ПРОСТРАНСТВА
Къде се намира "Реалният музей"?
Изложбата продължава до 24 януари 2021 г. в Националната Галерия /Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство
Редактор : / 993 Прочита 0 Коментара
арх. Полина Кьосева Innersection, 2020 (Снимка: Авторката)НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ/Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство представя Реалният Музей, САМСИ, бул. "Черни връх" 2
Участници: Боряна Пандова, Георги Георгиев-Jorrras, арх. Даяна Николова, Леда Старчева, арх. Полина Кьосева и Стела Василева
Изложбата продължава до 24 януари 2021 г.
Изложбата дискутира мястото на музея като институция в една много динамична среда. Ако доскоро дигитализирането на изложби и колекции, онлайн достъпът до тях и виртуалните турове бяха съпътстващи музейни дейности, то в променящите се условия днес те се превръщат в основни.
Какво е бъдещето на музейната институция? Каква е нейната реална-дигитална среда? Какви са очакванията на публиката? Изложбата включва произведения, породени от съществущото музейно пространство в сградата на Софийския арсенал.
"Тик-так" на Боряна Пандова съдържа в себе си идеята за минута време и промяната, която носи. Два последователни кадъра, направени в залата на музея, са заснети в разлика от една минута. В тази пренебрежимо дълга минута се случват промени, които често остават незабелязани. Колко дълго е това време в музея? Как се променя той? Боряна Пандова "документира" тази промяна било и в рамката на минута.
Арх. Даяна Николова изгражда инсталацията "Със себе си" като място за уединение и размисъл в една обкръжаваща музейна експозиция. Това пространство в пространството се превръща в нов обект.
Дали не се доближаваме до момента, в който физическото присъствие в музея ще е така необичайно и рядко, че самото то ще се превърне в обект на музейната експозиция? В своето търсене авторката отива още по-далеч, като пита: "А дали докато прекарваме все повече време сами, това няма да се случи и с личното ни пространство и уединение?".
Георги Георгиев -Jorrras прави кратка ретроспекция в изследването на образа, обръщайки поглед назад, извън себе си. Привнесени обекти - намерени по строежи случайно изоставени материали той превръща в художествено произведение, част от двойнствена картина, където съжителстват в едно цветният предмет и живописваната повърхност. Добавената реалност придава ново значение, излизащо извън рамките на художествената творба.
Георги Георгиев-Jorrras Симетрия на бита - Б, 2020
Темата за връзката художествена творба - музейно пространство е обект на изследване и при арх. Полина Кьосева. Авторката разглежда пространството реално - виртуално, при което материалният артефакт се разполага във физическото пространство, само за да го преодолее. Инсталацията на арх. Кьосева е метафора на това преплитане между пространствата, в които художествената творба се развива. Тя е отражение, но и продължение на един процес, който започва в музея и преминава извън стените му.
Физическото присъствие на художествената творба е като че ли най-осезаемо при Леда Старчева. Избрани скулптури - първата и най-новите от серията "Олекотени версии" са изградени от материали, които са извадени от реалната им среда. Натрошените уплътнения от стиропор и градският отпадък препращат към запустелите индустриални пространства. Това усещане е подсилено от интериора на сградата на Софийския арсенал - пример на индустриалното архитектурно наследство.
Леда Старчева Резервоар, 2017 от серията „Олекотени версии“
В огледалната повърхност на творбите «Circles» на Стела Василева се отразява интериорът на музея - архитектурни елементи, върху които личат следи от времето, когато сградата е служила за военни цели. В тях се отразява и публиката, преминаваща през експозицията. Многократно мултиплициран образ на отделния посетител ни прехвърля към една друга реалност извън тази на музея.
Изложбата "Реалният Музей" е част от програмата "ПРОСТРАНСТВО-ПУБЛИКА" на Софийски арсенал - музей за съвременно изкуство с куратор Надежда Джакова.
"Кой, по дяволите, е Банкси" привлече над десет хиляди посетители в провинциален музей в Германия