Българската дама на модерното изкуство

Вера Недкова (1906 – 1996)

"Българската дама на модерното изкуство", юбилейна изложба на Вера Недкова

По повод 110 години от рождението на Българската дама на модерното изкуство Вера Недкова /1906 - 1996/ Националната галерия организира представителна юбилейна изложба. За първи път ще бъде представено цялостното й творчество. Акцент в експозицията са живописните платна и рисунки от дарението на художничката, което тя прави на Националната галерия през 1995 г.

В залите на Двореца ще бъдат показани общо 222 произведения, 137 - живопис и 85 рисунки, които проследяват творческия път на Вера Недкова от Виенската художествена академия /1923-1930/, като студентка на проф. Карл Щерер, през изложбите й в България през 1930-те години и произведения от 60-те, 70-те, 80-те и началото на 1990-те години. Голяма част от тях са непоказвани до момента. Те се пазят в къщата-музей "Вера Недкова" и са част от дарението.

Родена и възпитана в интелектуална среда, дъщеря на български дипломат, Вера Недкова от най-ранна възраст насочва своя интерес към изящните изкуства. През 1923 - 1930 следва живопис във Виена. Там е и първата й изява пред публика през 1933. Творбите от този период се отличават с опростена и обобщена форма, чиста, синтетична линия и деликатен пастелен колорит.

През 1934 семейство Недкови се връща в България. Вера Недкова работи интензивно, създава композиции, пейзажи, портрети и автопортрети. Колоритът в творбите й се променя, става по-топъл, ярък и наситен, фактурата в живописните й платна се обогатява. През 1934 и 1939 тя организира две самостоятелни изложби в София. Става член на Дружеството на новите художници.

След средата на 1940-те години Вера Недкова трудно се вписва в настъпилите промени и вкуса на времето. Между 1946 и 1961 по предложение на Никола Мавродинов тя завежда реставрационното ателие за средновековно изкуство в Народния археологически музей. Продължава да рисува, много често вечер или през нощта. В творчеството й се появяват нови теми. Пейзажите й постепенно преминават в композиции от селския бит и трудов живот. Една част от картините й са с много личен и интимен характер, изпълнени с вътрешна светлина и обаяние.

В началото на 1960-те години с "размразяването" на художествения живот, Вера Недкова отново участва във всички представителни изложби. В платната й се връща онази яркост в колорита, която тя открива при първия си досег с българската среда, но с една особена жизненост на цвета и много по-голяма наситеност. През 1973 е открита нейна Юбилейна изложба на ул. "Раковски" 125. Еволюцията в творбите й от този период е към по-голяма свобода и живописна експресивност. Емоционалното внушение е постигнато основно чрез пластическото изграждане на формата и разнообразието на фактурата. В голяма част от картините акцентът преминава от силуета и опростената форма до експресивното и колоритно организиране на пространствените планове. От това време са и композициите, които граничат с абстракцията - линия в творчеството й, развивана съзнателно в края на 1970-те и и през 1980-те . Следващата й юбилейна изложба е през 1984 в Съюза на българските художници.

Националната галерия представя изкуството на Вера Недкова през 2001 и 2006. През 2004 официално е открита нейната къща-музей на ул. "11 август" № 2 в София.

1/1