Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Queen’s Gambit: Шахът като дрога

ШАХ И МАТ

Queen’s Gambit: Шахът като дрога

Сериалът е изтънчена история за хапчета, шах и мода по времето на Студената война

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Queen"s Gambit или "Дамски гамбит" е минисериал от седем епизода на "Нетфликс", който впечатли и критиците, и зрителите не само с историята по едноименния роман на Уолтър Тевис, а също така и с впечатляващия начин, по който тя е екранизирана.

Този минисериал е едно красиво визуално пътешествие в средата на 50-те и 60-те години на миналия век. Концентрацията на зрителите е насочена към наблюдаването на красиви детайли, костюми, грим, архитектура, дизайн, но и към проследяването на самите стратегии в шаха.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Това са серии, които изискват максимална концентрация у зрителя.

Всяка партия шах изисква търпение, но Queen"s Gambit ни запленява още от момента, в който започваме да го гледаме.

Деветгодишната Бет Хармън (Айла Джонстън) е настанена в сиропиталище в средата на 50-те години на ХХ век, след като майка ѝ загива в автомобилна катастрофа, а самата тя оцелява по чудо. Докато останалите сираци, които обитават дома, се готвят да бъдат примерни дъщери в приемни семейства и по-нататък примерни съпруги, Бет Хармън всеки ден изчезва в мазето при господин Шайбел, чистачът на сиропиталището, който уважава две неща - уискито и шаха.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Като тийнейджърка Бет (от втория епизод тя е изиграна от нашумялата с ролята си актриса Аня Тейлър-Джой) се озовава в семейството на пристрастена към алкохола домакиня и нещастен търговец, които отдавна взаимно си пречат и се отнасят към осиновеното си дете по-скоро като към домашен любимец.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Още в началото на сериала обаче ни се показва ясно как ще се развие историята на това сираче: на 20-годишна възраст Бет ще представлява Съединените щати на международни турнири и ще матира латиноамерикански, европейски и съветски майстори.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Тази приказка е засенчена само от едно обстоятелство: докато е още в сиропиталището, Бет се пристрастява към транквиланти.

Зелените продълговати хапчета, с които е черпена всяка вечер от служителите в дома за сираци ѝ помагат да открие дарбата си, но тази сделка е твърде скъпа.

В Queen"s Gambit главната героиня има характер на стремителна, обрана, но в същото време страстна, понякога меланхолична, объркана и студена млада жена. Подобно на самата Бет Хармън, сериалът има загадъчна и по някакъв начин обезпокоителна красота в своята атмосфера.

Страстта на героинята към шаха и надникването в това строго мъжко общество позволява историята да се интерпретира и през феминистка гледна точка.

Бет прониква в един затворен мъжки свят - и матира всички тези, които не я виждат като равна и достойна за битка. Тя преодолява съпротивата не само на мъжете, но и на жените, които биха предпочели момичето да продължи да стои на по-задни шахматни маси.

Световният номер 1 гросмайстор, норвежецът Магнус Карлсен, споделя в едно от редките си интервюта, дадени наскоро, че сериалът му е харесал, защото "в момента, в който Бет започва да има добри резултати и става ясно, че има огромен талант, никой не мисли, че тя е момиче, а просто че е много добра".

Карлсен подчертава, че му допада начина, по който сериалът не акцентира върху факта, че Бет е момиче, което играе шах, а директно върху нейните възможности в играта.

Според световният гросмайстор шахматните общества по света не са особено доброжелателни към жените състезателки и според него има какво да се направи в тази посока. Малко топ играчи са жени, а някои гросмайстори твърдят, че жените "не са ментално подготвени", за да се изправят пред играчи мъже.

Специален консултант на сериала е руският гросмайстор Гари Каспаров, той е бил отговорен за логиката и достоверността на шахматните партии.

Руският гросмайстор Гари Каспаров (Снимка: Getty Images)

Всъщност режисьорът Скот Франк предлага ролята на най-големия опонент на Бет Хармън - съветският шахматист Боргов на Гари Каспаров, но той отказва.

Всички шахматни партии в минисериала са повече или по-малко от реалния живот на шаха. Например последният мач между Боргов и Хармън в Москва в сериала, е адаптираната от Каспаров игра между Васил Иванчук и американския гросмайстор Патрик Уолф от 1993 г.

По правилата, но и извън тях

Съдбата на вече порасналата героиня, още в самото начало на сериала, събуждаща се с непознати в парижки хотел, се римува със съдбата на двете ѝ майки. Родната ѝ, която бягайки от съпруга си и от себе си, затваря очи на волана с дъщеря си в колата. И приемната майка, домакиня, чакаща съпруга си от вечни командировки, пристрастена към хапчета и алкохол.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Едната отказва да играе по правилата, другата ги спазва твърде стриктно. Бет взема предвид грешките и на двете: тя познава и спазва законите в шахматния свят, но не се колебае да вземе допинг преди решителната партия.

Шахът в тази история визуално изглежда едновременно точен, нагледен, ясен, но в същото време си даваме сметка, че това е и една непостижима система от координати, в която разумът и чувствата, мистиката и науката се обединяват.

Авторът на оригиналната книга, Уолтър Тевис, започва романа си с цитат от стихотворението "Воден паяк" на Уилям Йейтс: "Като воден паяк по река умът ѝ пълзи по тишината." (превод Владимир Трендафилов).

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

В "Защита Лужин" на Владимир Набоков героят вижда шахматни фигури навсякъде - и дори скачайки през прозореца, той си представя светлините в къщата срещу черната дъска, на която, уви, губи играта.

Сериалът използва един много красив образ, който се завръща към Бет отново и отново: сенките от дърветата на тавана през нощта се превръщат в шахматни фигури. Това се случва само, когато в играта влизат и транквилантите.

Има и друга любопитна препратка: докато цялото сиропиталище се тресе от сцените на филма "Плащеницата" (1953) на Хенри Костър, Бет прониква в аптечката с транквиланти, където награбва от огромния, примамващ прозрачен буркан колкото може.

Фанатизмът на Бет също е част от любовта ѝ към шаха, също така и вярата ѝ, която побеждава всичко - вярата в себе си. Всички мъже, които героинята побеждава (до седмия епизод) се превръщат в подготовка за най-важната победа - тази в СССР, с която сцена завършва сериалът.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Queen"s Gambit изисква от зрителите максимална концентрация, понякога шахматните сцени изглеждат като психологически трилър, без дори да се появява шахматната дъска в кадър. Тези сцени разказват много и за времето, в което Бет е живее и как заедно с него, се променя и тя.

Гледането на трансформацията на образите на Бет Хармън (тоалети, прически, грим) е отделно удоволствие, което отразява развитието на характера на персонажа ѝ, сюжета и времето на 60-те години.

Шахматът в Queen"s Gambit е зрелище и средство за победа в Студената война

Събитията в Queen"s Gambit се развиват на фона на Студената война, така че не е изненадващо, че съветският гросмайстор Боргов е последният най-голям опонент на Бет Хармън. Той и съветските шахматисти са представени като недостижими, почти мистифицирани машини в шаха, смилащи американци, които трудно биха могли да бъдат превъзмогнати.

Бет Хармън (Аня Тейлър-Джой) се разхожда в Москва. Кадър от минисериала на Netflix Queen's Gambit

За изненада, руснаците в минисериала са представени като големите опоненти, но прави приятно впечатление (може би заради участието на Гари Каспаров в екипа), че типичните стереотипи за руснаци в американски филми са избегнати, доколкото това е възможно, разбира се. 

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

Понякога дори е осмян американският подход към събитията, това се вижда в ироничните реакции на Бет на забраните на представителя на Държавния департамент, който я придружава в посещението ѝ в СССР.

Въпреки че съветските шахматисти изглеждат много строги, страховити, придружавани от КГБ агенти, всъщност в края на филма, те се оказват галантни джентълмени, уважаващи противника, уважаващи победата, прекланящи се пред играта. Следователно контрастът между САЩ и СССР се проявява не в противопоставянето между добро и зло, а на индивидуално-колективно ниво.

Кадър от сериала на Netflix Queen's Gambit

В шахматния смисъл Queen"s Gambit представя СССР като по-развита в традициите на шаха страна, където тази игра в големите турнири не се играе с пластмасови фигури, където шахът е основното забавление на дядовците в парка, където се цени талантът и не се гледа националността и пола и където Елизабет набързо става Лиза.

Коментирай 13

Календар

Препоръчваме ви

Филмът "Никога, рядко, понякога, винаги" води по номинации за наградите "Независим дух"

Филмът е за ученичка, която иска да направи аборт в друг град

Клои Чжао спечели наградата за режисура на кинофестивала в Палм спрингс

"Номадландия" на режисьорката и сценаристка Клои Чжао е филм за триумфа на човешкия дух - каза председателят на фестивала Харолд Мацнер.

Филмова школа ще носи името на Сидни Поатие

Решението училището да бъде кръстено на 93-годишния Сидни Поатие е признание не само за постиженията му: "Говорим за икона, която въплъщава всичко онова, в което вярваме и отстояваме"

Иранският филм "Черната котка", турски и унгарски дебюти в Международния конкурс на София Филм Фест

Представяме ви три пълнометражни филма от Международния конкурс за първи и втори филм на 25-ия СФФ

"Рая на Данте" и "Сбогом, Джони" с премиера на 25-ия София Филм Фест

Новите български филми са на режисьорите Димитър Радев и Константин Буров

Награда за кино 355 на Фондация "Стоян Камбарев" предизвиква млади кинотворци за 3-та поредна година

3-ма млади режисьори ще снимат 5-минутен филм за 5 дни, победителят ще спечели статуетка и 10 000 лв.