Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Емилия Николова-Байер и Изкуството на синтеза

МОНУМЕНТИ И АРХИТЕКТУРА

Емилия Николова-Байер и Изкуството на синтеза

Експозицията е от 27 юли до 21 октомври 2023 в Квадрат 500

Изглед към южната фасада на „Фридрихщат паласт“, Берлин. Снимка: Федерална служба за строителство и регионално планиране Берлин / Кордия Шлегелмилх

Още Националната галерия "Квадрат 500" получи дарение от Виктор Фрешо

Националната галерия "Квадрат 500" получи дарение от Виктор Фрешо

През творчеството на Емилия Николова-Байер настоящата експозиция насочва вниманието ни към слабо изследвания синтез между монументалните изкуства и архитектурата у нас в периода 1956 - 1989. Представени са декоративните релефи, които художничката създава за два емблематични театъра - "София" в столицата (1973 - 1975) и "Фридрихщат паласт" в Берлин (1982 - 1984).

Сегментите в изложбата са опит за критичен поглед към разбирането на жената-творец в България от втората половина на ХХ век - авангардна, силна и смела - и ни дава възможността за първи път да надникнем в пъстрия свят на художничката, да се запознаем с нейния нов за времето си език и да получим ново изживяване в публичното архитектурно пространство.

Изглед към главната фасада на театър „София“ (Снимка: Райнер Байер)

Каменните релефи за театър "София" и бетонните релефи за "Фридрихщат паласт" са елементи, притежаващи жив ритъм в архитектурния ансамбъл. Чрез ниския декоративен релеф, добре пропорциониран към фасадната плоскост, Емилия Николова-Байер оставя своя оригинален отпечатък върху съвременната архитектурна творба.

Фотографии от личния архив на Емилия и Райнер Байер показват декоративни релефи, керамични пана, каменни надписи и рисунки, различни по размери и изпълнени в материал скулптури. За отделни обекти са включени актуални снимки от Федералната служба за строителство и регионално планиране, Берлин и художника Калин Серапионов.

Детайл от каменен релеф на театър „София“, мушелалк (Снимка: Райнер Байер)

ЕМИЛИЯ НИКОЛОВА-БАЙЕР е родена през 1934 в София. В Държавната художествена академия в София учи едновременно керамика при проф. Стоян Райнов и декоративно-монументална скулптура при проф. Любомир Далчев. Това е причината и до днес керамиката да е голямата й любов, както тя самата споделя. Родителите й се опитват да я разубедят, когато разбират, че смята да кандидатства в Академията без предварителна подготовка.

Дете с гълъб, 1978, теракота, Детска библиотека в Берлин

Приемат я от първия път, въпреки че не е посещавала уроци по рисуване. Дипломира се през 1958 и започва свободна практика като скулптор. Едновременно с това се занимава с приложна графика, печатна графика и оформление на книги. Първата й работа по декорация на сграда е мащабен проект на арх. Неделчо Паскалев за Партийния дом в Сливен.

В края на 1960-те създава декоративни пана за хотели в новостроящия се курортен комплекс "Златни пясъци" (с арх. Георги Ганев). С арх. Жеко Жеков работи по множество проекти за Смолян, Видин и Варна.

Още Японският илюстратор Хиро Камигаки представя "Лабиринтът на София" в Квадрат 500

Японският илюстратор Хиро Камигаки представя "Лабиринтът на София" в Квадрат 500

През 1975 Емилия Николова-Байер заминава за Берлин и се установява там. През следващото десетилетие получава поръчки за големи скулптурни творби в публична среда - паркове и декорации на сгради. Най-известната й работа е проектирането на четири бетонни релефи за новата сграда на театър "Фридрихщат паласт" - една от най-обичаните от берлинчани сгради.

От 1990-те насам художничката отдава изцяло творческата си енергия на малката пластика. Продължава да работи в ателието си всеки ден.

Легнала фигура, Берлин, 1980-те (Снимка: Райнер Байер)

Италианска прегръдка II, 1984

Награди и отличия

1958. Отличие за най-добро произведение на изкуството на Международната художествена изложба във Виена, Австрия.
1984. Награда от Международното биенале на модерната керамика във Фаенца, Италия.
1984. Бронзов медал "Кирил и Методий".

Цирк „Ренц“, подготвителна рисунка за релеф на „Фридрихщат паласт“, Берлин

Произведения на Емилия Николова-Байер са част от колекциите на Националната галерия, Художествената галерия в Ямбол, Музея на хумора и сатирата в Габрово.

Нейни творби са притежание на частни колекции в Ню Йорк, Бостън, Сиатъл, Париж, Хановер, Берлин, Лайпциг, Висбаден, Мюнхен, Москва, Варшава, София; на музеи и колекции в Берлин, Полша, Фаенца.

Игра, 1960-те, бронз, Дом на младоженците, Пловдив

НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ представя ЕМИЛИЯ НИКОЛОВА - БАЙЕР - ИЗКУСТВОТО НА СИНТЕЗА от 27 юли до 21 октомври 2023

Вернисаж на 27 юли, четвъртък, от 18.00 до 20.00 часа

Квадрат 500, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19 февруари" №1

Още Южни страсти с Кварто Квартет в Квадрат 500

Южни страсти с Кварто Квартет в Квадрат 500

Още НБ "Иван Вазов" представи уникален албум и изложба за монументално-декоративната живопис на пловдивски художници

НБ "Иван Вазов" представи уникален албум и изложба за монументално-декоративната живопис на пловдивски художници

Още Стенопис, витраж и мозайка: монументално - кавалетно

Стенопис, витраж и мозайка: монументално - кавалетно

Още Връзката между растителността и архитектурата в изложба на австрийската художничка Марианне Ланг

Връзката между растителността и архитектурата в изложба на австрийската художничка Марианне Ланг

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Рождество Христово в италианската ренесансова живопис

Според легендата традицията започва със Свети Франциск от Асизи, който за първи път възпроизвежда раждането на Христос през 1223 г.

Регионалният исторически музей - София представя дигиталната рубрика "Сградите разказват"

В част от видеата може да чуете и видите наследниците на собствениците на къщите или на техните архитекти. Всяко е посветено на различна сграда, придружена от лична история и факти, които екипът на музея е открил през последните години

Френската художничка Клер Табуре ще проектира витражите на "Нотр Дам" в Париж

Новите витражи ще заменят шест от седемте в южния неф на катедралата, създадени през XIX в. от архитекта Йожен Виоле Льо Дюк

Изложба събира най-значимите проекти на архитекта Пеньо Столаров в скици

По време на откриването на изложбата ще бъде представен и каталог с творчеството на проф. д-р инж. арх. Столаров

Авторските права върху Попай Моряка, Тентен и ранните романи на Фокнър и Хемингуей в САЩ отпадат след Нова година

Причината за това е, че според американското законодателство интелектуалната собственост има давност 95 години след създаването на произведението

Нова арт зала с постоянна експозиция отвори врати в Плевен

Тя е разположена в хотелски комплекс "Ростов" и носи името на града