МУЗИКАЛНИ ПРАЗНИЦИ
Софийската опера открива новия си сезон тази вечер на крепостта Цари Мали град
Режисьорът Пламен Карталов избира късноатичната крепост, за да оживи на открито "Рилският пустинник", произведение, посветено на подвига на възвисен човек и покровител на държавата ни, светецът Йоан Рилски
Ало, ПР-ите на Националната опера! Вие всъщност на Националната опера ли сте ПР-и, или на Народния театър? Защото, ако сте на Националната опера, е трябвало някъде накрая, там след диригентката на хора и салонните разпоредителки, да напишете името на КОМПОЗИТОРА на това музикално произведение - отец Кирил от софийската "Света Неделя". "Рилският пустинник" "безспорно съществува" заради всички изброени в статията - директор на Операта, режисьорки, хор, диригент на хора, крепостта "Цари Мали град" като декор и т.н. Ама все пак за музикално произведение става въпрос, не за театрално. Определено сте си сбъркали работното място! Народът обаче е казал, че рибата се вмирисва от главата. Т.е. май не носите вие като ПР-и вина за този пропуск. Явно такава е директивата отгоре - на първо място режисьорите, докато се стигне до диригентката на хора (чиято работа безспорно е отговорна и важна), пък композиторите и диригентите - те пък какви са толкова в една опера или едно музикално произведение?!
Как може Националната опера да напише рекламна статия за опера и да не посочи композитора! Започва се с режисьора - уважение към таланта на акад. Карталов, но без музика, т.е. без композитор, няма опера. А просто театър. И съответно няма оперен режисьор, няма певци, няма оркестър, няма хор, нито диригент на хор! В статията се отдава дължимото на всички, дори на диригента на хора, че и на декора - крепостта "Цари Мали град", само не и на композитора! Нито на диригента! А какво е опера без музика, оркестър и диригент - просто театър. По света навсякъде на афишите с огромни букви пише заглавието на операта и от кой композитор е, после следва името на диригента, защото той прави музиката, т.е. операта, следват имената на солистите, защото те изпълняват операта и накрая я пише, я не името на режисьора. Солистите и диригентите привличат публиката към дадено оперно представление. Тя пълни салоните и когато опери се изпълняват концертно. Няма режисьор, няма декори. Но има музика! Ние отиваме да слушаме музика, когато отиваме на опера, а не да гледаме театър. А музиката в операта е дело на композитора, на оркестъра, на диригента, без който няма оркестър, на певците, на хора. Като гледаме афиш за опера коя ще изберем - тази, която ще дирижира Караян, или другата, чиито режисьор е някое известно име? Тази ли, в която ще пее Борис Христов, или другата, която е поставена от известен режисьор, но нито диригентът, нито солистите ни говорят нещо? Непростимо е за Националната опера на България такова неглижиране на музиката, на композиторите и диригентите! Всичко в държавата ни е надолу с главата, явно така е и в Националната ни опера! Хвала на отец Кирил за музиката, която е създал в прослава на Господ! Както се казва у нас " зло да го забрави", след като в рекламата са забравили да го напишат. Той, като Божи човек със сигурност не е написал тази музика, за да го пишат по афишите. Но дали всички така щедро изброени в статията не са работили единствено за това?
Улеснения и привилегии за регистрирани потребители: