителна, както по-късно и в България. Между първите засегнати бил непокорният художник Димитър Казаков - Нерон, който доста си изпатил.
"К 22" на режисьорите Александър Крумов и Антон Богорисов
Преди две-три години Александър Сертев преоткрил негативите, които снимал преди 60 години - като студент по илюстрация в ателието на Илия Бешков - по време на двумесечен военен палатков лагер на студенти от академиите по изкуствата. Със специално разрешение заснел 450-500 кадъра. Досега са оцелели 14 души от едновремешните младежи, най-младите двама от които са на 78 г., разказа Сертев на пресконференция. Не искахме да правим швейковска история - така се получи заради колоритните герои, вече световни артисти. Не успяха да ни попречат, дори напротив - бяхме мечтатели, стремяхме се да надникнем зад "желязната завеса" и това ни направи борци, допълни художникът.
За изкуство и идеология, с превес на политиката, става дума и в българско- френската документална продукция "Книжарят" на Катрин Бернщайн и Асен Владимиров - много елегантен, изтънчен филм, важен и с информационната си стойност, според критиката.
Киноразказът е за двете години, когато френският писател Ромен Гари е секретар на френската легация в София - 1946 - 1948 г., мрачна епоха на политически гонения, следене, подслушване и т.н., която авторите възстановяват чрез спомените на Гари, дипломатическите доклади, архивната кинохроника и досието, водено от ДС.