Държавата трябва да отпуска ежегодно пари за участието ни на Венецианското биенале
Това коментира доц. Биляна Томова в анализа си, свързан с националното представяне на форума, представен днес в Двореца на Националната художествена галерия
Редактор : / 609 Прочита 1 Коментара

Държавата трябва ежегодно да отпуска пари за българското участие на Венецианското биенале за изкуство, вместо на две години.
Биеналето във Венеция: Големите теми като екология, расизъм и сексизъм
Това коментира доц. Биляна Томова в анализа си, свързан с националното представяне на форума, представен в Двореца на Националната художествена галерия, съобщава БТА.
Ежегодното държавно финансиране на българското участие е една от препоръките, които доц. Томова представи в изводите от проведеното изследване.
По думите й, в рамките на проучването са направени интервюта с куратори и публични институции, които са поставили във фокус и етапа на развитие на проекта, който впоследствие се представя във Венеция.
"Както във филмовата индустрия един филм не се създава за периода на снимане от 40 дни, така и биеналето не се създава само за периода, в който ние го виждаме. Всичко това изисква дълга подготовка, и ако искаме да имаме качествени продукти и обществено спокойствие, това значи да имаме ежегодно отпускане, разпределение на средствата", каза доц. Биляна Томова от Обсерваторията по икономика на културата.
10-те най-добри национални павилиона на Венецианското биенале
Тя коментира, че националното участие във Венецианското биенале следва да бъде включено и в годишния културен календар на събитията, субсидирани от Министерството на културата. Томова допълни, че трябва да бъде отворена и вратата към възможността за използване на частни средства. "Това няма да е първото публично-частно партньорство в областта на изкуствата. Трябва да ви кажа, че "Евровизия" в България става по същия начин", каза тя.
Българското участие на Венецианското биенале се разглежда в изследването през призмата на глобалната производствена мрежа. То е елемент от цялостната верига на създаване на стойността, в която влизат идеята, производството, дистрибуцията, показът и архивирането.
Страната ни е участвала във Венецианското биенале на изкуствата десет пъти - през 1910, 1912, 1942, 1964, 1993, 1999, 2007, 2011, 2019 и 2022 г. "Ролята на Министерство на културата за последните две участия смятаме, че е решаваща", каза доц. Биляна Томова. Според нея, от 2019 г. насам се забелязва устойчивост, която се дължи и на изработения статут, който урежда националното участие на България в биеналето във Венеция.
Михаил Михайлов, с когото отиваме на Биеналето във Венеция
"Тази устойчивост трябвало да продължи напред във времето, а да има и растеж. Това са двете неща, които като цяло проектът търси чрез конкретни политики", допълни Томова.
Изследването е по проекта "Cicerone" на Европейската комисия. В него участват осем университета и две изследователски организации от девет страни.
Проектът е посветен на изкуствата, културните и творческите индустрии в Европейския съюз. Обсерваторията по икономика на културата изследва аудиовизуалната индустрия, фестивалите, сценичните и визуалните изкуства. Финалният продукт от проекта ще бъде създаването на Европейска обсерватория по икономика на културата.