СВЕТОВНО ИЗКУСТВО
Шедьовър на Ван Ейк е изложен в нов параклис в катедралата в Гент
Творбата "Поклонение пред мистичния агнец" от братя Ян и Хуберт ван Ейк от 1432 г. е олтар от дванадесет панела и се смята за едно от най-значимите произведения на ранното ренесансово изкуство
Редактор : / 1496 Прочита 1 Коментара
Специален механизъм затваря панелите върху олтара на катедралата в Гент, изработен от фламандския художник Ян Ван Ейк. Катедралата „Свети Баво“ ще отвори нов център за посетители, където ще бъде реставрираният олтар. (Снимка: БТА/ АР)Шедьовър на фламандското изкуство от петнадесети век ще бъде показан тази седмица след продължила десетилетия реставрация в ново изложбено пространство на катедралата в Гент, Белгия, съобщиха Асошиейтед прес и Ройтерс., цитирани от БТА.
Творбата "Поклонение пред мистичния агнец" от братя Ян и Хуберт ван Ейк от 1432 г. е олтар от дванадесет панела и се смята за едно от най-значимите произведения на ранното ренесансово изкуство.
През вековете различни части от произведението са крадени, замазвани с боя, крити от нацистите, след това задигани отново. Сега шедьовърът ще е изложен зад усилено огнеупорно стъкло като част от проект за 30 милиона евро.
Градската управа на Гент планираше поредица от събития през 2020 г. за годината на Ван Ейк, след като всички части от олтара се върнаха в катедралата "Св.Баво", но заради пандемията ги отложи за 2021 г.
Досега посетителите можеха да видят творбата в малък параклис до входа на катедралата и слушаха информация за произведения от аудиогид.
"Взехме решение, че не може да продължаваме да подлагаме посетителите на това изпитание, което не съответства на виртуозността на братя Ейк. Често имахме оплаквания от осветлението, от начина, по който е изложена творбата", каза ръководителят на проекта за посетителския център Бен де Вриндт.
Сега посетителите ще преминават през криптата, а очила с виртуална реалност и таблети ще им разкриват 600-годишната история на олтара, преди да стигнат до по-голям параклис, в който шедьовърът е изложен зад дебело стъкло.
Върху панелите е рисувано по време на реставрация през 1550 г., но оцеляват по време на набезите на иконоборците през 1566 г., а през 19-ти век олтарът е разделен на отделни части. Те са крадени от настъпващите френски и германски сили по време на различни войни и в края на Втората световна война се озовават в солна мина в Австрия. През 1934 г. два панела за откраднати и само един от тях е намерен. Панелът "Само съдници" е копие от 1945 г. В Гент все още не е закрито разследването на кражбата на оригинала, макар главният заподозрян да е починал от сърдечен удар миналата година.