МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Художник рисува птици по метода на китайски калиграф
Учителят му - Шитао, от времето на династията Цин, е считан за един от първите абстрактни експресионисти
Автор : / 3577 Прочита 0 Коментара

Художникът Карл Мартенс /Karl Martens/ от Сан Франциско има творческа страст - рисуването на птици.
Оособеното в неговите картини е това, че той рисува с акварел по специален начин, взаимстван от китайската и японската калиграфии.
"В живописта и калиграфията, казва Мартенс, първото движение на четката и нанесеният първи щрих имат особено значение. Този щрих може да изглежда стихийно драснат, но означава много - в него е концентрирана цялата енергия, с която един художник пристъпва към работа!..."
Карл Мартенс в продължение на много години изследвал птиците.
Може да се каже, че той познава в детайли всички видове пернати - от най-милите му представители, до хищниците.
Ето защо Мартенс работи по памет, без да гледа в илюстровани справочници персонажите си.
"Първото, което правя, е да разлея една огромна капка боя върху хартията, и после започва същинският процес", казва Мартенс.
Художникът използва от дебели, до тънки четки и моливи-тънкописци, за да постигне и най-деликатния детайл.
Според специалисти, майсторството му е уникално.
Художникът рисува оперението на птиците с изключителна точност на цветовете, анатомически вярно предава размаха на крилете и клюна на птиците.
Мартенс признава, че се вдъхновил от работите на китайския калиграф Шитао, живял по времето на династията Цин.
Този художник се отличавал с новаторски похвати в живописта.
До такава степен, че според някои експерти, може да бъде смятан за един от първопроходците на абстрактния експресионизъм.
Шитао е известен с работата си "10 хиляди безобразни петна" и развива принципа на несъзнателното рисуване с "едно драсване".
Именно на този принцип заложил и Мартенс.
Според философията на Шитао, квинтесенцията на творчеството се заключава в интуитивното "запълване" на белия лист.
Карл Мартенс развил и собствена теория, свързана със свойствата на хартията:
"Тя реагира различно на боята!", казва художникът.
Затова често той прибягвал и към експерименти, като да речем - посипване на сол върху рисувалния лист.
Еми МАРИЯНСКА