Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Пледоария за танц

АДВОКАТИ НА ТАНЦА

Пледоария за танц

През 2012 г. група хора на Балканите мечтаят да превърнат тази част от континента в хъб за съвременен танц, за изкуство, което е живо и реактивно още по смисъла на възникването си. Те са създатели на мрежата NOMAD и се обявяват за "адвокати на танца"

Лои Фулер (Снимка: Samuel Joshua Beckett, ок. 1900 г.)

През 2012 г. група хора на Балканите мечтаят да превърнат тази част от континента в хъб за съвременен танц, за изкуство, което е живо и реактивно още по смисъла на възникването си. Те са създатели на мрежата NOMAD и се обявяват за "адвокати на танца", организирайки поредица от международни застъпнически срещи в Скопие (2012), София (2015), Белград (2017) и Любляна (2019).

В София "защитата" представляват организаторите на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик", Номадската танцова академия - България, Брейн Стор Проджект, Информбюро и Платформа "Нови драматургии", с помощта на цялата Балканска танцова мрежа NOMAD.

Ученикът на Кънингам Брис Льору, посети България през 2017 г. като хореограф на DUO (couple dance) с Виолета Витанова и Станислав Генадиев (Снимка: Mit Yata)

Въоръжени с най-личните, но и стратегически доказателства за важността на своя ищец, те успяват да създадат дългогодишна платформа за неговото развитие в региона. В голяма степен това е делото на живота им, в което свидетели са няколко столетия.

Именно времето доказва, че съвременният танц е революция - бунт, възпламенен от имена като Лои Фулер (1862-1928), Исадора Дънкан (1878-1927), Марта Греъм (1894-1991), Мърс Кънингам (1919-2009). Те се раждат в свят, който бълбука от промени, а промените в обществото, в социалния, политически и икономически дневен ред неизбежно означават и промени в изкуството.

Светът посреща Лои Фулер през 60-те години на 19 в., когато улиците на Западна Европа, южната част на континента, Великобритания и САЩ все още са осеяни от дълги рокли с кренолини, коприна и дантела в ярки цветове, но нуждата от простота в дизайна на дамските дрехите вече става непреодолима. Жените са започнали да се движат повече, за да пътуват, карат колело, яздят, работят, но така също и да участват в обществения живот - в протести срещу робовладелството и употребата на алкохол, например.

Още

Провокативният хореограф Тражал Харел със зрелищен пърформанс в ДНК

Провокативният хореограф Тражал Харел със зрелищен пърформанс в ДНК

Междувременно решението за аболиционизма и слагането на край на робството и търговията с роби става неизбежно в САЩ, до степен, че се превръща в повод за избухване на войната между индустриалните щати на север и селскостопанските на юг.

Франция от друга страна окупира Мексико, Парагвайската война (1864-1870) в Южна Америка убива 60% от населението на Парагвай, избухва Австро-Пруската война (1866), настъпва Рисорджименто или т.нар. обединение на Кралство Италия (1861 - 1870), отменя се крепостничеството в Русия (1861), Източният въпрос е в разгара си.

Всички тези събития по прекрояване на граници и човешки животи в различни точки на света имат пряка връзка с появата на ключови произведения в литературата, помагащи пряко или косвено на съвременниците да разбират по-добре случващото се, а в някои случаи дори го предизвикват.

В обстановка на нов социален ред за много държави и техните граждани и в ситуация на индустриален и технологичен бум Карл Маркс публикува "Капиталът", Виктор Юго - "Клетниците", Лев Толстой завършва "Война и мир", а Достоевски пише "Престъпление и наказание".

Това е времето, в което пораства Лои Фулер, наричана още "богиня на светлината" и "кралицата на серпентиновия танц". Докато в големите танцови зали на САЩ и Европа през 80-те години на 19 в. се играят балетни представления, построени върху стриктна балетна техника, физика на тялото и стъпки, специфични балетни костюми, хореография и класическа музика, нейните първи сценични изяви са в стил бурлеска и водевил, където 20-годишната Фулер танцува с полата си като т.нар. "skirt dancer".

Още

Не ни пука за любовта

Не ни пука за любовта

Въпреки че няма друг танцов или хореографски опит и не е професионален танцьор, нито балерина, Фулер използва светлината на сцената и отражението ѝ върху дългата копринена пола, с която танцува по начин, който я превръща в сензация.

Забелязана от френската преса, след турне с американската театрална компания, с която работи, а впоследствие и от цялото висше общество на двата континента, Лои продължава да експериментира с въртеливите движения на тялото си и светлината на сцената и дори в няколко представления заменя пода и тавана със стъклени панели за постигане на още по-силен ефект. Тя превръща сцената в калейдоскоп и всичко, което прави на нея, е ново и вълнуващо за публиката. Последният огромен принос обаче, който ще направи за света на танца, е да въведе в него Исадора Дънкан.

Международната среща „Адвокати на танца“ в София (Снимка: Боряна Пандова)

Още

Прокълнатата кралица на танца - Айседора Дънкан

Прокълнатата кралица на танца - Айседора Дънкан

За Исадора, толкова обожаваната от публиката и аристократичните дворове, балетната техника, със съответните кодове и костюми, е рестриктивна.

Поради това тя дръзко излиза на сцената боса и в широка туника. Тази искра на бунт срещу статуквото, която Фулер и Дънкан запалват, няколко години по-късно Марта Греъм разгаря бурно. Тя усеща липса на дълбочина в хореографията на своите предшественички и убедена, че е нужно танцьорите да са добре тренирани и обучени, за да предават по-категорично емоцията на своите движения, създава собствена хореографска техника.

Докато Марта Греъм е на сцената в света на изящните и приложните изкуства настъпват Ар Нуво и Кубизмът, които също се бунтуват срещу класическите форми и се вълнуват от модерното общество - неговото ежедневие и присъствието на изкуството във всекидневието, ръчните методи за производство, разграничаващи се от фабричните поточни линии, лекотата, геометричността, флоралността в детайлите заразяват.

По същото време в Европа започват да работят Роден, Сезан, Шагал и Дега, Климт, Матис, Кандински и други известни артисти, сбогувайки се с Импресионизма и подготвящи света за нова епоха в изкуството, макар и на прага на Първата световна война.

Още

Танцовият пърформанс FRACTUS - вълнуващото взаимодействие на телата

Танцовият пърформанс FRACTUS - вълнуващото взаимодействие на телата

Сред учениците на Греъм се отличава Мърс Кънингъм, който също като учителката си, се бунтува срещу дефиницията за танц. Парадоксално Кънингъм се превръща може би в най-упорития артист, противопоставил се на танцовата практика на Греъм. В рамките на 70 години, през които работи, той успява да развие танца до нова форма на изкуството, дълбоко повлияна от визуалните изкуства, киното, музиката и технологиите. 

За по-малко от 150 години четирима мохикани, заедно с други ключови фигури на 19-ти и 20-ти век и великани в танцовото изкуство успяват да променят концепцията за танц и забавление в целия свят.

Работата им доказва, че изкуството е органично свързано с обществения, икономически и политически живот и с глобалните процеси. Те променят класическите форми и концепции, за да създадат модерния, а след него и съвременния танц, демонстрирайки изразността му.

Постепенно силата на съвременния танц и свободата да се закача палаво и уж малко наивно с наболели теми, се разпознава като преимущество от много институции и организации в Европа и останалата част на света, които през годините започват да полагат целенасочени усилия за развитието му, имайки предвид, че времето на спонсорите и патроните в изкуството на 19 век вече е отминало.

С особен размах във Великобритания, САЩ, Германия, Австрия се разработват програми за подкрепа на танцовите артисти и за стимулиране на публиката на това изкуство. Създават се и стотици училища и академии за танц, с убедеността, че това е мястото за експеримент в сценичните изкуства.

Международната среща „Адвокати на танца“ в София (Снимка: Боряна Пандова)

Още

dragON aka PHOENIX за потенциалните абсурди в хореографията и танца, с премиера в ДНК

dragON aka PHOENIX за потенциалните абсурди в хореографията и танца, с премиера в ДНК

За съжаление у нас ситуацията е по-различна. Страната ни не може да бъде пример за афинитет към съвременния танц и целенасочени политики към него. Вместо това ежегодно се организират няколко национални и общински конкурса за финансиране на проекти във всеобхватната област изобщо на танцовото изкуство, които се припознават като основен инструмент за подкрепа на съвременния танц. Те обаче предоставят бюджети, ощетяващи качеството, и то към 2020-та година единствено на юридически лица, като не предполагат професионално развитие на индивидуални артисти, нито позволяват мислене за дългосрочни проекти в областта.

Тези обстоятелства не са тенденциозни спрямо съвременния танц обаче, а са резултат от лошата цялостна архитектура на управление на културата, в която не само липсва стратегия, но и политическо лоби за по-добри условия и по-добро развитие на сектора след 1989-та година.

Нито един министър на културата и неговият кабинет не успяват да променят съществено процента от БВП за култура, който всяка година се гласува със Закона за държавния бюджет, а с изключение на единствен тъжен опит съвременните изкуства и културата не са припознати като приоритет в нито една от оперативните програми, по които се разпределят европейски средства от 2007 г. насам.

Още

За танца, който излиза извън границите на тялото

За танца, който излиза извън границите на тялото

Притеснени, но мотивирани от тази действителност, организаторите на фестивала "Антистатик" и техните съмишленици от региона, организират софийската застъпническа среща за съвременен танц през 2015 г. В мащабния проект на балканската мрежа NOMAD това е втората от четирите срещи, всяка от които е с различен фокус, но винаги насочен към по-стабилното позициониране на съвременния танц в региона. За събитието в София пристигат 35 международни гости от Австрия, Белгия, Босна и Херцеговина, Германия, Латвия, Литва, Македония, Полша, Румъния, Словения, Сърбия, Турция, Холандия и Хърватия и се включват други 30 професионалисти от България.

Международната среща „Адвокати на танца“ в София (Снимка: Боряна Пандова)

Сред тях са представители на министерства и общини, на европейски мрежи, донорски организации, центрове по изкуства, мениджъри, артисти и теоретици. По време на срещата те пледират за осигуряването на постоянни пространства за репетиции и създаване на нови продукции и представления, създаване на регионални, балкански, фондове за сътрудничество и обмен на знания, опит и копродукционна работа, както и за намирането на работещи инструменти за сътрудничество за съвременен танц в региона.

Още

Отваряме сърца за любовта в най-силната седмица на съвременния танц и пърформанс

Отваряме сърца за любовта в най-силната седмица на съвременния танц и пърформанс

С акция по "обявяване" на адвокатурата на националния стадион "В. Левски" екипът поставя съвременния танц също в зрителното поле на по-широката общественост, като отново подчертава, че е нейният най-ясен глас, комуникатор и инструмент за креативна промяна в големите обществени дебати, на които е изложена. Въпреки усилията тогава и последвалите дългогодишни стъпки за поставянето му в дневния ред на публиката, артистите и вземащите решения, срещата от 2015 г. оставя много насоки, по които да се работи до превръщането на танца в значим фактор за културния живот у нас и в региона и постигането на значима промяна във вакуума, в който се намира.

Още

Новият спектакъл на Димитрис Папайоану открива тринадесетото издание на международния фестивал за съвременен танц

Новият спектакъл на Димитрис Папайоану открива 13-ото издание на ОNE DANCE WEEK

Днес съвременният танц в България все още няма постоянна отворена сцена, отговаряща на танцовите условия на това изкуство, няма достъп до дългосрочно и до диференцирано финансиране, както и до никакви регионални финансови ресурси. Той продължава да е в позицията от 2012 г., в която трябва да доказва ролята си за развитието на артистичната общност, публиката, публичните власти и сътрудничеството, както в страната, така и на Балканите.

Тази ситуация все така обременява професионалното развитие в сектора и в последните години дори довежда до това практици трайно да напускат професионалното поле. На този фон изобщо не може дори да започне разговорът за измерване на влиянието на съвременния танц в обществото и развитието на изкуството в посока на нови работни методи и тенденции.

Международната среща „Адвокати на танца“ в София (Снимка: Боряна Пандова)

Адвокатите на танца обаче останаха все така посветени на мисията да защитават и популяризират това изкуство в съдебната зала на националните политики и приоритети и въоръжени с вяра и познания всяка година част от тях, посредством фестивала "Антистатик", изнасят своята пледоария. Само след по-малко от месец, в рамките на 14-то издание на "Антистатик", екипът свиква за "свидетели" на съвременния танц 7 международни продукции, три образователни модула, както и всичката любопитна публика, която не се страхува да бъде предизвикана, а с готовност застава с лице към сцената и въображението на най-бунтарските умове в изкуството.

Кремена Христова

Тази публикация е част от проекта "Дигитален Антистатик", който се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура".

*(бел. ред.) Международната среща "Адвокати на танца" в София се осъществява под патронажа на кмета на столицата Йорданка Фандъкова

Още

"Антистатик" 2019 -  ГЛАС ЗА ТАНЦ

"Антистатик" 2019 - ГЛАС ЗА ТАНЦ

Още

6 дни, 16 български и международни представления: животът продължава НА ЖИВО с "Антистатик"

6 дни, 16 български и международни представления: животът продължава НА ЖИВО с "Антистатик"

Още

Голи танцьори на покривите на Ню Йорк разкриват душите си

Голи танцьори на покривите на Ню Йорк разкриват душите си

Още

Поразителни фотографии на танцьори, излъчващи красота и чувственост

Поразителни фотографии на танцьори, излъчващи красота и чувственост

Още

ONE DANCE WEEK с нови дати през октомври

ONE DANCE WEEK с нови дати през октомври

Още

"Поглед от ръба" омагьосва с красиви танци сред българската природа

"Поглед от ръба" омагьосва с красиви танци сред българската природа

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Операта посреща есента с "Клетниците" и "Баща ми бояджията"

Днес, на 24 и 25 септември можете да гледате "Клетниците", а на 27 и 28 септември "Баща ми бояджията"

ONE DANCE WEEK 2021: Танцът като революция

На 15 октомври френският хореограф Оливие Дюбоа ще представи в Пловдив движението и ритъма на Египетската революция с новия си спектакъл ИТМАРАГ

Публиката в любовен транс от магичния танцов спектакъл "Помниш ли Когато..."

Фондация "Стоян Камбарев" продължава да сбъдва мечти

Мария Калас доведе по едно и също време в Атина Моника Белучи и Марина Абрамович

И Белучи, и Абрамович, представят в Атина спектакли, вдъхновени от живота на оперната прима

Снежина Петрова е "Една българка" в премиерния моноспектакъл по Иван Вазов

Гледаме го на 21, 27 и 28 октомври от 19.00 часа в Театър Азарян