ИЗКУСТВО, ПРИРОДА И ТЕХНОЛОГИИ
Джеф Кунс не разчита на AI в работата си, защото "не иска да става ленив"
Най-скъпоплатеният артист в светa открива изложба в Алхамбра в Гранада
Автор: 892 Прочита 2 Коментара
/ Джеф Кунс позира пред едни от най-разпознаваемите негови произведения в галерия Al Riwaq в Доха, Катар (Снимка: Getty Images)Публикуваме разговор на Даниъл Бофи от "Гардиън", който се среща с Джеф Кунс, най-скъпоплатеният съвременен артист в света, който открива своя изложба в легендарния дворец Алхамбра в Гранада, където освен негови произведения, ще бъдат изложени произведения на Пикасо (чийто голям колекционер е самият Кунс), както и личната колекция на Двореца Алхамбра.
Джеф Кунс посещава изложбата в МОМА "ED RUSCHA / NOW THEN", Ню Йорк, 2023 г. (Снимка: Getty Images)
Подходът му към създаването на прочутите му кучета от балони и зайци от неръждаема стомана е бил доста критикуван в миналото, но Джеф Кунс, най-скъпият художник в света в момента, очертава някои червени линии днес: "Не бих гледал на изкуствен интелект като нещо, което може да развива работата ми."
Потенциалът и рисковете на изкуствения интелект са може би най-актуалната тема в света на изкуството, като моделите за дълбокото обучение от AI вече могат да възпроизвеждат стилове и да създават уникални композиции по поръчка.
Прочутото куче-балон на Джеф Кунс (Снимка: Getty Images)
За Кунс, който даде интервю пред "Гардиън" по време на откриването на съвместната изложба "Отражения", представяща негови творби заедно с тези на Пабло Пикасо в Алхамбра в Гранада, това изглежда е благодатна промяна.
Зависимостта на Кунс от екипи от занаятчии, работници и съвременни технологии при изработката на творбите му накара списание Collector миналата година да попита: "Действителен художник ли е Джеф Кунс?"
Джеф Кунс отдавна свързва работата си с технологичниите възможности на света днес.
Преди пет години прочутият заек от неръждаема стомана на американеца, изработен с машина, за да имитира външния вид и материала на балон, беше продаден за рекордните 91 млн. долара (72,5 млн. паунда). Предишният му "бестселър", 10-метровото стоманено куче от балон, беше продадено за 58 млн. долара през 2013 г.
През февруари ракета на SpaceX излетя със 125 от неговите миниатюрни лунни скулптури от орбитата на Земята, за да се превърнат в първите официално изпратени произведения на изкуството на Луната.
За серията си "Gazing Balls", в която се възпроизвеждат шедьоври на изкуството като разпознаваеми антични фигури, допълнени с голямо синьо кълбо, той прави 350 топки, преди да избере най-добрите. Кунс е и новатор. "Има определени проекти, които обмислям", разкрива той. "Имам прекрасен диалог с хората, които участват в сърцевината на развитието на изкуствения интелект".
Но изкуственият интелект вероятно ще остане в периферията на неговата работа. "Наслаждавам се на това, от което идва сърцевината на работата ми - от размислите ми върху всичко, което има някакво значение за мен", казва той.
"В момента не работя с AI пряко, освен да търся различни възможности за идеите си. Ето тази маса: бих ли могъл да я видя в дърво? А след това: бих ли могъл да видя тази форма в мрамор? Бих искал да я видя в стомана. Само в такъв сценарий използвам изкуствения интелект като инструмент, а не като агент на действие.
"В момента хората говорят много за изкуствения интелект като за агент, който има свои собствени мисли, способност да създава, и съм сигурен, че в някакъв момент ще се движа в тази посока, но в момента съм много по-вкопчен в биологията."
"Пазарът реши да приеме толкова сериозно един банан, залепен на стената", смята Маурицио Кателан
Той добавя още: "Веднъж се запознах с един нобелов лауреат, с когото си говорехме за живота, и той каза: "Знаете ли, животът е просто оживена химическа верижна реакция. И ми се стори, че това е толкова красиво. Изведнъж се почувствах сякаш наистина разбирам какво изпитвам, че това е само илюзия, че това всичко е само една анимация.
"Но аз вярвам много в този процес, в този биологичен процес, и в сетивата: в усещането за зрение, допир и усещане... Не искам да бъда мързеливец на задната седалка."
През последните месеци се появи движението "Кажи не на изкуството на изкуствения интелект", чиито защитници изразяват особена загриженост за генераторите на изображения, които крадат произведения на изкуството и художествени стилове от съществуващи художници без тяхно разрешение и без да признават за това. Други предупреждават, че изкуственият интелект може да замени хората като творци.
Кунс, който след месец ще пристъпи към 70-ата си годишнина, заяви, че не е притеснен от този факт.. Изобретяването на фотографията през XIX в. се възприема от някои като антипод на артиста, но вместо да замени живописта, тя води до отдалечаване от реализма към абстракцията.
"Мисля, че ако AI успее да се превърне в такъв тип агент, ще можем да го разберем, да работим с него по някакъв начин, за да се възползваме", казва той.
"Или пък ще ни накара да погледнем към собствените си сетива, които вероятно са застинали в спящо състояние. Харесва ни да мислим, че използваме сетивата си в пълна степен, но вероятно сме станали мързеливи и бихме могли само да подобрим това.
Джеф Кунс на изложба в Ню Йорк Сити (Снимка: Getty Images)
"В историята винаги сме се сблъсквали с технологии, които са били просветляващи и много, много мощни, променяли са момента, в който живеем, и са променяли бъдещето ни. Но аз съм изцяло за това."
Кунс говори в преддверието на осмото чудо на света - крепостния комплекс Алхамбра, където три от неговите творби - "Три грации", "Gazing ball" с Давид и "Gazing ball със стояща стояща жена ще бъдат изложени до 16 март заедно с рисуваните на ръка "Три грации" от Пикасо от 1923 г. и "Глава с шлем" от 1933 г., както и със личната ренесансова колекция на двореца.
Състоянието на Кунс се оценява на 400 млн. долара и той е най-богатият жив художник в света. Той е колекционер на Пикасо, а две от любимите му творби са изложени в библиотеката и билярдната зала на нюйоркското му имение с площ 21 726 кв. м.
"Имало е моменти в живота ми, когато е имало някакво изобилие, и знаете ли, че ако имам изобилие, се сдобивам с някои произведения на изкуството", казва той.
Безупречно облечен, с костюм, вратовръзка и сини маратонки, и винаги вежлив, Кунс е пристигнал в Алхамбра със съпругата си Жюстин, също художничка и майка на шест от осемте му деца на възраст между 14 и 49 години.
Той казва още:
"В тази изложба имаме три елемента: Пикасо, аз и колекцията на музея. И в рамките на салона това са като три различни елемента, но когато ги събереш, се получава нещо общо, нещо, което трудно се събира. И това е творческата способност, която биологията ни дава, тази способност да правим повече от едно нещо. И до този момент изкуственият интелект не е направил това."