ЕКШЪН ЖИВОПИС
Загадъчна и чувствена живопис с "Анатомия на енигмата" от Петър Георгиев - Рей
Вернисаж на 31 май от 18.00 ч. в Музей-галерия "Анел"
Редактор : / 1605 Прочита 0 Коментара

Петър Георгиев - Рей е роден през 1963 г. в Перник. През 1987 г. завършва ВИТИЗ, актьорско майсторство. Играе две години във Врачанския театър. През 1989 получава Втора награда на Националния преглед за драма и театър, за ролята на Лило, в пиесата "Суматоха" на Радичков (реж: Бина Харалампиева). През 1991 г. емигрира в Канада. Там написва стихосбирката "Гвоздеи Кръстни" и романите "Мислителят или Насаме с един живял", "Пътят" и "Планината". Също и пиесата "Светлината, която мами". През 2000 г. започва да рисува. Оттогава досега е участвал в повече от 50 индивидуални и групови изложби в Канада, САЩ, България, Франция.
Автор: Петър Георгиев - Рей, "Енигма" (Източник: Музей-галерия "Анел")
Аксиния Джурова определя неговото майсторство като екшън живопис:
"Изложбата на Петър Георгиев Рей в Музей-галерия "Анел" в София е най-мащабната проява на живеещия в Канада художник, напуснал България през 1991 г.
В продължение вече на четири десетилетия той продължава да следи художествения живот у нас и след утвърждаването му като "необичайно явление" в арт средите в Канада и Ню Йорк амбицията му е да бъде видян и оценен и у нас.
И в действителност експозицията, открита в Музей-галерия "Анел", не само дава възможност да се проникне в неговия свят и атрактивен пластичен изказ, но тя е и доказателство как изкуството контактува с всички възможни времена, за да извика в нужния момент това, което е необходимо от него.
Казвам това не случайно. Към подобен извод ме насочва и самата позиция на Рей - тази на тълкувател на своето време, но не на неговата видимост и показност, а на скритите и невидими за всяко око процеси - енигматични и загадъчни. Почитателите на изкуството ще се убедят сами в въздействието на печатляващия му пластичен стил, на начина на излагане на творбите и елементите на пърформанс при представянето им пред зрителите.
Автор: Петър Георгиев - Рей, "Енигма" (Източник: Музей-галерия "Анел")
Може би ще се запитате нима е останало нещо енигматично в съзнателно оголения свят днес, който сами си сътворихме, нещо загадъчно?! Изглежда - да! - отговаря Петър Георгиев Рей и ни предлага серия от мащабни картини на тема "Анатомия на енигмата", скрити първоначално от зрителя и чрез разкъсване от самия автор на тяхната обвивка, оголени и очакващи нашия коментар. А може би и присъда?!
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
За мен импулсивната, екшън живопис на Рей потвърждава познатия ни от столетия опит, че тъмнината не може да прогони тъмнината, това може да направи само светлината, ако я носиш и предаваш на другите. И се впуска в своето приключение - изследване на подсъзнателното, създавайки атрактивен и запомнящ се стил, от позицията на страстен почитател на "съвременния барок". И както сам признава: "Тъмните фонове и акцентите, които се получават от отразената светлина, придават на картините ми загадъчност и енигматичност". И продължава: "Чрез абстрактни елементи исках да постигна религиозното въздействие, което доминира в класическия барок.
Аз вярвам, че вселената и животът са сътворени и се ръководят от някаква космическа енергия. Много хора я наричат Бог. В класическите картини той е изобразен в човешки образ. В моите творби аз искам да го изобразя като енергия. Динамична, загадъчна, енигматична енергия. Аз не се стремя да предизвикам интереса на зрителите чрез фигуративен разказ, а чрез енергийно излъчване, което е предназначено да въздейства предимно на сетивата и емоцията".
Чрез контраста между тъмния фон и избухването на живописната магма, напомнящ процеса на сътворението на света, художникът постига търсената и завладяваща загадъчност в картините си - потъване в дебрите на кадифената тъмнина и излизане от нея чрез фосфоресциращи светлинни акценти. И това се превръща в негов пластичен стил, негов завладяващ живописен патент.
Картините на Петър Георгиев-Рей, както вече споменах, ме връщат, както признава и самият художник, към епохата на Барока. Тази, която се появява след съвършената визия и непостижим като идеал хладен Ренесанс, за да привлече вярващите със своя екстаз, чувственост и мистичен плам.
Достатъчно е да си припомним "Екстазът на света Тереза" на Бернини в църквата "Санта Мария делла Витория" в Рим, с нейните надиплени като от вихър дрехи, експресивно извито тяло и екстатичен израз на лицето, предизвикващ едновременно сливане със свещеното и неприкрита еротика.
Състояние, което не е учудващо за епохата на класическия барок, свързана с големи житейски размествания, включително и началното освобождение на жената.
Не знам доколко съм права в този паралел, породен от цикъла "Анатомия на енигмата" на Петър Георгиев - Рей, показан в изложбата, но неговият "Съвременен барок" се появява също във време на големи обществени промени и културни размествания, довел до комерсиализирането на съвременното изкуство, достигнало като че ли своя краен предел. В днешния оглозган, лишен от духовност, съкровеност и интимност свят, Рей ни предлага и запълва глада към загадъчна и чувствена живопис с характерното си живописно визионерство и мистичен плам.
Автор: Петър Георгиев - Рей (Източник: Музей-галерия "Анел")
Състояния, усетени още преди две десетилетия, от известния американски критик на изкуството доктор Кенуърт Мофет, който определя картините му, показани в изложбата в Ню Йорк през 2004 г. като "технически ослепителни и хипнотизиращи...".
"Те обединяват крайните противоположности между прецизност и свобода, абстракция и реализъм, перверзна чувственост и поразителен магизъм." Същият, който по повод изложбата на художника отново в Ню Йорк през 2013 г., пише отново:

Валентин Старчев, Вихрони Попнеделев, Ивайло Мирчев, Марко Марков и Николай Янакиев - за жената в Галерия "Анел"
Виртуозното използване на акрилната боя му дава възможност да постига хиперилюзионистични изображения". Към това бих добавила натоварени с многозначност на художническия наратив - зов за опомняне, оглеждане на съвременния ни път и свят, за посоката, в която се движим...
Необичайна за родната арт сцена, изложбата на Петър Георгиев - Рей предлага безусловно възможности за различни интерпретации, вариращи в двата крайни полюса, което означава, че художникът иска да ни каже нещо извън тривиалното. Какво е обаче неговото послание, остава всеки сам да си отговори, заставайки пред "Анатомия на енигмата" на Рей, а защо не и пред тази на собствения си прочит.
Автор: Петър Георгиев - Рей (Източник: Галерия "Нюанс")
Музей-галерия "Анел" представя АНАТОМИЯ НА ЕНИГМАТА
Изложба-живопис на Петър Георгиев - Рей
Куратор: Аксиния Джурова
Вернисаж: 31 май от 18.00 ч.
Музей-галерия "Анел", хотел "Анел"
София, бул. "Тодор Александров" 14