Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Кой е тайният музей на еротичното изкуство в Неапол?

ВРЕМЕНА И НРАВИ

Кой е тайният музей на еротичното изкуство в Неапол?

Най-скандалният експонат е статуя на гръцкия бог Пан - получовек, полукоза, който се съвокуплява с коза



Както е добре известно римляните са били с доста либерални възгледи за секса и сексуалността. Въпреки това, когато в средата на XVIII век са открити древните римски градове Помпей и Херкулан, които били погребани под вулканичната пепел на Везувий, обществото не било съвсем готово да приеме пикантните подробности за древното римско общество, които излезли наяве, а именно - манията му по секса и еротиката. В Помпей разцъфтявала секс индустрия в десетки бардаци, чиито стени били покрити с фрески на еротична тематика. Подобни рисунки често можели да се видят и по стените на спалните на богаташките домове.


Жителите на Помпей носили на шиите си фалически амулети, за да се предпазват от зли духове. В дома на почти всеки от тях имало малка колекция от художествени предмети на сексуална тематика. В домакинствата си използвали маслени лампи и други предмети на бита с фалическа форма.

Най-скандалната находка била статуята на гръцкия бог Пан - получовек, полукоза, който се съвокуплява с коза.

Всичко това предизвикало срам и неудобство сред обществеността на ХVIII век. Затова побързали да скрият непристойните "находки" от древността от очите на публиката като ги прибрали в тайна стая."Тайната стая" или Gabinetto Segreto, първоначално била в Музея на Херкулан в Портичи. Достъпът до нея се осъществявал с изричното писмено съгласие на краля. Но забраните само подгряли интереса, както обикновено се случва. Изображения на стенописите и копия на експонатите "излезли" извън пределите на тайната стая и започнали да се разпространяват сред френския елит. След пренасянето й от Портичи в Националния археологически музей в Неапол, колекцията за кратко време била достъпна за публиката без всякакви ограничения.




Това продължило до прекрасния момент, когато крал Франциск I през 1819 г. посетил музея заедно със съпругата си и дъщеря си. Разгневен, той побързал да отпрати семейството си и веднага наредил колекцията да се прибере в специална зала, където да може да се съзерцава само от мъже - "зрели и с изградени морални принципи." На жени и деца било строго забранено да припарват до въпросната зала.

През следващите 200 години тайният музей остава затворен. Само няколко пъти отваря вратите си за кратко време. Дори и при падането на забраните по време на сексуалната революция през 60-те години на 20 век, се запазват ограниченията за посещаването му. Едва през 2000-та година, колекцията става достъпна както за мъже, така и за жени.

Валерия КАЛЧЕВА

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Повече от 6000 антики и произведения на изкуството, станали обект на трафик, са заловени в Европа

Испанските власти, в сътрудничество с украинските си колеги, са конфискували по време на операцията 11 златни скитски предмета с приблизителна стойност 60 млн. евро

Жертвите в Помпей се дължат не само на вулкана Везувий, но и на земетресение

От десетилетия учените спорят дали сеизмичната активност е възникнала по време на изригването на Везувий преди близо 2000 години или непосредствено преди това

Проучват южната стена на крепостта Кастра Мартис в Кула

В момента се открива нейният цокъл и началото на ходовото ниво от IV век - времето през което стената е изградена

Започва новият сезон на археологически проучвания и реставрационни дейности на тракийския укрепен град Хелис

Разкриването в дълбочина на Вътрешната крепостна стена бе акцент в проучванията на тракийския укрепен град Хелис в Археологическия резерват "Сборяново" през изминалия археологически сезон

В Пловдив откриха каменен фрагмент от античен надпис от времето на император Септимий Север (193 - 211 г.)

Фрагментът е намерен при археологически наблюдения, предхождащи строителни дейности в частен имот, разположен на територията на Трихълмието

Средновековен сребърен пръстен със златен обков бе открит в крепостта Кокалянски Урвич

Оекипа допускат хипотезата, че пръстенът е принадлежал на аристократ живял през втората половина на XIV век