Държавата трябва да отпуска ежегодно пари за участието ни на Венецианското биенале
Това коментира доц. Биляна Томова в анализа си, свързан с националното представяне на форума, представен днес в Двореца на Националната художествена галерия
Редактор : / 537 Прочита 1 Коментара
Доцент Биляна Томова (Снимка: БТА/ Гергана Николова)Държавата трябва ежегодно да отпуска пари за българското участие на Венецианското биенале за изкуство, вместо на две години.
Това коментира доц. Биляна Томова в анализа си, свързан с националното представяне на форума, представен в Двореца на Националната художествена галерия, съобщава БТА.
Ежегодното държавно финансиране на българското участие е една от препоръките, които доц. Томова представи в изводите от проведеното изследване.
По думите й, в рамките на проучването са направени интервюта с куратори и публични институции, които са поставили във фокус и етапа на развитие на проекта, който впоследствие се представя във Венеция.
"Както във филмовата индустрия един филм не се създава за периода на снимане от 40 дни, така и биеналето не се създава само за периода, в който ние го виждаме. Всичко това изисква дълга подготовка, и ако искаме да имаме качествени продукти и обществено спокойствие, това значи да имаме ежегодно отпускане, разпределение на средствата", каза доц. Биляна Томова от Обсерваторията по икономика на културата.
Тя коментира, че националното участие във Венецианското биенале следва да бъде включено и в годишния културен календар на събитията, субсидирани от Министерството на културата. Томова допълни, че трябва да бъде отворена и вратата към възможността за използване на частни средства. "Това няма да е първото публично-частно партньорство в областта на изкуствата. Трябва да ви кажа, че "Евровизия" в България става по същия начин", каза тя.
Българското участие на Венецианското биенале се разглежда в изследването през призмата на глобалната производствена мрежа. То е елемент от цялостната верига на създаване на стойността, в която влизат идеята, производството, дистрибуцията, показът и архивирането.
Страната ни е участвала във Венецианското биенале на изкуствата десет пъти - през 1910, 1912, 1942, 1964, 1993, 1999, 2007, 2011, 2019 и 2022 г. "Ролята на Министерство на културата за последните две участия смятаме, че е решаваща", каза доц. Биляна Томова. Според нея, от 2019 г. насам се забелязва устойчивост, която се дължи и на изработения статут, който урежда националното участие на България в биеналето във Венеция.
"Тази устойчивост трябвало да продължи напред във времето, а да има и растеж. Това са двете неща, които като цяло проектът търси чрез конкретни политики", допълни Томова.
Изследването е по проекта "Cicerone" на Европейската комисия. В него участват осем университета и две изследователски организации от девет страни.
Проектът е посветен на изкуствата, културните и творческите индустрии в Европейския съюз. Обсерваторията по икономика на културата изследва аудиовизуалната индустрия, фестивалите, сценичните и визуалните изкуства. Финалният продукт от проекта ще бъде създаването на Европейска обсерватория по икономика на културата.