Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Неприлични" експонати от "секретния кабинет" на Археологическия музей в Неапол

О ВРЕМЕНА, О НРАВИ

"Неприлични" експонати от "секретния кабинет" на Археологическия музей в Неапол

Дълги години колекцията е недостъпна за широката публика

Фреска от древен лупанарий

В Археологическия музей на Неапол съществува един, т.нар. "секретен кабинет", в който се съхранява колекция от "неприлични" експонати. Те са открити при разкопки от руините на древния Помпей и са доказателства за бурния сексуален живот на жителите на изпепеления древен град.

Това са древни предмети с откровено еротичен характер.

Предмети от бита с еротични сцени

Досега са открити доказателства за съществуването на 33 лупанария в древния Помпей.

Така са наричали къщите за плътски удоволствия, и тяхното предназначение е разкрито именно по предметите и стенописите, открити под развалините на града.

Скулптури и скулптурни композиции изпълвали пространството на лупанариите

Предмети от бита с формата на фалоси, надписи и фрески с еротичен характер, са само малка част от притежанията на "секретния кабинет".

Сред тях има и малки пластики, както и цели скулптурни композиции с дръзки сюжети на зоофилия и содомия.

"Виж каква чинийка!", казват че възкликнал Франческо Първи, когато видял това...

Учените дълго време се чудели как точно да постъпят с горните артефакти. Решението по въпроса взима сицилианският монарх Франческо I, който лично участвал в разкопките с жена си и дъщеря си. Той бил буквално възмутен от видяното и разпоредил древните предмети да се съхраняват в тайна от широката общественост и достъп до тях да имат само учените. Така възникнал "секретният кабинет".

Монархът смятал, че откритите секс "играчки" са оскърбителни за морала и върху тях не бива да попада нито един женски поглед.

Фалоси, наподобяващи съвременните вибратори

Колекцията е почти напълно "засекретена" дълго време и забранена през 1849-а година.

За пръв път е отворена през 60-те години на миналия век, в духа на либералните настроения в света, сексуалната революция и пр.

Именно тогава "секретният кабинет" най-сетне става достъпен за широк кръг публика, като всички останали музеи в света.

Окончателното му превръщане в официален музей, обаче, става чак през 2000-та година.

Тогава падат всички забрани, освен една - посетителите да са навършили 18 и да имат писмено разрешение от родителите си, че могат да видят експонатите.

"Надарени" фигурки от дърво

От 2005-а колекцията е предадена официално на разпореждане на Националния археологически музей на Неапол.

Още

Шокиращите еротични скулптури на Кхаджурахо

Шокиращите еротични скулптури на Кхаджурахо

Още

Сексуалните традиции в изкуството на древните цивилизации

Сексуалните традиции в изкуството на древните цивилизации

Още

Любопитни артефакти от гибелта на Помпей

Любопитни артефакти от гибелта на Помпей

Още

Домът на целомъдрените любовници, съхранен под пепелта на Везувий, отново отваря в Помпей

Домът на целомъдрените любовници, съхранен под пепелта на Везувий, отново отваря в Помпей

Коментирай 4

Календар

Препоръчваме ви

24 май – български ден на Биеналето на изкуствата във Венеция

От 11.30 зала "Тициан" на центъра за култура "Дон Орионе", където е разположена инсталацията "Съседите", ще бъде домакин на дискусията "Помнене и свидетелстване - локални и глобални контексти"

Тоалетна с тапети "Луи Вюитон" в сръбския павилион на Венецианското биенале

"Колониална изложба" на Александър Денич говори чрез реклама на туристическа агенция или чрез полска тоалетна, облепена с тапети на "Луи Вюитон"

Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби

След като кражби от хранилищата на Британския музей бяха разкрити през август 2023 г., директорът Хартвиг Фишер подаде оставка

bTV откри фотографска изложба "Другата страна"

Проектът е част от поредицата "bTV разказва" на Радиана Божикова и е посветен на условията на живот и правото на достъп до образование на децата в Уганда

Италианска геоложка дешифрира мистериозния фон на картината "Мона Лиза"

Според изследователката изобразеният на картината сводест мост съответства на Ponte Azzone Visconti или Стария мост от XIV в.