ОПЕРНИ ШЕДЬОВРИ
Знаменитият Хосе Кура представя "Ернани" на Верди в Зала 1 на НДК
Новата мащабна продукция на Русенската опера прави своята премиера на "Мартенски музикални дни"
Редактор : / 1346 Прочита 4 Коментара

Два дни след премиерата й на русенска сцена, като част от 61-то издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни", новата мащабна продукция на Държавна опера - Русе - операта "Ернани" на Джузепе Верди ще бъде представена и в столицата.
Очакваното събитие ще се състои на 18 март, петък, в зала 1 на НДК, а на 25 март Русенската опера ще има честта да я покаже и в Букурещ, на празниците по повод 100- годишнината на Румънската национална опера.
Преди това операта ще има премиера на 16 март от 19.00 часа в Доходно Здание Държавна опера - Русе, част от фестивала "Мартенски музикални дни".
Диригент - постановчик е един от водещите тенори днес в света, Хосе Кура. През последните десетина години той успешно свързва работата си на диригентския подиум със забележителните си певчески изяви на най- големите музикални сцени.
Неговият вроден музикален усет го довежда до извайването на оригинални интерпретации и като диригент. Затова, дори разцвета на кариерата на Кура като световно певческо чудо, не успя да засенчи работата му на диригентския пулт.
Интерпретацията на Хосе Кура на не толкова често изпълняваната опера на Верди заедно със състава на Русенската опера ще се впише в световната музикална история. Световно известният певец и диригент активно работи и като композитор.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Творбите му в жанра на духовната кантатно-ораториална музика "Stabat Mater", "Magnificat", триптихът "Ecce Homo", "Te Deum" и "Missa de Rеquiem" както и операта му, посветена на бароковия композитор Антонио Вивалди "Монтесума и Червения свещеник" се радват на вниманието на публиката в звукозаписни издания и концертни изпълнения.

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа
Българският оперен артист със световна кариера, от известно време и успешен режисьор, Орлин Анастасов ще режисира операта на Верди, а сценографията ще бъде дело на младият художник Денис Иванов.
Орлин Анастасов е български оперен артист от световна величина. В последните няколко сезона той е все по-често търсен от различни европейски театри като режисьор-постановчик, с което той успява да сподели своя творчески опит, старателно събиран в годините на международната му кариера на световните оперни сцени.
Верен на Русенската опера - оперният театър откъдето започва успешният му артистичен път, Орлин Анастасов реализира петата си постановка за Русенската опера след "Трубадур", "Бал с маски", "Севилският бръснар" и "Лучия ди Ламермур", чийто успех беше възторжено посрещнат от публиката и музикалната критика.
Денис Иванов отговаря за цялостното художествено оформление на новата постановка на операта "Ернани" от Джузепе Верди. Мащабният творчески проект на младия художник-сценограф е впечатляващ с автентичността на претворяването на историческия период от развитието на драматичното действие.
Сценографията допълва усещането за епохата, а присъствието на над 200 костюма на сцената е красиво предизвикателство - както за сетивата на публиката, така и за високия професионализъм на художествените ателиета на Русенската опера.
Хоровата партия ще подготви Стелиана Димитрова-Хернани.
В ролята на Ернани ще се превъплати тенорът Петър Костов, специализирал в Академията "Борис Христов" в Рим, където се усъвършенства в певческия стил белканто при педагозите Антонио Боайе и Мирела Паруто - имена от златната книга на Арена ди Верона.
Изявите на Петър Костов са очаквани, желани и се осъществяват на сцените на всички български оперни театри. Освен това след международния си дебют в ролята на Алфред от "Травиата" на редица театри в Испания заедно с Русенска опера, с огромен успех той пее и на сцените във Франция, Германия, Австрия, Швейцария, Холандия и Италия.
Петър Костов е гастролирал в Токио с Девета симфония на Бетовен, а на сцената на НДК-София се е представял в оперите "Набуко" и "Катерина Измайлова", чиято постановка е носител на приза "Кристална лира" на СБМТД.
В ролята на Елвира ценителите на оперното изкуство в столицата ще имат възможност да се насладят на солистката на "Ковънт Гардън"- сопраното Цветелина Василева.
Лауреат на международните конкурси в Италия "Tито Скипа" и "Франческо Чилеа", оперната прима специализира при прочутия тенор Карло Бергонци в Милано в школата на Ла Скала. След дебюта й с партията на Леонора от "Трубадур" в Сан Франциско, вестник "Таймс" пише за нея: "...красив, подобен на меч сопранов тон, сроден с истинската музикална чувствителност".
Цветелина Василева е изнасяла концерти в повечето европейски столици в най-престижните концертни зали - в Концертгебау, Амстердам , в Роял Албърт Хол, Лондон, а също и в Торонто, Америка - в Рецитална зала "Джордж Уестън".
С ролите на Мими в "Бохеми", Амелия в "Бал с маски", Леонора в "Трубадур", Лиу в "Турандот", Виолета в "Травиата", Тоска и Аида, постига забележителни успехи в Берлин Щатсопера, Брюксел, Амстердам, Глазгоу, Севиля, Сантандер, Сантяго, Кардиф, Токио, Торонто, Москва, Прага, Букурещ, Белград, Солун и др.,а също на фестивалите в Единбург и Брегенц.
След триумфалния й дебют като Турандот в Уичита Гранд Опера, САЩ, нейните гастроли продължават в Гранд Опера Хюстън с "Княз Игор", "Аида" и "Евгений Онегин", в Балтимор Лирик Опера - с "Травиата", в Торонто - с "Отело", "Турандот", "Бал с маски", "Травиата" и "Жана Д"Арк" от Верди.
Следват многобройни изяви в Детройт, Маями, Опера Пасифик - Калифорния, Канзас, Синсинати, Кентъки, Палм Бийч и др.
Като Дон Карло на сцената в зала едно на НДК ще се представи Венцеслав Анастасов. Баритон от изключително висока класа!Красив тембър, безупречно белканто, стилистична плътност на интерпретациите, в съчетание със завладяващ артистизъм - това са емблемите на неговото неповторимо сценично присъствие.
Репертоарът му включва централните баритонови партии от най-известните опери на Верди, Пучини, Бизе, Леонкавало, Маскани, Гуно, Доницети, Росини, Моцарт, Чайковски, Бородин и др.
Венцеслав Анастасов работи с едни от най-големите имена в света на операта като Лорин Маазел, под чието диригентство пее Родриго в "Дон Карлос" и Ескамилио в "Кармен" (режисьор на постановката е Карлос Саура).
С маестро Зубин Мета участва в "Турандот" и записва DVD, пее в продукцията на Метрополитен опера "Ифигения в Таврида" и с Пласидо Доминго в Палау де Лас Артс - Валенсия.
Кариерата на Венцеслав Анастасов минава през сцени като Гран Театро де Лисео - Барселона, Театро Верди в Триест, Тетро Масимо в Палермо, Театро Сан Карло в Плермо, Опера Монте Карло, Фестивала в Солотурн - Швейцария, Залцбург Аудиториум и др.
Звездният български баритон е един от плеядата наши певци, които правят чест на най-престижните оперни сцени.
Пред софийската публика в ролята на Гомес де Силва ще се изяви басът Емил Желев.
Лауреат е на международните оперни конкурси "Умберто Джордано" и в Руффано- Лече, той цяло десетилетие пее на оперните сцени в Италия.
През 2007 г. Емил Желев е ангажиран в мащабно турне на солистите на Театър Колон (Аржентина), обхващащо страните от Централна и Южна Америка.
На сцената на Софийска опера дебютира като Нилаканта в "Лакме" на Лео Делиб, Симоне ("Джанни Скики"). Изявява се често на столична сцена в продукциите на "Дон Карлос", "Роберт Дявола", "Момичето от Златния Запад" и др.
Реализирал е множество записи за Българското национално радио, както и за Българската национална телевизия. Гастролира в изключително успешни задгранични солистични концерти във Франция, Германия, Австрия и Италия.
"Ернани" е петата опера на Джузепе Верди. След третата си оперна творба - "Набуко" и след четвъртата си опера - "Ломбардци", с представянето на "Ерани" той се утвърждава в Италия като най-значим оперен композитор.
Драмата "Ернани" от Виктор Юго от 1830 г. привлича вниманието на Верди за избор на сюжет и съставяне на либрето. Тази драма е представител на жанра на драматичното театрално изкуство от епохата на Романтизма.
Тя се превръща в основа за либретото на операта, приемайки най-характерните черти на романтичния театър - ярки, релефни в своята многостранност характери на персонажите, достигащи дори до противоречивост в своя психологически релеф, силно въздействащи на публиката със своите емоционални изяви. Тази изненадващо богата сетивност е допълнена и обогатена от музиката на Джузепе Верди.
В работата по "Ернани" Верди проявява новият творчески подход на композитора при създаването на опера - стремежът музикалното представление да се доближи максимално до принципите на драматичния театър.
Франческо Мария Пиаве (1810-1876) по време на създаването на "Ернани" е либретист на венецианския театър Ла Фениче и се превръща в съавтор на Верди в работата върху либретото на операта. Сътрудничеството им е забележително - той изпълнява и най-малките изисквания на композитора.
Първото изпълнение на тази пета по ред от 26-те опери на Верди е на 9 март 1844 година, в "Teatro La Fenice" на Венеция.
В България за първи път операта се поставя в края на ХIХ век, през 1892 г., в оперния отдел на Драматичен театър "Сълза и смях".
А първото изпълнение на Вердиевата творба в Русе е концертно - на 22 март, 1995 година на фестивала "Мартенски музикални дни", под палката на незабравимия Маестро Михаил Ангелов.
