ФИЛОСОФИЯ НА ПРЕДСТАВЛЕНИЕТО
"Наръчник на хореографа" - за всички, които се занимават с изкуство
Джонатан Бъроуз представя по разбираем и директен начин не само ключови проблеми, свързани с практиката на представлението, но и чудните съвпадения на език, форма и идея
Редактор : / 1029 Прочита 0 Коментара
Джонатан Бъроуз (вляво) и Матео Фаржион по време на представление"Наръчник на хореографа" от известния британски хореограф Джонатан Бъроуз ще има премиера на български език тази вечер от 19.30 ч. в ДНК - Пространство за съвременен танц и пърформанс.
Изданието, спечелило конкурс на Министерството на културата, може да се намери от днес в книжарниците "Български книжици" и "Нисим". Това съобщават издателите от творческия колектив "Метеор", основан от Ани Васева - режисьор и драматург, Леонид Йовчев - актьор, и Боян Манчев - философ и теоретик.
Джонатан Бъроуз (вляво) и Матео Фаржион по време на представление
Ако се доверим на заглавието, книгата на Джонатан Бъроуз е написана, за да бъде четенa от хореографи. И наистина, неин основен обект са движението, музиката, ситуацията на представление.
В действителност обаче книгата би могла да е от огромна полза и за режисьори, актьори, художници, дори музиканти, тъй като проблемите, които са занимавали Бъроуз при писането й, често по един или друг начин се изпречват на пътя на всички, които се занимават с изкуства. Това са въпроси, свързани с композиция, организация, време, динамика, вдъхновение, структура, общуване, творчество, съмнение, страх, имитация и удоволствие от работата, отбелязват от екипа.
Преводът от английски е Ани Васева, редактор е Боян Манчев, художественото оформление е на Теодора Венедикова.
"Наръчник на хореографа" е книга, която цени играта с езика и изненадващите, рисковани парадокси, поддържащи изострено както вниманието на читателя, така и удоволствието от самото четене. Освен че се заема с ключови проблеми, свързани с практиката на изкуствата по много разбираем, директен начин, книгата доставя и радост при откриването и преживяването на чудните съвпадения на език, форма и идея. По случайност или не, последната дума от показалеца в преводния му вариант е "щастие", коментира Ани Васева.
Джонатан Бъроуз започва като танцьор в Кралския балет в Лондон, където работи в продължение на 13 години и достига ранга на солист.
От 1991 г. развива самостоятелна кариера като хореограф и изпълнител. След като реализира и печели наградата на Фондацията за съвременен танц в Ню Йорк за особен принос в развитието на съвременната танцова сцена). Работил е като куратор за As it is (1998) в The South Bank Centre и за Parallel Voices (2007) за Siobhan Davies Studios в Лондон.
Преподавал е в хореографското училище P.A.R.T.S на Ан Тереза Де Керсмакер, както и изнася лекции в Лондонски университет, Хамбургски университет, Свободен университет - Берлин, Кралска академия за изящни изкуства - Гент. Притежава докторска степен от Лондонския университет. старши изследовател в Центъра за изследвания на танца към Университета в Ковънтри.
Джонатан Бъроуз (вдясно) и Матео Фаржион по време на представление
Сега творческата му активност е съсредоточена около поредица от съвместни представления с Матео Фаржион, изпълнявани по цял свят, показвани в и продуцирани от централни за съвременния танц институции и фестивали.