Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Лица. Силата на човешкия облик" - портрети от периода на Ваймарската република

ИСТОРИЯ НА ФОТОГРАФИЯТА

"Лица. Силата на човешкия облик" - портрети от периода на Ваймарската република

Фотогафската изложба във виенския музей Албертина показва как се променя общото разбиране за портретната фотография през 20-те и 30-те години на миналия век

Helmar Lerski: Metamorphosis, 588, 1935–1936 29 x 23 cm Gelatin silver print (The ALBERTINA Museum, Vienna © Estate Helmar Lerski – Museum Folkwang, Essen)

Новооткритата експозиция "Лица. Силата на човешкия облик" във виенския музей Албертина проследява обрата на портретната фотография през 20-те и 30-те години на миналия век, когато класическия портрет е изместен от нови стилни похвати.

Централно място в експозицията заема творчеството на останалия неизвестен за широката публика актьор и фотограф Хелмар Лерски, майстор в играта със светлина, информират от БТА.

Helmar Lerski: Metamorphosis, 604, 1935–1936 29 x 23 cm Gelatin silver print (The ALBERTINA Museum, Vienna © Estate Helmar Lerski – Museum Folkwang, Essen)

Още

Париж и светът през 50-те и 60-те, през фотообектива на Пол Алмаси

Париж и светът през 50-те и 60-те, през фотообектива на Пол Алмаси

Убеждението си, че портретираните са реквизит, а централната роля има осветлението, той доказва с проредицата "Преображения чрез светлина". Той оформя лицето на своя обект с минимална мимика, но с изключителна игра на светлини и сенки. Използваната техника е добре измислена система от огледала за насочване на слънчевата светлина.

В центъра на изложбата са 33 от тези впечатляващи работи от поредицата, включваща 137 фотографии. С блестяща кожа, вдлъбнати очи, обсипани с лунички скули, те показват лицето на мъж, изразяващо героичност, съмнение или учудване.

Helmar Lerski: Verwandlungen durch Licht, 537, 1935-1936 Silver gelatin paper (© Nachlass Helmar Lerski – Museum Folkwang, Essen)

Още

Музеят "Леополд" представя фотоизложба на мадам д'Ора

Музеят "Леополд" представя фотоизложба на мадам д'Ора

Изложбата, разделена на пет части, в които са представени 154 фотографии, разказва как през периода между Първата и Втората световни войни авангардните творци в Германия и Австрия вече са скъсали с класическия портрет и са създали нещо радикално ново във фотографското изкуство.

Портретът, който още от времето на Ренесанса е смятан за средство за изразяване на личността, се превръща в моделируема маса посредством реквизити, осветление и заснемане на определени детайли. В първата част, озаглавена "Изображения на роли", е представена серия от снимки, в които с помощта на воали и различни шапки едно и също лице се превръща от фина дама в жената вамп.

Фактът, че показаните творби представят главно женски образи, представени с еротично излъчване, се дължи, според куратора на изложбата, и на вакуума след Първата световна война, предоставил възможност за изява и на жени-фотографки.

Max Burchartz: Lotte (Auge), 1928 32,5 x 44,1 cm Silbergelatinepapier (Museum Folkwang, Essen © Bildrecht, Wien 2020)

Gertrud Arndt: Maskenselbstbildnis Nr. 22, 1930 22,9 × 17 cm Silbergelatinepapier (Museum Folkwang, Essen © Bildrecht, Wien 2020)

Новият вид фотография е белязан и от появата на експресионистичния ням филм, използващ като централно стилно средство театрална режисура на светлината. За своите "Глави на ежедневието" Лерски, критикуван от своите съвременници, че представя чистачката като дама, прави кастинг на безработни в бюрото по труда в Берлин, за да ги постави в достойни, поставени в театрална светлина пози.

Marta Astfalck-Vietz: Ohne Titel (Marta Vietz, Akt mit Spitze), ca 1927 16.4 x 11.3 cm Gelatin silver print (Dietmar Katz/Berlinische Galerie © VG Bild-Kunst, Bonn) Dietmar Katz/Berlinische Galerie

Willy Zielke: Unemployed. The Fate of Millions / The Truth. A Film on the Ordeal of the German Worker, 1933 12 x 17 cm Gelatin silver print (Galerie Berinson, Berlin)

Още

"Жената без сянка" - Вивиан Майер

"Жената без сянка" - Вивиан Майер

Той не е сам като експериментатор със светлината, подобни опити във фотографията правят Оскар Нерлингер и Ласло Мохоли-Наги. Сред най-модерните средства е едрият план, също така повлиян от немия филм, характерен с ясно изразена мимика на актьорите.

Необичайни ракурси, изображения на половин лице или лице във фас с отрязана брада преобладават в жанра. В изложбата са представени творби или фотоси, запечатали само детайл от лицето.

Oskar Nerlinger: Kopf mit Taschenlampe, ca. 1928 20 × 16,2 cm Silbergelatinepapier (Galerie Berinson, Berlin © Sigrid Nerlinger)

Още

Авторът на първите аероснимки в света - Феликс Надар

Авторът на първите аероснимки в света - Феликс Надар

Снимките на сбръчкана кожа, често използван сюжет при творците от това време, изследва тялото като абстрактен пейзаж, като интимна еротика. Според куратора на изложбата фрагментирането на портрета също трябва да се разглежда в контекста на Първата световна война, след катастрофата човекът вече не е възприеман в неговата цялост.

Друга част от експозицията се занимава с дългогодишния проект на Аугуст Сандерс "Хора на двадесети век". Амбициозната цел на автора е да каталогизира цялото общество на Ваймарската република. В избрани творби от проекта, който включва над 600 фотоса, германският фотограф е заснел хора при изпълнение на тяхната професия.

Erich Retzlaff: Bride’s Traditional Dress from Kleines Walsertal, from German Folk Costumes, before 1936 17,6 × 12,3 cm Gelatin silver print on supporting cardboard (The Albertina Museum, Vienna – Permanent loan from the Österreichische Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft) © Volker Graf Bethusy-Huc

От сладкаря в бяла престилка и полицая с дълъг мустак, през архитекта с класически очила до потиснатия безработен. Безценният архив на Сандерс показва диаметралните различия в обществото, лицето е проекционната площ на идеологиите.

August Sander: Handlanger, 1928 19,9 x 13,4 cm Gelatin silver print (© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur - August Sander Archiv, Köln; BILDRECHT, Wien, 2020)

August Sander: Jungbauern, 1914 23,1 x 16,9 cm Gelatin silver print (© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur - August Sander Archiv, Köln; BILDRECHT, Wien, 2020)

Irene Bayer: Andor Weininger as Clown, 1926 37,8 × 27,5 cm Gelatin silver paper (Museum Folkwang, Essen © Museum Folkwang, Essen)

Още

Надар - летящият портретист на знаменитостите на епохата

Надар - летящият портретист на знаменитостите на епохата

В последната част изложбата показва модерните средства, преди всичко на светлината, използвани за идеологично представяне на селянина и на работника като герой и за стилизирането му в автентичен субект. Изложбата не се занимава с времето на националсоциализма.

Завършекът е силен контрапункт от серията на Лерски "Евреи и араби", направени в Палестина през 1941 година, където Лерски, който е евреин, вече е в изгнание. И тук са представени лица, променящи се под въздействие на светлината, с което авторът ясно показва, че от негова гледна точка изобщо не съществува понятието "истинско лице".

Експозицията "Лица. Силата на човешкия облик" може да бъде видяна от 12 февруари до 24 май 2021 г. във виенския музей Албертина.

Franz Roh: Masquerade, 1928-1933 Gelatin silver print (Münchner Stadtmuseum - Nachlass Franz Roh, München)

Helmar Lerski: Verwandlungen durch Licht, 536, 1935-1936 Silver gelatin paper (© Nachlass Helmar Lerski – Museum Folkwang, Essen)

Снимки: The ALBERTINA Museum, Vienna

Още

Емблематични снимки от списание "Лайф" ще бъдат предложени на търг в Париж

Емблематични снимки от списание "Лайф" ще бъдат предложени на търг в Париж

Още

"Бащата" на цветната фотография Уилям Егълстън открива Америка на 70-те години

"Бащата" на цветната фотография Уилям Егълстън открива Америка на 70-те години

Още

Хайнрих Хофман - личният фотограф на Хитлер, го запознава със 17-годишната Ева Браун

Хайнрих Хофман - личният фотограф на Хитлер, го запознава със 17-годишната Ева Браун

Още

Неизвестни снимки на фотографа Ед ван дер Елскен откри "Райксмузеум" в Амстердам

Неизвестни снимки на фотографа Ед ван дер Елскен откри "Райксмузеум" в Амстердам

Още

Арнолд Нюман и неговите фотографски икони

Арнолд Нюман и неговите фотографски икони

Още

Легендарни снимки на Мери Елън Марк гостуват в България

Легендарни снимки на Мери Елън Марк гостуват в България

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Фотографът Симон Варсано отваря ново пространство за култура

"Като фотограф, снимал еднакво дълго аналогово и дигитално, смятам, че е важно да не развиваме консуматорство в начина, по който снимаме.", казва фотографът

Световноизвестната фотографка Кристина де Мидел гостува в София

На 25 януари, в Националната художествена галерия - Двореца, се открива изложбата "По ръба на реалността"

Конкурс за фотография и рисунка "Божурът среща розата"

Поводът на конкурса е годишнината от установяването на българо-китайските отношения

Атанас Миланов: Вечерно пътуване с трамвай 22 - Прага

Откриването е на 16 януари от 18:00 часа в Чешкия център в София

Изложбите "Мигове от живота" и "Безкрайност" съпътстват фестивала Sofia MENAR

Фотографиите на тандема Мая Дойчинова-Сапунджиева и Ивайло Сапунджиев са заснети в Мароко, Тунис, Египет, Турция, Узбекистан, Индия и Иран. Изложбата се открива на 9 януари

Документална изложба "Лица между паузите" на Беатрис Бочева и Spam Studios

Събитието ще се открие на 11 декември в 19 ч. в I Am Studio (ул. Г. Раковски 149), като ще остане там до 14 декември включително