Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Човешкият глас" - един необичаен спектакъл за езика на душата

ТЕАТЪРЪТ И МУЗИКАТА

"Човешкият глас" - един необичаен спектакъл за езика на душата

Камерната опера "Човешкият глас" от Франсис Пуленк по пиесата на Жан Кокто е в афиша на Театрална работилница "Сфумато"

Човешкият глас е най-силното изразно средство за всяко едно театрално произведение.

Изключителната особеност на тази постановка е изборът на мъжки глас - за първи път в световната практика.

Потопете се в дълбините на "Човешкият глас" на 22 ноември от 19.00 часа и на 13 декември от 19.00 часа на основната сцена на Театрална работилница "Сфумато".

Режисьор и сценограф на спектакъла е Пламен Бейков, мултимедията е на Стефан Матеев, на пианото е Боряна Ламбрева, а единственият актьорпевец е тенорът Георгиос Филаделфевс.

Спектакълът се посвещава на 130-годишнината от рождението на Жан Кокто (05 юли 1889 - 11 октомври 1963 - Jean Cocteau - псевдоним на Жан Морис Йожен Клеман) френски писател, критик, есеист, режисьор и художник.

Жан Кокто създава своята едноактна пиеса "Човешкият глас" през 1930 година. През 1958 година френският композитор Франсис Пуленк, негов близък приятел, претворява пиесата в моноопера.

В България за първи път операта "Човешкият глас" е изпълнена от сопраното Галя Йончева на концерт през 1974 година със Софийската филхармония. През 2007 година в Русе е първата за страната сценична реализация на операта в камерния ѝ вариант с акомпанимент на пиано.

Настоящата постановка за първи път в световната музикална история е осъществена със солист-певец - тенора Геориос Филаделфевс - едно изключително любопитно предизвикателство, а именно - операта да бъде изпълнена от мъжки глас. Певецът Георгиос Филаделфевс изпълнява най-важните емоционално-кулминативни и драматично-интимни моменти в своята фалцетна контратенорова гласова теситура.

Лирическата трагедия, както жанрово я определя композиторът, чрез монологичната ситуация на последен телефонен разговор, изобразява раздялата на двама влюбени.

Тенорът Георгиос Филаделфевс в "Човешкият глас" (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Ето какво разказа за спектакъла режисьорът Пламен Бейков: 

"Изключителната особеност на тази постановка на "Човешкият глас" е изборът на мъжки глас - за първи път в световната практика, когато тази продукция имаше своята премиера през юли 2016 година на камерната сцена на Русенската опера.

Най-важните лирични моменти, както и драматичните кулминации, оперният артист Георгиос Филаделфевс изпява във фалцетната контратенорова теситура на своя глас. Спецификата на фалцетното пеене е уникална и е винаги изненадваща със своята необичайност, която неизменно силно въздейства. Експресивността, предопределена от нехарактерните за мъжкия глас височини, тембровите характеристики, които носят различни по дълбочината си цветове, дължината на вокалните линии, които преминават през регистри, различни от тези на женските гласове - всичко това виждаме в услуга на пълноценното превръщане на тази опера в истинска "лирическа трагедия", както сам я определя композиторът Франсис Пуленк. В гласа на Филадефевс чуваме и усещаме самотата и безсилието пред океана на всепоглъщащата невъзможна любов.

Тенорът Георгиос Филаделфевс в "Човешкият глас" (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Имам късмет да бъда с Георгиос Филадалфевс - актьор, прецизен във всички детайли. Наред с това той е отличен музикант. Познанията му върху френската и гръцката лирико-шансонна традиция му помагат при музикалната и стилова интерпретация на партитурата, взискателно изпъстрена от автора с безбройни ремарки и препоръки. Той е и виртуозен пианист и това негово умение аз използвам при изграждането на неговия образ и в мизансценните решения. Хармонията в творческия ни екип се допълва от забележителното присъствие на опитния пианист и педагог проф. Боряна Ламбрева - емоционална, изразителна и виртуозна.

Сцената на Театрална работилница "Сфумато" е благодатна за подобни творчески търсения и режисьорски решения. В това се убедих отново и при представянето на този проект в рамките на фестивала "Малък сезон" в началото на юли тази година. С радост и чувство за отговорност нашата малка театрално-музикална трупа приема предизвикателството по протежение на сезон 2019/2020 да събира в залата на "Сфумато" и театралната, и музикалната публика, с която да споделяме "Човешкият глас" - моно-операта, която преди години събра театъра и музиката в лицето на драматурга Жан Кокто и композитора Франсис Пуленк.

Още от годините на най-ранна младост ме занимава въпросът за обсебването. По онова време бях поразен от представянето на това явление в едно друго оперно произведение - "Завъртането на винта" от Бенджамин Бритън. Чрез особеното тълкувание, което налага мъжкият глас в творбата на Пуленк и Кокто, подсказано ми от Филаделфевс, аз се изкуших от възможността да проникна отново, но този път като постановчик-интерпретатор в чувствените дълбини на обсебването на една личност от друга. Това, според моите настоящи наблюдения, достига до пределите на любовта, до безграничните пространства на всеотдайната безкористна обич.

Оставайки в символния свят на изкуството, с надеждата да бъда истинен и непритворен, очаквам от публиката на този моноспектакъл да почувства силата на тази обич и всеки да признае правото и да уважи дълбоко в сърцето си избора на другия в посоките на любовта", завършва режисьорът.

Тенорът Георгиос Филаделфевс в "Човешкият глас" (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Ето и коментара на композиторката и текстописец Вида Пиронкова:

"Наскоро гледах един особен, оперен моноспектакъл. Особен, като онзи стар френски филм "Особен урок". Особен дори единствено поради факта, че не всеки ден можем да видим нещо подобно, дори бих казала, че не сме и виждали, защото е уникален по рода си.

Символиката е много важна в света на изкуството, а този спектакъл е изцяло изтъкан от нея. Енигматични жестове и стонове разкриват булото на една чувствена любов, в която са закодирани много тайни. Силата на тази обич, може да накара всеки да признае правото и да уважи дълбоко в сърцето си избора на другия в посоките на любовта.

Зрителят е в напрегнат мистицизъм още от самото начало на действието, въпреки крещящия будоарен реализъм на сценографския замисъл. Между двете пиана на сцената също има ярък контраст - здравото, на което акомпанира пианистката Боряна Ламбрева и изкъртеното, от което вади съкрушени вопли протагонистът.

Тази постановка на "Човешкият глас" търси нова точка на съзерцание върху вечната тема за човешката любов. Тя разработва идеята за обречената любов, вглежда се в нейната психология и рисува драмата, породена от нейната невъзможност.

Тръгнах си след спектакъла с онзи леко тъжен и носталгичен привкус в душата, като след стар, хубав, френски филм, който съм гледала сама в салона, за да не бъда обезпокоявана от никого в глъбините на мисълта и блаженството, породено от това да станеш свидетел на една тайна, почти забранена, но велика любов. И после се сетих за голямата любов между Жан Кокто и Жан Маре ... и се пренесох в декадентска Франция.

Тенорът Георгиос Филаделфевс в "Човешкият глас" (Снимка: Театрална работилница "Сфумато")

Великолепна актьорска игра на Георгиос Филаделфевс. Забележително вокално майсторство при владеенето на гласовия апарат и играта с нюансите му. Смела режисьорска гледна точка и осъществяване на замисъла дори на самия автор на либретото, бих казала. Сценография, която загатва реалността на миналия век и се слива със съвремието ни и подсказва на удобна дистанция всяко следващо действие на иначе застиналия в безвремието спомен за отлетялата любов. Заслужава си да се види тази камерна творба на велики автори и нашите съвременници Пламен Бейков и Георгиос Филаделфевс", написа Вида Пиронкова.

Потопете се в дълбините на човешкия глас. Той завладява и говори на езика на душата. Изказва всички наши трепети по неповторим начин. Най-великият, сред които е любовта.

Спектакълът "Човешкият глас" можете да гледате на 22 ноември от 19.00 часа и на 13 декември от 19.00 часа на основната сцена на Театрална работилница "Сфумато".

Билети можете да вземете от: ТУК и ТУК

Още

Култовият мюзикъл "Клетниците" за първи път на българска сцена

Култовият мюзикъл "Клетниците" за първи път на българска сцена

Още

Митът за "Аполон и Хиацинт" с премиера на 22 ноември в Софийската опера

Митът за "Аполон и Хиацинт" с премиера на 22 ноември в Софийската опера

Още

Хартиени истории за съзидание, разруха и любов

Хартиени истории за съзидание, разруха и любов

Още

Балет "Арабеск" с премиера на "Снежната кралица" в Музикалния театър

Балет "Арабеск" с премиера на "Снежната кралица" в Музикалния театър

Коментирай 0

1/1

Още ВИДЕО

Изумителният магьосник Старбой Айвън с номинация за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Двукратният носител на мемориалната купа "Мистър Сенко" мечтае за световни сцени

Шедьовърът на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" тръгва по кината от днес

"Зона на интерес" е може би най-впечатляващият филм за Холокоста от началото на века

Откриха в Патагония най-ранните датирани пещерни рисунки в Южна Америка

Аржентинските и чилийските археолози са открили 895 рисунки отпреди 8200 години в пещерата Хуенул 1 - скално убежище с площ 630 квадратни метра

След два разпродадени спектакъла: LORD OF THE DANCE обявяват трето шоу в София през май

На 19 май световноизвестните танцьори ще зарадват и феновете си във Варна

Топ-инфлуенсърът и писател Изабел Овчарова-Изи е номинирана за Наградата за полет в изкуството

Изи пише книги, има близо милион последователи в социалните мрежи и мечтае да прави хората щастливи

One Dance стартира с наелектрезиращия Rave Lucid – зрелищен трибют към рейв културата

Спектакълът носи енергията на парижки нощен клуб, а хаус музиката, дискотечното осветление и експресивността на десетимата танцьори се миксират в високочестотната магия на танца електро денс

Виж всички

Календар