ОБЖИВЯВАНЕ НА ПРОСТРАНСТВОТО
"Пижамено парти в корема на кита" в Института за съвременно изкуство
Изложбата на художника Невена Екимова (България) и куратора Киара Картучия (Италия/Англия) е част от проекта "Суперпозиции 2 / Заплитане 2022"
Редактор : / 897 Прочита 0 Коментара
Невена Екимова (Снимка: ©Rosina Pencheva)Поредната интригуваща първа среща между художник и куратор предлага проектът на Института за съвременно изкуство - София "Суперпозиции 2 / Заплитане 2022". Този път тя е между българския художник Невена Екимова и италианския куратор Киара Картучия, а резултатът от нея е "Пижамено парти в корема на кита".
Така артистичният тандем е нарекъл изложбата, която се открива на 13 октомври между 18.00 и 20.00 ч. в галерията на ИСИ-София.
Проектът е резултат от едногодишната интензивна съвместна работа на Невена Екимова и Киара Картучия, които изследват задълбочено проблема с личното обживяване на пространството и начините да го направиш уютно, свое и дом на абсорбирани енергии, приютени мисли и дори несънувани сънища.
Невена Екимова (Снимка: ©Rosina Pencheva)
В случая пространството-обект на творческите търсения, е самата галерия на ИСИ.
"Вероятно изчистените бели обеми, които днес са дом на ИСИ-София, някога са били нечий дом. Някога пространството е било просто апартамент в непретенциозна сграда. Същите стени сигурно са маркирали границите на нечия домашна вселена. Може би това е бил оазис на личен комфорт.
Място, където си сваляш обувките и забравяш за навън. Място за скука през деня и страхове през нощта. Представям си старото лице на пространството като направено от много повърхности - меки и твърди, поглъщащи едновременно и живот, и прах.
Невена Екимова (Снимка: ©Rosina Pencheva)
Специфично личното, което си представям като многостранно, неправилно, и непроницаемо по необходимост, е отстъпило пред търсената неутрална прозрачност на белия куб. Домът е превърнат в място за една художествена институция, където тя да стане действителна, един имот в жива плът и кръв.
Ако въображаемият частен апартамент, описан по-горе, е посрещал само онези, които принадлежат към кръг от роднини и приятели, то институционалният апартамент трябва да е лесен за намиране, лесен за достъп за всеки. И все пак, звънецът си звъни по същия начин", пише Киара Картучия в текста към изложбата.
Невена Екимова (Снимка: ©Rosina Pencheva)
Киара Картучия е позната на българската публика от проекта й "Добрите огледала не са евтини", реализиран от Гьоте-институт, София, а на световната визуална сцена тя оставя ярък отпечатък като съосновател и директор на кураторската и редакторска платформа EX NUNC, където курира програма за онлайн изложби EXN Lagoon.
Посвещава и сериозна част от изкуствоведските си изследвания на Средиземноморието като имагинерна/въображаема география, фокусирайки се по-специално върху разклоненията на практическия(те) средиземноморизъм(и) в работата и мисленето на художествени институции, работещи в евро-средиземноморския контекст.
На свой ред, Невена Екимова живее в момента в родния си град Габрово. Учи съвременно изкуство в Норвегия и Исландия и получава бакалавърска степен в Академията за изкуства Valand в Гьотеборг, Швеция. Освен че участва в изложби, тя често работи с публични институции и създава мащабни интерактивни проекти за деца и възрастни, сред които са Детската и Огледалната зали в Музея на хумора и сатирата в Габрово.
Невена Екимова (Снимка: ©Rosina Pencheva)
Текстилът е основното изразно средство в проектите на Невена Екимова и това по думите й не е случайно - от малка тя е съпътствана от този материал, тъй като Габрово е известен като град на текстила по времето на комунизма. Днес Невена превръща текстила в изразно средство за поп-арт, който приканва към докосване и интерактивност.
"Творбите й са направени от намерени материали, използвани дрехи, нарязан плат, изкуствена кожа, изхвърлена пластмаса и дърво, за издирването и събирането на които разчита на обхватна мрежа от случайни сътрудници.
Същото търсено изобилие се повтаря и в процеса на производство, често въвличащ трудоемка работа, извършвана от художничката. А тя винаги е заета с разваляне-създаване, плетене и шиене, разкъсване и събиране, понякога с течение на седмици и месеци", пише още Киара Картучия.
Невена Екимова (Снимка: ©Rosina Pencheva)
Изложбата обещава да е своеобразен купон със сувенирен магазин и самоделен бар, който обединява приключенския дух на детството, магията на споделеното изживяване и деконструкцията на галерията-институция до любим приказен символ, позициониран в символичния за съвременното визуално изкуство бял куб.
Затова на 15 октомври (събота) от 11.00 до 15.00 ч. художникът и кураторът канят публиката и на специален "Брънч в корема & приказки без тема". Заповядайте на едно игрово визуално изживяване, което предлага навлизане в изкуството - в пряк смисъл.
"Пижамено парти в корема на кита" е пета изложба от Суперпозиции 2 / Заплитане 2022, едногодишната изложбена програма на Института за съвременно изкуство-София. Програмата съдържа шест изложби, всяка резултат от сътрудничеството между художник и куратор, както и цикъл от образователни събития и дискусии. Те обследват "заплитанията" на съвременното изкуство с политиката, науката и технологиите, популярната култура, полът и социалните движения, екологията и миграциите.
Програмата се реализира с финансовото съдействие на "Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството" на Национален фонд "Култура" и Фондация "Зингер-Захариев".
Събитието във фейсбук: ТУК
Повече информация можете да намерите на: https://ica-sofia.org