ФОТО ЛЕГЕНДИ
„Наследството на Хелмут Нютън“ във Виена
Нютън провокира и очарова и до днес, известен е преди всичко със снимките си на жени - могъщи, агресивни и със самочувствие, голи или облечени
Редактор : Impressio / 917 Прочита 0 Коментара

Художествената галерия на Банк Аустрия "Кунстфорум" във Виена откри голяма изложба на фотографа Хелмут Нютън, организирана в сътрудничество с берлинската фондация "Хелмут Нютън", предава БТА.
Роми Шнайдер в Париж, 1977 г. (Източник: www.kunstforumwien.at)
Замислената като юбилейна по повод 100-годишнината от рождението на гениалния фотограф и открита година по-късно поради пандемията изложба, озаглавена "Наследството на Хелмут Нютън", представя 250 произведения, документиращи цялостното му творчество, което обхваща шест десетилетия.
Нютън провокира и очарова и до днес, известен е преди всичко със снимките си на жени - могъщи, агресивни и със самочувствие, голи или облечени. Снимките на Нютън са икони във фотографията. Творецът изпробва къде са пределите на моралните граници на обществото, дефинира ги по нов начин, обърква и приковава вниманието на публиката със своите представи и визуализация на модата и женствеността.
Нютън прави кариера чрез модната фотография, която е в центъра и на тази експозиция. През 1938 година творецът, който е от еврейски произход, емигрира от германския национализъм в Австралия, където се посвещава на модната фотография. Специфичния си изразен език развива през 60-те години в Париж, като поставя "обекта на желанието" във фиктивен контекст, създавайки атмосфера, отговаряща на духа на времето.
Нютън черпи вдъхновение от криминалните романи на Реймънд Чандлър и от американския "черен филм", по-късно от филмите на Алфред Хичкок и Франсоа Трюфо, от приключенията на Джеймс Бонд.
Нютън е предизвикан от своите работодатели и инсценира моделите си по парижките улици, в часови хотели или като "плячка" на папараци.
Хелмут Нютън за Джон Бейтс, Лондон, "Вог", 1966 г. (Източник: www.kunstforumwien.at)
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
С ексцентрични театрални декори той създава елегантен стил, представя характерна със своя лукс висша мода. Фотографът работи за известни модни списания, за френското, италианското, американското и английското издания на "Вог", "Ел" или "Куин" и очарова милионната им публика. Провокиращите му творби се превръщат в икони.
В началото на 80-те години Нютън се посвещава на актовата фотография. С легендарните диптихи "голи" и "облечени" той показва манекенки в едни и същи пози със и без дрехи. Творецът провокира както в серията "Големите голи" с портрети на манекенки в естествен ръст, показани в тяхната агресивна голота, чиято сексуалност въздейства самоуверено и готова за действие.
Нютън никога не е бил споменаван във връзка с дебата #АзСъщо. Жените, позирали за него голи, разказват спокойно и споменават за чувството му за хумор по време на снимките и за това, че на тях често е присъствала и съпругата а твореца Джун Нютън. Но се чуват и гласове, които критикуват погледа на Нютън към жените.
Цензурата на Ютюб на някои информации за изложбата, показана във Виена, възмути директорката на "Кунстфорум" Ингрид Бругер.
"Концернът Гугъл се хвали, от една страна, че дигитализира музеи и библиотеки, а от друга страна, спира културни информации". Концернът ограничи достъпа до някои видеоматериали от пресконференцията във Виена по повод откриването на изложбата. Подобни проблеми се появиха предната вечер и във Фейсбук. "Цензурата на Ютюб и компания ограничава основното право на човека да се наслаждава на изкуството и на свободен културен дискурс", обобщава Бругер.
Изложбата "Наследството на Хелмут Нютън" е открита до 15 януари.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.