ФЕСТИВАЛИ
В магията на портретния филм
Международния фестивал на портретния филм (International Portrait Film Festival / IPFF) ще започне на 17 ноември и ще продължи до 27 ноември
Редактор : Impressio / 2 ноември 2021 / 16:43 1151 Прочита 0 Коментара
Второто издание на IPFF утвърждава концепцията за портретния филм като специфична кинематографска призма за вглеждане в сърцевината на творбата, за усещане за нейните цветове и звуци, за виждане отвъд видимото.
"Да се почувстваме необичайно" е надсловът на второто издание на IPFF.
"Откраднахме" репликата от "Уитнейл и аз", любим британски филм от 1987-ма. В нашите мечтаещи глави той е космически портрет на младостта и нейните блянове, и на сложността на заедността" споделят организаторите.
Тук ще ви представим конкурсната програма на тазгодишното издание на фестивала.
Конкурсна програма
Портрет на личност
Личността на един човек е в центъра на филмовия портрет.
Човекът като противоречие: лутащо се същество, чието битие е винаги абсурдно и безсмислено, в същото време - същество-вселена без очертания, без дъно, без начало и край.
Филмовият портрет може да е документален, художествен или крайно експериментален. За известен персонаж (историческа личност, спортист, творец, затворник...) или за човека, когото виждаш всеки ден в парка.
Колективен портрет
Портрет на няколко личности. От клуба по шах до цял народ. Ядрото на филмите в тази категория е колективът. Колективен е портретът на банда, компания, клас, общност.
Алтернативен портрет
Нечовешки портрет. На улична котка или домашен любимец. На всяко живо същество, чийто език човекът трудно разбира. Алтернативен е и неодушевеният портрет, на който киното вдъхва живот. Растението в ъгъла. Чадърът на закачалката. Дори портретът на абстрактна идея или философска главоблъсканица.
Автопортрет
Портрет на собственото Аз. Филмов автопортрет. За света на личните интереси, постижения, провали, страхове, мании, авантюри.
Портрет в движение (скрийнденс/танцов филм)
Портрет със специфична форма - пресечната точка на киното и танца, вълнуващото изкуство и практика - скрийнденс. Портретът е задължителен, но неопределен. Може да е на личност, на себе си, на колектив или алтернативен портрет. Необходимо условие е изразът на произведението да е чрез симбиозата между танц и кино, наречена скрийнденс.
Портрет в магически фенер (анимационен филм)
Портрет, принадлежащ към изкуството на анимацията, където творческата мисъл вдъхва живот на линии, форми и цветове, извирайки дълбоко от въображението на режисьора. И тук, портретът може да е на личност, на себе си, на колектив или всичко, което вклюва категорията алтернативен портрет на IPFF (виж алтернативен портрет).
Портрет от високо (филм, сниман с дрон)
Портретът е уловен с летящото тяло на камера-дрон. Задължителното условие е елементът дрон да е преобладаващ. Портретът може да е на личност, на себе си, на колектив или алтернативен портрет на IPFF (виж алтернативен портрет).
IPFF - ЖУРИ
Милтос Йеролему е актьор, режисьор и обичащ киното творец. Той е най-известен на публиката с ролята си на ментора-фехтовач Сирио Форел във фентъзи сериала "Игра на тронове", както и с интригуващите му превъплъщения във филмовите продукции "Датското момиче" и "Междузвездни войни: Силата се пробужда".
Неговата творческа биография е изпълнена с изграждането на изключителни театрални и филмови портрети, включително на редица Шекспирови персонажи и приказни герои. Артистичният и личностният портрет на самия Милтос Йеролему е допълнен от неговите лингвистични интереси и познания, с което той по още един начин се превръща в обогатяващ и вдъхновяващ пример за младите кинотворци и кинолюбители от целия свят.
Ралица Асенова е съосновател и съръководител на сдружение "Арте Урбана Колектив". Координатор на кинообразователните програми "CinEd - Европейско кинообразование за деца и младежи" и "Киното, сто години младост", инициатива на Френската национална филмотека, и е отговорна за успешното им прилагане в България.
От ноември 2019 г. е координатор и на проектите WoMED и "Кино за развитие на социално-емоционални умения", в партньорство с ОбУ "Неофит Рилски" и Тръст за социална алтернатива. Канена е многократно да провежда лекции, свързани с кинопедагогика в двата парижки университета, които завършва (Sorbonne Nouvelle Paris 3 и Université Paris 8 ). Може да научите повече за дейностите на Ралица Асенова и започващата за 7-ма поредна година програма "Кино в училище" във вълнуващия подкаст епизод на Българското Кино Общество.
Стефан А. Щерев е артист, продуцент, тв водещ, актьор и автор. Той е съосновател и съорганизатор на международни инициативи и фестивали в областта на съвременните изпълнителски изкуства: Международен фестивал Антистатик, Фестивал Европейска нощ на театрите, Българска танцова платформа и много други. Носител на национална награда ИКАР 2020. През последните години развива, съвместно с немската компания Лигна, собствени артистични проекти.
Теодора Цанкова е главен асистент в Катедрата по испанистика и португалистика на ФКНФ в СУ "Св. Климент Охридски" и преводач на художествена литература и хуманитаристика от испански език. Придобива докторска степен по западноевропейска литература (2012) с дисертация на тема "Портретът в литературата на модернизма (Оскар Уайлд, Джеймс Джойс, Хосе Мартинес Руис "Асорин") в СУ "Св. Климент Охридски".
Интересите ѝ са в областта на сравнителното литературознание, взаимодействията между литературата и другите изкуства, а също и на художествения превод. Текстът на Теодора Цанкова, задава важните очертания на разбирането за портрета като културен феномен и ние сме благодарни за тази интригуваща формулировка, която е едновременно позната и непозната, предизвикваща ни да търсим повече.
Луис Азеведо е аудиовизуален есеист. Създател на над 200 видео есета за кино за Amazon Prime, Barbican, Little White Lies, MUBI, Fandor, The Discarded Image и Sight & Sound. Освен като дигитални публикации, творбите му са представяни и в Barbican в Лондон, в Португалската Синематека в Лисабон, както и на фестивалите International Film Festival Rotterdam, Pálic International Film Festival, Kino Otok, Film Fest Gent.
Вероника Андершон е режисьор, сценарист и актриса. Нейните късометражни игрални филми "Liberation", "Wiki" и документалният "Fuck, it's Biology." са отличени на много международни филмови фестивали. Завършва специалност "Филмова режисура и мултимедийно изкуство" във Варшавското филмово училище в Полша.
Учила е политология, джендър изследвания и антропология в Linköpings Universitet в Швеция, както и актьорско майсторство в Calle Flygare Teater Skola в Стокхолм, Швеция. Днес Вероника работи като преподавател във Варшавското филмово училище и е в разгара на разработването на нов телевизионен сериал и следващия си пълнометражен филм. Филмът на Вероника "Fuck, it's Biology." бе част от официалната селекция на фестивала през 2020 - категорично една от най-вълнуващите и дискутирани творби в пространствата и събитията на IPFF.
Саман Хосейпур е независим режисьор от Кюрдистанската част на Иран. През 2006 г. започва творческия си път с актьорско майсторство и постепенно се насочва към режисура и писане за екран. Участвал е в над 30 проекта за късометражни филми като сценарист, монтажист, оператор, режисьор и асистент-режисьор.
Саман режисира първия си професионален филм "1-0", когато е едва на 20 години. Към настоящия момент Саман Хосейпур е режисьор на седем късометражни художествени творби, сред които "The Man Who Forgot to Breathe" (2017), "Slaughter" (2018) и "The Other" (2019). "The Other" бе отличен с наградата "Най-прекрасен филм" в категорията Филмов Портрет в изданието на IPFF през 2020 година.
Второто издание на IPFF приближава към своята публика със селекция от 55 интригуващи филмови портрета. Идващи от 5 континента и над 25 държави, те разнищват въпроси за живота и смъртта, за изкуството и любовта, за дълбоко-тъмното и високо-светлото на човешките страсти, за душата на уж-неодушевеното. 55 къси филма за дълга наслада - готови да накарат зрителя да се почувства необичайно!