"ИЗГУБЕНИ" ШЕДЬОВРИ
Експерти: Леонардо да Винчи никога не е рисувал "Битката при Ангиари"
От години се спори дали "изгубената" творба е скрита зад стенопис в двореца "Палацо Векио" във Флоренция
Редактор : / 6079 Прочита 0 Коментара
Дворецът "Палацо Векио" във Флоренция (Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos)Издирването на "изгубен" шедьовър на Леонардо да Винчи, продължило столетия, бе прекратено официално, след като експерти обявиха, че ренесансовият гений никога не е рисувал легендарната картина "Битката при Ангиари".
Копие на Петер Паул Рубенс на "Битката при Ангиари"
За творбата отдавна се смяташе, че е скрита зад стенописа на Джорджо Вазари в двореца "Палацо Векио" във Флоренция.
В двореца "Палацо Векио" във Флоренция (Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos)
Историята с изгубената фреска "Битката при Ангиари" на великия маестро започва през 1503 г., след като му е възложено да изработи голям стенопис, който да отбележи празненствата по случай победата на Република Флоренция над Милано в битка, състояла се на 29 юни 1440 г.
Художникът, който не одобрявал войната като "най-животинската лудост", изобразил на стената група от окървавени коне и ездачи в яростна битка, но година по-късно се отказал от проекта. Като вероятна причина за изоставянето на работата му се посочва провал на използвана експериментално технология за рисуване на фрески.
Следите на творбата се губят, след като 50 години по-късно на художника Джорджо Вазари било поръчано да нарисува в залата нова фреска - "Битката за Марчиано", която покрила незавършената работа на Да Винчи, наречена "Битката при Ангиари".
"Леонадро никога не е рисували битката върху тази стена, това е заключението ни", обяви Франческа Фиорани, специалист по история на изкуството от Университета на Вирджиния на конференция в галерия "Уфици".
Тя уточни, че Леонардо направил само няколко скици за мащабната творба, която му била поръчана в началото на шестнадесети век.
Има свидетелства за материалите, доставени на художника във връзка с поръчката и те "не били материали за рисуване на битката, а за подготовка на стената", каза специалистката. "Подготовката на стената обаче не вървяла добре и всичко спряло дотук", каза Фиорани, която представи нова научна публикация, на която е съавтор с още няколко международни експерти.
Те оспорват теорията на италианския изследовател Маурицио Серачини, който през 2012 г. се прочу с твърденията си, че е открил изгубения шедьовър на Да Винчи, съобщават от ДПА, цитирана от БТА.
Серачини пробива малки дупчици в друга фреска на една от стените в Палацо Векио и заявява, че е открил зад нея следи от черен пигмент, подобен на използвания от Леонардо за "Мона Лиза".