Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Самуел Финци оголен до кръв в Народния театър

СВЕТОВЕН ТЕАТЪР

Самуел Финци оголен до кръв в Народния театър

Актьорът демонстрира безмилостна игра на сцената на Народния театър в спектакъла „Един кон влязъл в бар“

В спектакъл, продължил близо два часа и половина, Самуел Финци показа брилянтна игра с физически изпитания на сцената (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Два часа и половина Самуел Финци сграбчи публиката в пълната зала на Народния театър в представлението "Един кон влязъл в бар" по едноименния роман на Давид Гросман, удостоен с награда "Букър".

Самуел Финзи в кадър от неговата безмилостна игра в постановката "Един кон влязъл в бар" (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Постановката е съвместен проект на Дойчес театър (Берлин), Бургтеатър (Виена) и Залцбургския фестивал (Австрия) под режисурата на Душан Парижек.

Оголен до кръв, Самуел Финци влиза в ролята на Дов Гринщейн, циничен комедиант, който сваля маската и през хумора, ни отвежда право в раните си.

Дов [Довеле] Гринщейн е стендъп-комик, провокатор, готов да направи всичко за публиката.

В спектакъл, продължил близо два часа и половина, Самуел Финци показа брилянтна игра с физически изпитания на сцената (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Той влиза за своето последно представление в зала в Натания, намираща се в запустяла индустриална зона в град между Хайфа и Тел Авив.

Това представление обаче не е като другите.

То е лично, интимно, потресаващо, скандализиращо, вулгарно и смущаващо. В безмилостната си прямота, Дов дразни публиката, подиграва й се, обижда я, разказва тъпи вицове, сексистки шеги. Шегите му могат да бъдат насочени едновременно към Холокоста, към политиката на Израел в палестинските области, към социалистите, към някои женски устни в публиката.

В спектакъл, продължил близо два часа и половина, Самуел Финци показа брилянтна игра с физически изпитания на сцената (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Още

Самуел Финци с гръм и трясък

Самуел Финци с гръм и трясък

Това е преди всичко и физически спектакъл.

Два часа и половина Самуел Финци изпитва също физическите и психически възможности на публиката.

На разговора след спектакъла в първата вечер на 25 март, Финци сподели, че заради циничния език в текста, често се е случвало хора от публиката да си излизат, а в някои от германските постановки, Финци е водил списък с тези, които си излизат от залата.

Самуел Финци на сцената на Народния театър в постановката "Един кон влязъл в бар" по мотиви от романа на Давид Гросман (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Няколко човека го направиха и вечерта в Народния театър, а в самия роман Дов също отблъсква някои от своите зрители в публиката.

Това не е просто желание за успешен спектакъл за Довеле Гринщайн. Това всъщност е неговата яростна изповед. Самуел Финци буйства, смее се, крещи, пее, подиграва се на фикционални герои в публиката, която е съвсем активен елемент в неговото шоу.

Самуел Финци на сцената на Народния театър в постановката "Един кон влязъл в бар" по мотиви от романа на Давид Гросман (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Още

"Един кон влязъл в бар" - Самуел Финци в Народния театър през март

"Един кон влязъл в бар" - Самуел Финци в Народния театър през март

Езикът на Дов е отърсен от всякакви табута, грубият хумор изобщо не му е чужд.

Това, което Самуел Финци направи в Народния театър бе водопад от текст, който от него звучеше напълно органично, вплитайки го с езика на тялото си. 

Самуел Финци направи в София една по-различна постановка, превключвайки своите реплики ту на български език, ту отново на немски, показвани със субтитри.

Българските му шеги бяха импровизирани от сцената и с някои елементи на българския контекст в момента, отправяйки закачки към директора на Народния театър Васил Василев. 

Героинята на актрисата Катлийн Моргенайер дава поглед към персонажа на Финци от гледна точка на неговото детство (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Освен зверската игра на Финци, прескачането от език в език приближаваше и в същото време дистанцираше още повече публиката към безмилостното оголване на травмите на героя.

Това е историята на вина, която той носи в себе си 43 години и именно това последно шоу е "парадът" на възпламеняващата освобождаваща изповед.

Героинята на актрисата Катлийн Моргенайер дава поглед към персонажа на Финци от гледна точка на неговото детство (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Още

Самуел Финци: Не съм български актьор

Самуел Финци: Не съм български актьор

Катлийн Моргенайер, която се превъплъщава в образа на Пиц, се вписва блестящо в смущаващия и експресивен стил на постановката на Парижек. Катлийн Моргенайер е зрителка от залата, която познава Довеле от дете. Тя е много необходима помощничка на Финци на сцената.

Хуморът на превърналия се в пиеса роман е горчив, оформен донякъде и от (еврейска) самоомраза.

Възникват различни въпроси, освен за израелско-палестинския конфликт, също така и за самооценките след Холокоста (Шоа).

Въпросът за насилието е класически, но не най-важен.

Самуел Финци на сцената на Народния театър в постановката "Един кон влязъл в бар" по мотиви от романа на Давид Гросман (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Пиесата се фокусира върху конструирането и деконструирането на един счупен от травмите си мъж-клоун.

Самуел Финци е почти сам на сцената в продължение на близо три часа и можем да кажем, че успява да вземе най-доброто от тези обстоятелства, също така да контролира и управлява текста по начин, който добавя нови щрихи, отнесени към българската публика.

"Един кон влязъл в бар" изглежда като точният център, в който Самуел Финци да покаже гигантските си актьорски умения. В пиесата сякаш има твърде малко режисура, много Самуел и много текст.

Самуел Финци и Катлийн Моргенайер след края на представлението на сцената на Народен театър (Снимка: Кайя Христова)

Още

Самуел Финци гостува с германския спектакъл "Власт и съпротива" в София

Самуел Финци гостува с германския спектакъл "Власт и съпротива" в София

Още

Самуел Финци се връща в България за премиерата на филма "Януари" по Йордан Радичков

Самуел Финци се връща в България за премиерата на филма "Януари" по Йордан Радичков

Още

Джон Малкович: Българските актьори и режисьори са невероятни (галерия)

Джон Малкович: Българските актьори и режисьори са невероятни (галерия)

Още

"Сенека" с Джон Малкович ще бъде представен на Берлинале

"Сенека" с Джон Малкович ще бъде представен на Берлинале

 

Коментирай 15

Календар

Препоръчваме ви

Дейвид Сайдлър, сценаристът на "Речта на краля", почина 86-годишна възраст

Роденият в Лондон сценарист, който заеква, пренася на големия екран истинската история за това как крал Джордж VI преодолява говорния си недостатък

Какво пише в писмата на легендарния модел от 60-те Пати Бойд, муза на Джордж Харисън и Ерик Клептън

Сред 111-те предмети, обявени на търг в Лондон, са писма от Харисън и Клептън, дрехи, бижута, рисунки, снимки. Бойд, която е на 79 години, не казва дали й е мъчно да се раздели с тях

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

Маргарете фон Трота пред Dir.bg: Историческата вина на германците не може да бъде изличена

Режисьорката е възприета за водеща сила от поколението на движението на Новото немско кино от 60-те и 70-те

Германският композитор Ариберт Райман почина на 88-годишна възраст

С повече от 70 произведения той е смятан за един от най-важните и най-често изпълнявани творци на съвременна музика