ВИНИЛОВИ ЗВУЦИ
2021 година е рекордна по продажба на грамофонни плочи във Великобритания
Защо винилът не само, че се завръща, но и манията по него не отслабва, а напротив, расте?
Редактор: 1472 Прочита 0 Коментара
/ Снимка: iStock by Getty ImagesЗа много хора слагането на плочата върху грамофона винаги ще бъде единственото истинско музикално изживяване. Защото има жест, действие и насладата от тях.
Изваждането на лъскавия черен диск от сгъваемия ръкав и защитната му обвивка, поставянето на плочата на грамофона, разглеждането на обложката, а после началото на звука с типичното пукане и тихия, почти незабележим аналогов момент, докато иглата се плъзга по каналчетата.
Преди дигиталната революция винилът е основният (единствен) избор за слушане на музика. Но възраждането на популярността на грамофонните плочи през последните няколко години не показва признаци на отслабване като се предвижда дори, че продажбите ще нараснат до най-високото си ниво от повече от три десетилетия.
Снимка: iStock by Getty Images
Според Британската фонографска индустрия (BPI), повече от 5 милиона винилови албума са закупени в Обединеното кралство през последните 12 месеца, което е с 8% повече от продажбите през 2020 г. и 14-та поредна година на растеж от 2007 г.
До края на годината винилът ще представлява почти една на всеки четири покупки на албуми - най-високият дял от 1990 г. - според оценките на BPI.
Защо?
"Винилът има чувствени и дори театрални качества, които го превръщат в уникален формат" казва Анди Кер, директор маркетинг и комуникации на Bowers & Wilkins, британски производител на музикална техника.
Популярните стрийминг услуги са използвали компресия на цифрови файлове, за да намалят интернет честотната лента, която "прави звука по-тънък", казва още Кер.
"Винилът е тъкмо обратното на това. Има тенденция да прави звука пищен и топъл."
Снимка: iStock by Getty Images
Според Кер манията по винилите няма нищо общо с това. Хората не търсят самият звук на виниловата плоча, а търсят театралността в нея, изживяването, усещането за носталгия по отминали времена.
Том Фишър, купувач на плочи в Rat Records, търговец на плочи втора употреба в Камбъруел, Южен Лондон, споделя, че локдаунът е довел до "голямо търсене на музика като културно събитие".
"Ако не можете да отидете и да видите група на живо, можете да си купите албум или тениска, [това ви удовлетворява] по начин, по който дигиталното не може да отговори на изискванията ви", казва той.
Подчертавайки, че говори основно за търговията с плочи втора употреба, Фишър казва, че намира възобновения интерес към винила основно към ретро музика и албуми.
В крайна сметка, Фишер предполага, че новосъздалият се интерес към винила ще се самоизяде.
"Ако всички искат записи и всички искат едни и същи записи, то тогава няма да е много готино и модата ще отмине", казва той.
Снимка: iStock by Getty Images
BPI ще отчете окончателните си данни за потреблението на музика на 4 януари 2022 г.
Но ето някои прогнози за най-продаваните винилове албуми на 2021 г.
1 ABBA Voyage
2 Adele 30
3 Fleetwood Mac Rumours
4 Ed Sheeran
5 Amy Winehouse Back to Black
*Текстът е публикуван в "Гардиън"