Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Филмът "Паразит": Асансьорът на сеулските неравенства

ОТЗВУК СЛЕД ОСКАРИТЕ

Филмът "Паразит": Асансьорът на сеулските неравенства

Кои всъщност са паразитите? Дали това са прокажените, стигматизирани с миризма на кисело герои, смучещи от своите домакини или богатите, които също плачат (и плащат)?

За първи път Американската киноакадемия връчи голямата си награда на неанглоезичен филм. Южнокорейската сатира "Паразит" на Пон Джун-хо беше абсолютен доминатор, като освен посочената награда, продукцията спечели наградата за "най-добър режисьор", "най-добър оригинален сценарий" и за "най-добър чуждестранен филм". Категорично "Паразит" се очертава да бъде филмът на 2019-та година, макар тя да ни показа и други, не по-малко добри филми като "Имало едно време в Холивуд" на Куентин Тарантино, "Ирландецът" на Мартин Скорсезе и "Фарът" на Робърт Егърс.

9 февруари 2020 г. "Паразит" на Пон Джун-хо стана големият победител в Оскарите тази година, след като продукцията спечели наградата за "най-добър филм", "най-добър режисьор", "най-добър оригинален сценарий" и за "най-добър чуждестранен филм" (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

"Паразит" изненада мнозина основно заради това, че е южнокорейски филм. А наградите Оскар са по-скоро локални отколкото международни. Кинематографичните традиции на Южна Корея обаче са изключително богати и особеното е не, че няма достатъчно много добри други южнокорейски филми, а че една американска академия е оценила филм от Азия.

Южна Корея е машина за огромна филмова индустрия и не само, че "Паразит" не е единственият добър филм от там, но той дори не е най-добрият на режисьора Пон Джун-хо. Това всъщност е седмият му пълнометражен филм.

9 февруари 2020 г. Режисьорът Пон Джун-хо триумфира на наградите Оскар (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Още

Един-единствен "Паразит" осмисли "Оскар"-ите

Един-единствен "Паразит" осмисли "Оскар"-ите: Какво се случи и какво - не, в "Долби тиътър"

Наградите, които той получи обаче означават нещо много важно: това е културният пробив на корейското кино в света на холивудските награди. И изобщо в света. Корейската културна индустрия е в подем през последните поне 20 години, но отне време тя да бъде призната от критиците.

За южнокорейско кино се заговори, когато "Паразит" получи "Златна палма" в Кан миналата година. Южнокорейският "Изпепеляване" на Лий Чанг-донг по "Изчезването на слона" на Мураками също получи значителна известност на Запад, както и "Слугинята"на Парк Чан Уук, който спечели БАФТА през 2018 г.

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

Но кое е онова, с което "Паразит" впечатли публиката?

Още

Американските медии видяхат политически подтекст в Оскар-ите за филма "Паразит"

Американските медии видяхат политически подтекст в Оскар-ите за филма "Паразит"

Разбира се, това е интересният начин, по който Пон Джун-хо е решил да разкаже една локална история. "Паразит" представя живота на две сеулски семейства. Едното от тях е от елита на обществото, живеещо в скъпа къща в богаташко предградие, паралелно обаче проследяваме и средата, в която живее едно бедно сеулско семейство.

Зрителят е толкова добре приканен в двата паралелни свята на парадоксите в един град, че усеща уютния проветрив климат в минималистичните пространства на богатите и спарените кутийки на бедните, които са буквално под земята. Различните миризми на Сеул променят и икономическата ситуация.

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

Филмът всъщност може да има само една и то директна посока на интерпретация - смайващата му критика към класовата система. Заради това "Паразит" не може да не бъде коментиран политически. Класовата бездна, откроена във филма е основната отправна точка на историята. Богатите, в своята парична и наивна слепота, разглезени до това да предизвикат комедиен присмех и бедните, които на всяка цена искат да се придвижат нагоре по обществените стъпала и да измият веднъж завинаги миризмата на кисело от телата си.

Бедните искат на всяка цена да заработят за богатото семейство, представяйки се и лъжейки, че са професионалисти в различни области. Пътят към кадифените усещания на богатите е единственият път към успеха на бедните.

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

Още

Филмът "Паразит" триумфира на "Оскар"-ите с 4 отличия

Филмът "Паразит" триумфира на "Оскар"-ите с 4 отличия

Героите изглежда, че са "заключени" в социалната си класа - едните в простора на дома, другите в бетонно мазе, приличащо на бункер. Там редовно биват наводнявани от дъждове докато се прехранват с лепене на етикети на кутии за пица.

Метафората за бункера като пределно дъно е използвана от Пон Джун-хо в жанровата дистопия "Снежен снаряд". В бъдещето на Земята обикаля влак и последното население се движи в него. Влакът не може да спре. В него е организирано цялото общество, а извън него е ледена епоха. Някои от качилите са на влака могат да си позволят билети само за опашката му, най-задните вагони, докато богатите - се ползват с безкраен лукс в предните вагони, близо до локомотива.

Икономическото хоризонтално еволюиране в "Снежен снаряд" (от крайните канибалистични вагони към предните фоайета с екзотични градини и суши барове) продължава в работата на Пон Джун-хо и в "Паразит", но там забраната за мобилност вече е вертикална - от мазетата до свободните домове с частните гори.

Корейските актьори, особено Сон Кан-хо, преиграват с изкривени мимики на лицата си, което придава комичност и допълнително осмива забогателите с техните наивни представи за света. Централен мотив за филма е движението, преместването , изместването, заемането на чуждо място. Тези, които са в бункерите излазват отгоре, намествайки се поне за ден в ритмичността на лукса, имитирайки мечтания живот.

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

Още

"Паразит" - филм на годината според Дружеството на лондонските кинокритици

"Паразит" - филм на годината според Дружеството на лондонските кинокритици

Филмът обаче поставя и един друг въпрос. Кои всъщност са паразитите? Дали това са прокажените, стигматизирани с миризма на кисело герои, смучещи от своите домакини или богатите, които също плачат (и плащат)? Очевидно е как във филма последните са ни представени като грижещи се основно за безцелността на съществуването си.

Смущаващ е фактът, че богатото семейство наема безделници за професионалисти, които да обучават децата им на английски и изкуства, за да докаже само на себе си колко са просветени и издигнати в обществения ранг. Всичко това през сатирата на Пон Джун-хо изглежда като фалш.

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

"Паразит", режисьор Пон Джун-хо (Снимка: София Филм Фест)

Самият Пон Джун-хо в интервю за британския "Гардиън" споделя, че повечето хора по света познават Южна Корея единствено през К-попа, новите технологии и високоскоростния интернет, но че в страната му разликите между много богатите и много бедните постоянно се задълбочават. Той споделя, че гостите и жителите на Сеул често могат да срещнат бездомни хора, спящи по улиците.

Според режисьора обаче филмът не е проста приказка за богатите срещу бедните. Той определя филма си като неутрален, без целта му да е да посочва виновни и невинни.

Режисьорът Пон Джун-хо (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)

Още

"Паразит" с шест номинации за Оскар ще видим на София Филм Фест през март

"Паразит" с шест номинации за Оскар ще видим на София Филм Фест през март

Талантът на Пон Джун-хо е добре признат от световната критика и с неговите предишни работи, вече споменах за американско-корейската продуцкия "Снежен снаряд" (2013) с участието на Крис Евънс и Тилда Суинтън, но талантът му се откроява и във филми като "Спомени за убийство" (2003) и "Окджа" (2017).

Българската публика ще може да гледа филма "Паразит" през март на 24-ия София Филм Фест.

Юлия Владимирова 

Още

"Ирландеца" е малко тъжен и уморен, но велик

"Ирландеца" е малко тъжен и уморен, но велик

Още

Любовното кинообяснение на Тарантино - "Имало едно време… в Холивуд"

Любовното кинообяснение на Тарантино - "Имало едно време… в Холивуд"

Още

Агнешка Холанд ще бъде специален гост на София Филм Фест

Агнешка Холанд ще бъде специален гост на София Филм Фест

Още

Легендата Джералдин Чаплин специален гост на 24-тия София Филм Фест

Легендата Джералдин Чаплин специален гост на 24-тия София Филм Фест

Още

Италианските фестивални кинохитове "Предателят" и "Мартин Идън" на 24-тия София Филм Фест

Италианските фестивални кинохитове "Предателят" и "Мартин Идън" на 24-тия София Филм Фест

Още

"Тяло Христово" с номинация за Оскар и "Върлината" от Кан ще бъдат представени на 24 София Филм Фест

"Тяло Христово" с номинация за Оскар и "Върлината" от Кан ще бъдат представени на 24 София Филм Фест

Коментирай 9

1/1

Още ВИДЕО

Защо Владимир Михайлов обича лошото време?

"Не трябва да легитимираме чрез работата си неправдите, трябва да се грижим за това, какво казваме на хората", категоричен е актьорът и музикант

В Помпей откриха фрески, вдъхновени от Троянската война

Изобразени са Елена и Парис, цар Менелай, пророчицата Касандра и бог Аполон

"Фантомът на операта" пристигна с Боинг

100 души строят сцената в НДК, пресъздаваща Парижката опера

Ралица Бежан с ново стилно видео към песента "ЕТО МЕ"

С ярък театрален привкус, кинаджийско, ретро-симпатично и в същото време, носещо усмивка, свежест и настроение, видеото носи неподправения почерк на чаровната актриса и певица

"Мария Монтесори: Новата жена" в разпространение от 12 април

Филмът е вдъхновен от живота и делото на Мария Монтесори

Виж всички

Календар