Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Истински фурор на рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица“, изигран премиерно на български език в Стара Загора

ЗА ПЪРВИ ПЪТ НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Истински фурор на рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица“, изигран премиерно на български език в Стара Загора

"Есмералда – Парижката Света Богородица" събира на една сцена оперни и оперетни певци, поп и рок изпълнители

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Истински фурор предизвика мюзикълът "Есмералда-Парижката Света Богородица", който бе изигран снощи премиерно на български език в Стара Загора.

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Под бурни аплодисменти хитовете от постановката, предизвикала фурор по цял свят и вписана в Книгата на Гинес, прозвучаха на сцената на Античния форум "Августа Траяна". Близо половин век след написването си, мюзикълът на италианския композитор Рикардо Кочанте, който французите мило наричат "нашият Ришар", и либретистът Люк Пламондон, прозвуча за първи път български език в световната премиера на Държавна опера- Стара Загора.

В три поредни вечери - на 30 юни, 1 и 2 юли, от 21.00 часа на сцената на Античния форум "Августа Траяна" под звездите на Стара Загора ще блесне новата постановка на Старозагорската опера.

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Автор на изключителната музика е Рикардо Кочанте, вдъхновен от великата едноименна творба на Виктор Юго. Оркестрацията за голям симфоничен оркестър и рок група е на Людмил Горчев. Либретото е написано от Люк Пламондон.

Романът е най-известното произведение на Виктор Юго, една от най-четените книги във Франция, преведена на десетки езици. Освен многобройните екранизации по мотиви на романа са създадени балети и мюзикъли. Самият Юго смятал, че "Парижката Света Богородица" може да послужи като основа за опера и дори самият той написал либрето.

Михаела Филева в ролята на Есмералда (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

В ролята на Есмералда зрителите ще видят Михаела Филева /на 30 юни и 1 юли/ и Тереза Бракалова /2юли/, Борис Тасков /30 юни и 2 юли/ и Валери Турманов /1юли/ ще бъдат в ролята на Квазимодо, Николай Моцов - в ролята на Грeнгоар, Денис Иванов /30 юни и 2 юли/ и Марин Русинов /1 юли/ си поделят ролята на Фроло.

Участват още Богомил Спиров и Димитър Райчев /Феб/, Гергана Николаева, Ивона Иванова /Фльор де Лиз/, Александър Панайотов, Денис Бояджиев /Клопен/, оркестър, рок група, хор, балет, деца от Детско-юношеската студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: БТА)

Режисьор на спектакъла е Виолета Горчева, диригент Владимир Бошнаков, хореограф е световноизвестният Марио Пиаца, автор на сценографията, костюмите и художественото осветление е Денис Иванов, хормайстор Младен Станев, художественият превод е на поета Йордан Пеев.

Диригентът Владимир Бошнаков споделя, че в момента, в който се е сблъскал с музиката на "Есмералда-Парижката Света Богородица", е видял "едни "музикални асансьори", нещо което не може да се определи като тенор, баритон, сопран, мецосопран...

Маестро Владимир Бошнаков (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Солистите се "разхождат" по един огромен диапазон и покриват не само музикален, но и психологически диапазон от пресъздаване на душевни състояния. От мюзикъл, както и маестро Марио Пиаца казва, правим опера. Тук няма текстове. Действието върви от музикално произведение в музикално произведение, които на брой са 51 + увертюрата всичко в рамките на два часа. Има сола, дуети, терцети. Музиката е шлагерна, естрадна, на места - драматична, но много мелодична". Тези думи на диригента провокираха нашето любопитство да научим повече за предизвикателствата пред оперния артист в мюзикъла.

Малко преди премиерата снощи се срещаме със солистите на Старозагорската опера Тереза Бракалова, Николай Моцов, Валери Турманов и Борис Тасков и те охотно разкриват част от своите вълнения и дързост да "прегърнат" поредната артистична провокация в своята кариера - за някои от тях дори съвсем нова като жанр и недокосната музикална територия. Това, което ги мотивира още по-силно е любовта и отдадеността към професията и желанието да бъдат възможно най-близо до стила и естетиката на мюзикъла.

Тереза Бракалова за ролята на Есмералда:

Тереза Бракалова

"Ролята на Есмералда е предизвикателство и чест за всяка актриса! Тя е интересна, многопланова, с развитие! Неминуемо провокира в мен емоции от различен характер и активира актьорските ми умения, предизвиква ме да надграждам! Изискват се певчески, танцувални и актьорски качества! Опитът, събран досега, ми помага да се "шмугна" в кожата на тази дръзка млада жена и да предложа на публиката един мой прочит на ролята, базиран на задълбочения режисьорски анализ на проф. Виолета Горчева! Работата с текста, който в случая е поетичен превод на български език, е също от голямо значение за подготовката ми, както и за въздействието върху публиката!

Вокалната партия на Есмералда е разнообразна, с голям диапазон и се изисква концентрация и гъвкавост. Редуват се арии, дуети, ансамбли с наситен емоционален заряд! Ще отбележа, че преди всичко аз съм оперна певица по образование и вътрешен импулс и мюзикълът е сравнително нова територия за мен! Условно поставям началото на моята певческа кариера със стъпването ми на сцената на Старозагорската опера, където благодарение на доверието на Маестро Огнян Драганов, работих върху различни музикални жанрове като опера, оперета, камерна опера, мюзикъл. Това е безценен опит и дава възможност на певеца да изрази нюансите на гласовата си палитра.

Есмералда е млада жена, лирична героиня, която попада в драматични обстоятелства! Гласът й трябва да звучи нежно и красиво, съобразено с изискванията на мюзикълното пеене! Приемам ролята като важен етап в творческото ми съзряване, но най-съществена за мен си остава оценката на публиката!"

Валери Турманов /в ролята на Квазимодо/:

Валери Турманов (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

"Жанрът, в който участвам е нов за мен, изключително интересен и динамичен. Композиторът разкрива както лиричната, така и драматична част в образа на Квазимодо. Успява да използва целия диапазон на гласа. Към актьорската игра, която веднага олицетворяваме с приведения и прегърбен грозник, подхождам с много старание и сериозност. Никак не е лесно да се пее по този начин, понеже диафрагмата е притисната, а напрежението в кръста - огромно. Отне ми доста време, упражнения и репетиции, дори в домашни условия. Прокрадва се поп-рок вокализиране, в съчетание с класическата естетика и това ми харесва."

Борис Тасков /в ролята на Квазимодо/:

Борис Тасков (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

"Парижката Света Богородица" е първият такъв мюзикъл, който правя. Не мога да го сравня с мюзикълите и оперетите, в които досега съм участвал. Трудността идва допълнително и от пластиката на персонажа - Квазимодо е изгърбен и куц. Това неестествено положение на тялото прави пеенето още по-трудно, защото нарушава нормалната опора и позицията на пеене.

Физически тази роля е много тежка и за тялото, и за пеенето. Като го сравнявам с мои изпълнения и в опери като "Аида", "Тоска", "Турандот" - тези роли ми се струват дори по-лесни чисто физически и позиционно. Нелека задача, но пък е много привлекателно предизвикателство за всеки, който пее Квазимодо!"

Николай Моцов /в ролята на Гренгоар/:

Николай Моцов (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

"Творческият ми път премина през годините щастливо и жанрово многообразно! Имах щастието да изпълнявам произведения от камерната музика, бароковата, кантатно-ораториалната, класическата и не малко заглавия от съвременната. Този ми творчески интерес неимоверно ме отведе и до рок-операта "Есмералда". Това е фах, който е специфичен, изисква други вокални умения - различни от класическото пеене и друг тип присъствие на сцената.

Ще цитирам моята професорка Илка Попова, която казва, че "вокалната педагогика не може всичко, но може много". Участието ми в "Есмералда" е потвърждение, защото стъпвайки на класическото пеене успях да намеря "онзи глас", който е подходящ за този вид произведение.

Умението да пея през микрофон не е новост за мен, тъй като през годините ми се е налагало да използвам и в класическите произведения. Актьорските задачи не са по-различни от тези в класическите произведения. Тази съвременна творба е произведение с драматургична линия, която режисьорката Виолета Горчева изведе по един умел начин, който следва законите на музикално-сценичното изкуство! Различното поведение на сцената е продиктувано от краткостта на музикалните номера.

Трябва да кажеш много в рамките на малък музикален номер (това са шлагери, песни). Нуждата от пълна концентрация и богата музикална и актьорска изразителност е абсолютно задължителна. Разбира се - аз имам много опит в камерната музика и това много ми помогна!"

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Режисьор на постановката е проф. Виолета Горчева:

"Реализацията на "Парижката Света Богородица" на старозагорска сцена ще бъде първата в историята на творческото битие на произведението, което е създадено през 1998 г. и триумфално шества по световните сцени, детронирайки дори творбите на Ендрю Лойд Уебър.

За първи път в тази творческа летопис на творбата тя ще бъде изпълнена с хор, който е главно действащо лице, метафора на катедралата "Not"r dame de Paris", която, както и самият Виктор Юго нарича "двуглавият сфинкс" носи идеята за противоборството между злото и доброто, метафора на съдбата, на провидението, на висшия разум. Хорът има много специална функция, така както е в концепцията на жанра мюзикъл, както и балетът, и оркестърът, и артистите...Получава се хомогенна смес, в която няма деление на съставите, а творческа амалгама, която се води в основната линия - да изведе и защити сценичната транскрипция на творбата.

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: БТА)

Водещ е монтажният кинопринцип, с резките и контрастни преходи, екстремалните и нагнетени сцени, драматургично заложени и подпомогнати от минимализма и лаконичността на музикалната форма, съвременния ритъм и метрум, произтичащи от самия концепт /модел на жанра рок опера.

За първи път старозагорци ще имат възможност да видят по този начин решен "Not"r dame". Досега творбата навсякъде по света се играе на запис - балет и солисти. Хор няма. Това е уникалното и е творческо предизвикателство и провокация, които директорът на операта Огнян Драганов отправи към нас и се надявам да оправдаем претенциите му", сподели проф. Горчева.

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Хореограф на "Not"r dame..." е световно известният Марио Пиаца:

"Говорейки за "Not"r dame" говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани с танца са винаги заедно. Дорес Хантри е един от хореографите философи, който в началото на века се занимава с тази тема.

В тази опера аз съм ловец на перли. Всеки певец, всяка нота, всяко движение на танцьора са хореографска и музикална концепция. Всеки работи и знае партията и на другия. Всеки започва или прекратява живота на другия. Това е моята философия, която дадох на заглавието.

Всяко хореографско движение съм поставил така че да експресирам живота и смъртта. Когато обърнете внимание на символичните жестове на танцьорите или това, което се нарича мудра, това подчертава всяка музикална нота и всеки литературен текст. Заявявам, че трупата, с която работя "Парижката Света Богородица" е на много високо ниво. Отправям своите комплименти към Държавна опера Стара Загора, за това, което виждам. Всички работим в прекрасна хармония ...", сподели Марио Пиаца.

Рок операта „Есмералда” събира на една сцена оперни и оперетни певци, поп и рок изпълнители(Снимка: Рад Димитров/Държавна опера-Стара Загора)

Автор на сценографията и на костюмите е Денис Иванов:

"Единствените елементи, които илюстрират директно църквата са голямо изображение на скърбящата мадона - една великолепна и безкрайно изразителна статуя на Света Богородица от катедралата на Барселона /Погребението на Христос на Хосеп Лимона и Бругера (1864 - 1934), създадена през 1920 г./, която, композирана по определен начин в сценичното пространство, създава усещането, че наблюдава с жалост действието и сякаш е съпричастна с терзанията на героите и съпреживява с тях чувствата и пътя им.

Рок-операта "Есмералда-Парижката Света Богородица" бе изигран премиерно на български език в Стара Загора (Снимка: БТА)

Другият реален елемент са трите камбани, които символично маркират кулата на Квазимодо и неговата обител. Костюмите са съвременни, без ангажираща конкретика в епохата и стила, просто някога през 20-ти век. Изведени са на преден план характерите на персонажите и тяхната социална индивидуалност и специфика, като колорит" - е концепцията на Денис Иванов.

За следващите представления в Стара Загора на "Есмералда - Парижката Света Богородица", които са тази вечер и утре вечер, билети няма.

Още

Балетът на Старозагорската опера очарова Кипър

Балетът на Старозагорската опера очарова Кипър

Още

"Спящата красавица" на Старозагорската опера завладява Зала 1 на НДК

"Спящата красавица" на Старозагорската опера завладява Зала 1 на НДК

Още

Старозагорската опера приема артисти от Украйна

Старозагорската опера приема артисти от Украйна

Още

"Четири сезона" и "Нощ в Ню Йорк" - новите спектакли на Балета на Старозагорската опера

"Четири сезона" и "Нощ в Ню Йорк" - новите спектакли на Балета на Старозагорската опера

Още

Световната премиера на "Сънят на Пилат" избухна с 24-минутни аплаузи

Световната премиера на "Сънят на Пилат" избухна с 24-минутни аплаузи

Още

Маестро Бошнаков: "Сънят на Пилат" завършва с вярата, че любовта продължава и в смъртта…

Маестро Бошнаков: "Сънят на Пилат" завършва с вярата, че любовта продължава и в смъртта…

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Найден Тодоров дирижира Виенския симфоничен оркестър, солист е Марио Хосен

Събитието е на 9 и 10 септември в Пловдив, когато е първото гостуване у нас на представителния оркестър на града. Солист е Марио Хосен

ARTE FEASTIVAL е за цялото семейство!

Децата и домашните любимци са добре дошли на фестивала във Велинград между 26 и 28 август

Струнен квартет "Фрош" с концерт в атриума на "Квадрат 500"

Програмата на 21 август включва "Почти фантазия" на Хенрик Гурецки и Струнен квартет №3 на Роберт Шуман

Богата музикална програма подготвят организаторите на 7-то издание на "Джаз фест Казанлък"

Фестивалът ще се проведе от 26-ти август до 4-ти септември като част от традиционните "Празници в долината на тракийските царе" 2022 в града на розите

Plovdiv Jazz Summer продължава в края на август с три концерта в село Марково

Безплатен концерт на Теодосий Спасов и камерни градински концерти на Димитър Льолев квартет и Даниела Белчева между 26 и 28 август

Санкт Петербург отбелязва 80-годишнината от обсадната премиера на Седма симфония на Шостакович

Събитието влиза в историята като "денят на победата в разгара на войната"