Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Козият рог" на Методи Андонов все още е единственият ни "световен" филм

ГОРДОСТ

"Козият рог" на Методи Андонов все още е единственият ни "световен" филм

Ако беше жив, днес режисьорът щеше да навърши 85

Катя Паскалева в "Козият рог" (1972)

Методи Андонов е режисьорът, който ни остави 4 незабравими филма - "Бялата стая" /1968 г./, "Няма нищо по-хубаво от лошото време" /1971 г./, "Голямата скука" /1973 г. / и "Козият рог" /1972 г./ - върхово постижение на киноизкуството ни; може би единственият български филм, произвел огромно впечатление на световен екран и предизвикал интерес към българската история. Филмът е номиниран едновременно за участие и в Кан, и за американските "Оскар". Няма да е пресилено да кажем, че България бе "забелязана" от света чрез филма на Методи Андонов "Козият рог".

От киноведска гледна точка филмът доказа, че в един филм може да се говори малко, и в същото време да се казва "всичко". "Козият рог" бе явление в родното киноизкуство, и остава значим еталон за това как и малка България може да прави голямо кино. Всички опити да бъде "копиран", или подражателстван по някакъв начин филма на Андонов - от далечната 1974-та до днес, не успяха да го засенчат.

Режисьорът - Методи Андонов, почина 2 години след създаването на "Козият рог" - на 12 април 1974 г. Ако беше доживял до наши дни, точно днес - на 16 март, щеше да навърши 85.

Методи Андонов и Стефан Мавродиев по време на снимките на "Козият рог"

Този невероятен майстор на киното е роден през 1932 г. в малкото радомирско село Калище. Професионалният му път след завършването на някогашния ВИТИЗ "Кръстьо Сарафов", тръгва от Бургаския драматичен театър. Талантът му е забелязан, когато идва в София и поставя в Сатиричния театър "Суматоха" на Йордан Радичков. На бум на зрителски интерес се радват и постановките му в Сатирата на "Чичовци" на Иван Вазов и "Ревизор" на Гогол. Новаторският му подход в театралната режисура прави тези произведения да изглеждат по напълно съвременен, интригуващ начин.

Как се стига до "Козият рог"? - Дълга история между режисьора Методи Андонов и автора Николай Хайтов. Всъщност, първоначално разговорът се водел за екранизация на "Мъжки времена", и когато Хайтов вече бил почти готов със сценария, една вечер Методи Андонов му се обадил и му казал, че "окончателно се е убедил, че истинският сюжет за голям игрален филм е... "Козият рог". Двамата си направили една голяма разходка из Люлин планина, при която в разпалени спорове помежду им, Андонов успял да убеди Хайтов, че започват работа по "Козият рог"!?!

Методи Анднов и операторът Димо Коларов на снимачната площадка на "Козият рог"

По-късно Хайтов ще каже: "За първи път имах работа с такъв режисьор. Той буквално разнищваше драмата до "молекулата". Хванах се за главата като видях съкращенията и дописаните сцени в режисьорската му книга". И Художественият съвет се "хваща за главата". Критикуват режисьора, че твърде много се е отклонил от литературния сценарий. В крайна сметка режисьорската книга е върната за "доработка", а Андонов заявява, че се отказва от снимането на филма. За една седмица! - Толкова трае сърдитнята му. След което една вечер се обажда на Хайтов и му казва, че "възстановява отрязаните от сценария части и че иска двамата да "тръгнат из Родопите". По-късно, при избора на актьорите, между автора и режисьора отново захващат бурни спорове. Методи Андонов отхвърля 9 кандидатки за ролята на Мария, докато една вечер от раз се спира на Катя Паскалева, след като я гледа в постановка на Пазарджишкия театър. 

Катя Паскалева

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

За ролята на Караиван Хайтов предлага Апостол Карамитев, а Методи Андонов настоява за Антон Горчев.

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

"Тук Методи се оказа прав!", признава по-късно самият Хайтов, като отбелязва, че Апостол Карамитев е твърде "интелектуален" и не би стоял така "първично внушителен на екрана", като Горчев.

"Козият рог" минава през много перипетии и творчески сблъсъци, но не само се получава, а се "случва". Филмът е и всепризнат връх в операторското майсторство на Димо Коларов - операторът, който снима и четирите филма на Методи Андонов. Кадрите с насилието са заснети по изключително професионален начин.

Климент Денчев и Катя Паскалева, в сцена от насилието

Премиерата на "Козият рог" е на 14 февруари 1972 г. Според статистическо проучване, до края на май същата година филмът е гледан от над 2 милиона и половина зрители. След триумфа си у нас, лентата се прочува и в чужбина. "Козият рог" е номиниран за участие на фестивала в Кан и за американските награди "Оскар". Нещо повече, той е избран за един от осемте чуждестранни филма, номинирани за "Оскар". При огромната конкуренция от световни киноленти на култовите режисьори от 70-те години на миналия век. Но триумфът ни на световна конкурсна сцена в крайна сметка е препънат.

Методи Андонов с дъщеря си Невена по време на снимките на "Козият рог"

За Кан го препъва дипломатическата атака от страна на Турция, а за Щатите - "нашенската дивотия", както се изрази веднъж покойният кинокритик Георги Стоянов-Бигор. Въпреки това филмът е купен от 62 държави. "Козият рог" е един от най-награждаваните български филми на други международни филмови фестивали: в Карлови вари, Чикаго, Сантарен, Португалия и др. Актрисата Катя Паскалева става носител на наградата "Фемина" - за най-добра женска роля на кинофестивал в Брюксел. Самият режисьор - Методи Андонов е отличен за филма си посмъртно. С Димитровска награда.

Катя Паскалева и Антон Горчев в "Козият рог" (1972)

Милен Пенев и Катя Паскалева в "Козият рог"

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 0

1/1

Катя Паскалева в "Козият рог" (1972)

Катя Паскалева в "Козият рог" (1972)

Катя Паскалева и Антон Горчев в "Козият рог" (1972)

Методи Анднов и операторът Димо Коларов на снимачната площадка на "Козият рог"

Методи Андонов с дъщеря си Невена по време на снимките на "Козият рог"

Катя Паскалева

Милен Пенев и Катя Паскалева в "Козият рог"

Методи Андонов и Стефан Мавродиев по време на снимките на "Козият рог"

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

Климент Денчев и Катя Паскалева, в сцена от насилието

Календар

Препоръчваме ви

Вижте онлайн филма "Куба е музика" на Илиян Джевелеков до 8 април

Режисьорът на LOVE.NET и "Вездесъщият" изповяда в него любовта си към огнената страна

Месец повече за желаещите да участват в In the Palace 2020

Международният фестивал за късометражно кино удължава срока за кандидатстване

Трилърът "Ръката на Ла Гардуня" дебютира по Epic Drama на 16 април, Велики четвъртък

Испанският кинохит, известен като "Чумата", се завръща с нов сезон и нова сюжетна линия

София Филм Фест продължава с онлайн дневника си

Екипът на фестивала ни предлага своята виртуална разходка в света на киното, който ни бе подготвил за месец март и който очакваме да се случи скоро и на живо

София Филм Фест с онлайн дневник

Екипът на фестивала стартира нов специален онлайн проект, с който ще се разходите в света на киното, който ви очаква, ще видите видео разговори с участниците тази година, ще си припомните какво се е случило на форума

Пътувайте назад във времето с шест завладяващи документални филма

Как функционира Вселената, мистерии, загадки, скрити съкровища и най-шокиращите убийства в историята, гледайте само по VIASAT HISTORY през април