Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Премиера на "Манон Леско" от Пучини със солисти от София, Варна и Истанбул

ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕАТЪР

Премиера на "Манон Леско" от Пучини със солисти от София, Варна и Истанбул

"Манон Леско" е много ефектна опера с изключително красива музика, вътре буквално всеки музикален момент е шедьовър", каза режисьорът Александър Текелиев дни преди представянето й на "Варненско лято"

Солисти от София, Варна и Истанбул пеят в премиерата на "Манон Леско" от Пучини на Международния музикален фестивал "Варненско лято" - на 9 август от 21.00 ч., в програмата "Опера в Летния театър", съобщават от екипа.

Диригент на постановката от 2017 г., втора в историята на Варненската опера, е Ян ван Маанен, режисьор Александър Текелиев, художник Валентин Топенчаров, пластика Гриша Роглев.

Диригент на хора Цветан Крумов. Главните персонажи пресъздават примата на Софийска опера и балет, сопраното Радостина Николаева - Манон Леско, солистът на Държавна опера Варна, баритонът Пламен Димитров - сержант Леско, брат на Манон и солистът на Истанбулската опера, тенорът Ефе Кислали - Кавалер Де Грийо.

Оркестър и хор на Държавна опера Варна с участието на Варненската детско-юношеска опера. Операта се изпълнява се на италиански с надписи на български и английски език.

"Манон Леско", опера в четири действия от Джакомо Пучини, либрето Луиджи Илика, Марко Прага и Джузепе Джакоза, е въздействащата адаптация на Пучини по класическия роман на Абат Прево за свободолюбивото селско момиче, което става част от елита на Париж и се разкъсва между любовта и мечтания живот в лукс. Именно тази творба става повод Джордж Бърнард Шоу да обяви Пучини за истинския наследник на Верди. Въпреки че през 1884 г. Жул Масне вече е написал своя шедьовър "Манон", Пучини не се възпира да излее вдъхновението си в чиста емоция и пленителни мелодии. Творбата се превръща в първия му голям успех, а любовният дует от второ действие си остава и до днес една от най-еротичните оперни сцени, създавани някога.

Дълъг е списъкът с изключителни изпълнители на главните роли в миналото - още на премиерата през 1907 г. в присъствието на самия Пучини пеят Енрико Карузо и Лина Кавалиери. Последователно като Де Грийо се изявяват Бениамино Джили, Юси Бьорлинг, Ричард Тъкър и Пласидо Доминго. В Манон се превъплъщават Рената Тебалди, Мирела Френи, Рената Ското и Карита Матила.

Първата варненска постановка на "Манон Леско" е имала своята премиера на 7 юни 1963 г., под диригентството на Йоско Йосифов, режисьор Драган Мицов, с Яна Кючукова - Манон, Михаил Зидаров - Леско и Тодор Костов - Де Грийо.

Чуйте любовния дует С Манон Леско и Де Грийо, в изпълнение на Рената Ското и Пласидо Доминго:


 

Mаестро Ян Ван Маанен пред Виолета Тончева за "Манон Леско" и Варна като свой втори дом:

Mаестро Ян Ван Маанен

- Маестро Маанен, след успешната премиера на "Атила" от Верди в ММФ "Варненско лято" ще дирижирате и премиерата на "Манон Леско" от Пучини. Как Пучини изгражда света на "Манон Леско"?
-
"Манон Леско" е първата опера на Пучини, която се радва на голям успех, много по-голям, отколкото предишната "Бохеми". Композиторът среща известни трудности при написването й, тъй като се налага да работи едновременно с четирима либретисти. Интересно е, че използва части от предишни свои произведения като Messa di Gloria или творби като "Хризантеми", Скерцо за оркестър и няколко менуета, които лесно се разпознават в партитурата на "Манон Леско". За Пучини е било много важно да намери друго музикално звучене, различно от това на великия Верди, който е бил все още жив по това време.

Образите в операта са много човечни. Манон, която не може да избере между любовта и лукса и това предопределя съдбата й; Де Грийо, който е толкова влюбен в Манон, че се жертва за нея и Леско, братът, който е доста странен и се опитва да направи, каквото трябва, но само когато то е изгодно за самия него. Забележително е, че Леско няма нито една самостоятелна ария, може би именно за да се изтъкне сложния му характер.

Пучини изпълва "Манон Леско" със силни емоции - страст, радост, скръб, а на отделни места и със скучна, скучна музика, за да ни покаже отегчението на Манон от луксозния живот.

- Какво изпитвате, когато застанете пред оркестъра?
- Изпитавам удовлетворение, когато солистите и оркестърът са способни да изразят пред публиката всички тези характеристики, за които споменах преди малко, използвайки нотите и думите, които Пучини ни е оставил. Като диригент не се изживявам като диктатор, който разпорежда какво трябва да се направи.

Аз съм само един от музикантите, който се опитва да дава насоки на група от приятели - музиканти, за да вдъхнем всички заедно истински живот на музиката на Пучини.

И се чувствам много щастлив всеки път, когато певците и инструменталистите се отдават изцяло на енергията, заложена в произведението, когато музицират със съзнание за високата си отговорност като творци.

- Освен оркестъра, вече познавате и повечето солисти, които ще се изявят в "Манон Леско", но има и нови за Вас лица. Как вървят репетициите?
- Радвам се, че отново се срещам на сцената с чудесния баритон Пламен Димитров, с когото работих в "Андре Шение" и "Аида", както и с Ефе Кислали, тенор с прекрасен топъл глас, с когото работих в "Аида". Очаквам с нетърпение и първата репетиция с оперната прима на Софийската опера Радостина Николаева. Тя ще изпълни ролята на Манон Леско вместо обявената в афиша Валерия Сепе, която поради заболяване е възпрепятствана да участва в премиерата.

Сопраното Радостина Николаева - Манон Леско

И разбира се, много ми е приятно да застана отново пред великолепните солисти, хора и оркестъра на Държавна опера Варна, чийто главен диригент се гордея да бъда. Вече чувствам Варна като свой втори дом.


 

ПЛАМЕН ДИМИТРОВ - ЛЕСКО:

Баритонът Пламен Димитров – сержант Леско

За пръв път се срещам с това произведение и съм впечатлен от красотата му, хубавите музикални фрази, емоциите, които го изпълват. Партията на моя герой Леско е сложна като музикално естество, но много интересна. Баритонът и тук, както често се случва в операта, е натоварен с ролята на хитреца. Двамата със сестра му Манон се опитват да извлекат максимална полза от живота, заради което са готови да правят компромиси, но както знаем този подход невинаги е добър. Влюбената Манон понася най-сериозните последствия от колебливото си поведение, защото избира не този, когото трябва.

Маестро Маанен доказва за пореден път, че е прекрасен професионалист. Той въодушевява екипа веднъж с интерпретацията си на "Манон Леско" и втори път с отношението си към всички нас. Той прави операта в оригиналните темпа, които на места са страшно бързи, но това е истинската музика на "Манон Леско" и аз съм възхитен от оркестъра, който се справя блестящо. Чувствам се прекрасно в компанията на Радостина Николаева - Манон и Ефе Кислали - Де Грийо. И определено мога да кажа, че въпреки трудността на заглавието и наситената лятна програма, репетициите на "Манон Леско" с диригента Ян ван Маанен и режисьора Александър Текелиев са повод за творческа радост за целия състав.


 

Режисьорът Александър Текелиев пред Виолета Тончева за "Манон Леско" и любовта без семейни окови:

Режисьорът Александър Текелиев

- "Манон Леско" поставяте не за пръв път...
- Да, с Варненската опера правя моята четвърта постановка на операта "Манон Леско" и това много ме радва. Работя с чудесен екип в много приятна атмосфера. Сюжетът за куртизанката винаги е вълнувал публиката, така е с Манон в "Манон Леско", така е с Виолета в "Травиата" и т.н.

- Масне също е композирал опера по темата...
- Да, но неговата "Манон" има малко по-различен сюжет. Докато Пучини в цялото си творчество акцентира върху свободната любов, любовта, необременена от семейни окови. Да вземем например "Тоска", която живее с Карадоси на семейни начала в онзи католически Рим, когато подобно нещо е било абсолютно недопустимо. "Манон Леско" по същия начин, дори и "Мадам Бътерфлай", да не говорим за "Бохеми", където има две двойки с такива връзки.

Композиторът, както се знае, цял живот е живял с една жена, без сключен брак и този факт очевидно намира ярко отражение в произведенията му.

- Защо Ви допада стилът на Пучини?
- Пучини е един от любимите ми композитори и един от най-големите драматурзи в оперната класика. Изключителен оркестратор, при него не може да намериш статика и онова, което се случва в оркестрината е в пълен синхрон със случващото се на сцената. Това упражнява едно комплексно въздействие върху публиката.

"Манон Леско" е много ефектна опера с изключително красива музика, вътре буквално всеки музикален момент е шедьовър.

Неслучайно ариите на Манон и Де Грийо се изпълняват много често на концерти.

"Манон Леско" е трудна опера и заради сценичната реализация. Действието се пренася на четири различни места и това трябва да се направи видимо. Поради спецификата на Летния театър, там няма да изнесем целия декор, операта с пълната й сценография ще видим през есента на закрито.

Разбира се, атмосферата в Летния театър носи специално очарование. Хората отиват с нагласата да се наслаждават на опера под звездите и това създава друг тип усещания.


МАНОН ЛЕСКО - Опера в четири действия от Джакомо Пучини

Либрето Луиджи Илика, Марко Прага и Джузепе Джакоза по класическия роман на Абат Прево
Диригент Ян ван Маанен
Режисьор Александър Текелиев
Художник Валентин Топенчаров
Пластика Гриша Роглев
Диригент на хора Цветан Крумов

В главните роли:

Радостина Николаева, сопран - Манон Леско
Пламен Димитров, баритон - сержант Леско, брат на Манон
Ефе Кислали, тенор - Кавалер де Грийо
Оркестър и хор на Държавна опера Варна
С участието на Варненската детско-юношеска опера

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Сатирата поставя "Пазар за мъже" от Жан-Клод Дано

Очаквана премиера: 29 и 30 март, сцена Comedy Bar Happy Сатира

Здравка Евтимова представя "Луничави разкази"

Събитието е на 8 февруари в книжния център "Гринуич" в София

На 9 февруари е премиерата на новия български филм "Пулсът на танца"

Режисьор е Георги Костов, който е и съсценарист, заедно с актьора Георг Киряков. Самият Георг от 5-годишен се занимава със спортни танци и повече от 15 години е свързан професионално с тях и е в главната роля

Йоана Буковска-Давидова заплита политически интриги в "Капан за тъпаци"

Текстът на Жан-Пиер Мартинез се поставя за първи път в България в Драматичния театър в Търговище