Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Самуел Финци оголен до кръв в Народния театър

СВЕТОВЕН ТЕАТЪР

Самуел Финци оголен до кръв в Народния театър

Актьорът демонстрира безмилостна игра на сцената на Народния театър в спектакъла „Един кон влязъл в бар“

В спектакъл, продължил близо два часа и половина, Самуел Финци показа брилянтна игра с физически изпитания на сцената (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Два часа и половина Самуел Финци сграбчи публиката в пълната зала на Народния театър в представлението "Един кон влязъл в бар" по едноименния роман на Давид Гросман, удостоен с награда "Букър".

Самуел Финзи в кадър от неговата безмилостна игра в постановката "Един кон влязъл в бар" (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Постановката е съвместен проект на Дойчес театър (Берлин), Бургтеатър (Виена) и Залцбургския фестивал (Австрия) под режисурата на Душан Парижек.

Оголен до кръв, Самуел Финци влиза в ролята на Дов Гринщейн, циничен комедиант, който сваля маската и през хумора, ни отвежда право в раните си.

Дов [Довеле] Гринщейн е стендъп-комик, провокатор, готов да направи всичко за публиката.

В спектакъл, продължил близо два часа и половина, Самуел Финци показа брилянтна игра с физически изпитания на сцената (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Той влиза за своето последно представление в зала в Натания, намираща се в запустяла индустриална зона в град между Хайфа и Тел Авив.

Това представление обаче не е като другите.

То е лично, интимно, потресаващо, скандализиращо, вулгарно и смущаващо. В безмилостната си прямота, Дов дразни публиката, подиграва й се, обижда я, разказва тъпи вицове, сексистки шеги. Шегите му могат да бъдат насочени едновременно към Холокоста, към политиката на Израел в палестинските области, към социалистите, към някои женски устни в публиката.

В спектакъл, продължил близо два часа и половина, Самуел Финци показа брилянтна игра с физически изпитания на сцената (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Още

Самуел Финци с гръм и трясък

Самуел Финци с гръм и трясък

Това е преди всичко и физически спектакъл.

Два часа и половина Самуел Финци изпитва също физическите и психически възможности на публиката.

На разговора след спектакъла в първата вечер на 25 март, Финци сподели, че заради циничния език в текста, често се е случвало хора от публиката да си излизат, а в някои от германските постановки, Финци е водил списък с тези, които си излизат от залата.

Самуел Финци на сцената на Народния театър в постановката "Един кон влязъл в бар" по мотиви от романа на Давид Гросман (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Няколко човека го направиха и вечерта в Народния театър, а в самия роман Дов също отблъсква някои от своите зрители в публиката.

Това не е просто желание за успешен спектакъл за Довеле Гринщайн. Това всъщност е неговата яростна изповед. Самуел Финци буйства, смее се, крещи, пее, подиграва се на фикционални герои в публиката, която е съвсем активен елемент в неговото шоу.

Самуел Финци на сцената на Народния театър в постановката "Един кон влязъл в бар" по мотиви от романа на Давид Гросман (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Още

"Един кон влязъл в бар" - Самуел Финци в Народния театър през март

"Един кон влязъл в бар" - Самуел Финци в Народния театър през март

Езикът на Дов е отърсен от всякакви табута, грубият хумор изобщо не му е чужд.

Това, което Самуел Финци направи в Народния театър бе водопад от текст, който от него звучеше напълно органично, вплитайки го с езика на тялото си. 

Самуел Финци направи в София една по-различна постановка, превключвайки своите реплики ту на български език, ту отново на немски, показвани със субтитри.

Българските му шеги бяха импровизирани от сцената и с някои елементи на българския контекст в момента, отправяйки закачки към директора на Народния театър Васил Василев. 

Героинята на актрисата Катлийн Моргенайер дава поглед към персонажа на Финци от гледна точка на неговото детство (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Освен зверската игра на Финци, прескачането от език в език приближаваше и в същото време дистанцираше още повече публиката към безмилостното оголване на травмите на героя.

Това е историята на вина, която той носи в себе си 43 години и именно това последно шоу е "парадът" на възпламеняващата освобождаваща изповед.

Героинята на актрисата Катлийн Моргенайер дава поглед към персонажа на Финци от гледна точка на неговото детство (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Още

Самуел Финци: Не съм български актьор

Самуел Финци: Не съм български актьор

Катлийн Моргенайер, която се превъплъщава в образа на Пиц, се вписва блестящо в смущаващия и експресивен стил на постановката на Парижек. Катлийн Моргенайер е зрителка от залата, която познава Довеле от дете. Тя е много необходима помощничка на Финци на сцената.

Хуморът на превърналия се в пиеса роман е горчив, оформен донякъде и от (еврейска) самоомраза.

Възникват различни въпроси, освен за израелско-палестинския конфликт, също така и за самооценките след Холокоста (Шоа).

Въпросът за насилието е класически, но не най-важен.

Самуел Финци на сцената на Народния театър в постановката "Един кон влязъл в бар" по мотиви от романа на Давид Гросман (Снимка: Стефан Н. Щерев)

Пиесата се фокусира върху конструирането и деконструирането на един счупен от травмите си мъж-клоун.

Самуел Финци е почти сам на сцената в продължение на близо три часа и можем да кажем, че успява да вземе най-доброто от тези обстоятелства, също така да контролира и управлява текста по начин, който добавя нови щрихи, отнесени към българската публика.

"Един кон влязъл в бар" изглежда като точният център, в който Самуел Финци да покаже гигантските си актьорски умения. В пиесата сякаш има твърде малко режисура, много Самуел и много текст.

Самуел Финци и Катлийн Моргенайер след края на представлението на сцената на Народен театър (Снимка: Кайя Христова)

Още

Самуел Финци гостува с германския спектакъл "Власт и съпротива" в София

Самуел Финци гостува с германския спектакъл "Власт и съпротива" в София

Още

Самуел Финци се връща в България за премиерата на филма "Януари" по Йордан Радичков

Самуел Финци се връща в България за премиерата на филма "Януари" по Йордан Радичков

Още

Джон Малкович: Българските актьори и режисьори са невероятни (галерия)

Джон Малкович: Българските актьори и режисьори са невероятни (галерия)

Още

"Сенека" с Джон Малкович ще бъде представен на Берлинале

"Сенека" с Джон Малкович ще бъде представен на Берлинале

 

Коментирай 15

Календар

Препоръчваме ви

Художничката на комикси Маржан Сатрапи спечели награда "Принцесата на Астурия"

Тя стана известна с комикса си "Персеполис" и създаването на неговата филмова адаптация, която проследява арестите и екзекуциите, последвали след ислямската революция, ръководена от аятолах Хомейни

Нюйоркската литературна икона Пол Остър почина на 77-годишна възраст

Американският писател е сред най-уважаваните и интригуващи имена на съвременния роман

Джаз легендата Дюк Елингтън дарил свой концерт на Съветската армия

Музикантът е носител на 11 "Грами" и е награждаван лично от двама американски президенти

Народният театър връчи на Филип Арно и посмъртно на Марта Коание Отличие за принос към развитието на театъра

От 1974 г. Арно и Коание работят в тясно сътрудничество, допринасяйки съществено за развитието на културния диалог и взаимодействие между театъра в САЩ и Европа

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Третяков откупил негова картина, малко преди той да я нареже от яд

Рябушкин бил награден на Световното изложение в Париж през 1900 година