Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Козият рог" на Методи Андонов все още е единственият ни "световен" филм

ГОРДОСТ

"Козият рог" на Методи Андонов все още е единственият ни "световен" филм

Ако беше жив, днес режисьорът щеше да навърши 85

Катя Паскалева в "Козият рог" (1972)

Методи Андонов е режисьорът, който ни остави 4 незабравими филма - "Бялата стая" /1968 г./, "Няма нищо по-хубаво от лошото време" /1971 г./, "Голямата скука" /1973 г. / и "Козият рог" /1972 г./ - върхово постижение на киноизкуството ни; може би единственият български филм, произвел огромно впечатление на световен екран и предизвикал интерес към българската история. Филмът е номиниран едновременно за участие и в Кан, и за американските "Оскар". Няма да е пресилено да кажем, че България бе "забелязана" от света чрез филма на Методи Андонов "Козият рог".

От киноведска гледна точка филмът доказа, че в един филм може да се говори малко, и в същото време да се казва "всичко". "Козият рог" бе явление в родното киноизкуство, и остава значим еталон за това как и малка България може да прави голямо кино. Всички опити да бъде "копиран", или подражателстван по някакъв начин филма на Андонов - от далечната 1974-та до днес, не успяха да го засенчат.

Режисьорът - Методи Андонов, почина 2 години след създаването на "Козият рог" - на 12 април 1974 г. Ако беше доживял до наши дни, точно днес - на 16 март, щеше да навърши 85.

Методи Андонов и Стефан Мавродиев по време на снимките на "Козият рог"

Този невероятен майстор на киното е роден през 1932 г. в малкото радомирско село Калище. Професионалният му път след завършването на някогашния ВИТИЗ "Кръстьо Сарафов", тръгва от Бургаския драматичен театър. Талантът му е забелязан, когато идва в София и поставя в Сатиричния театър "Суматоха" на Йордан Радичков. На бум на зрителски интерес се радват и постановките му в Сатирата на "Чичовци" на Иван Вазов и "Ревизор" на Гогол. Новаторският му подход в театралната режисура прави тези произведения да изглеждат по напълно съвременен, интригуващ начин.

Как се стига до "Козият рог"? - Дълга история между режисьора Методи Андонов и автора Николай Хайтов. Всъщност, първоначално разговорът се водел за екранизация на "Мъжки времена", и когато Хайтов вече бил почти готов със сценария, една вечер Методи Андонов му се обадил и му казал, че "окончателно се е убедил, че истинският сюжет за голям игрален филм е... "Козият рог". Двамата си направили една голяма разходка из Люлин планина, при която в разпалени спорове помежду им, Андонов успял да убеди Хайтов, че започват работа по "Козият рог"!?!

Методи Анднов и операторът Димо Коларов на снимачната площадка на "Козият рог"

По-късно Хайтов ще каже: "За първи път имах работа с такъв режисьор. Той буквално разнищваше драмата до "молекулата". Хванах се за главата като видях съкращенията и дописаните сцени в режисьорската му книга". И Художественият съвет се "хваща за главата". Критикуват режисьора, че твърде много се е отклонил от литературния сценарий. В крайна сметка режисьорската книга е върната за "доработка", а Андонов заявява, че се отказва от снимането на филма. За една седмица! - Толкова трае сърдитнята му. След което една вечер се обажда на Хайтов и му казва, че "възстановява отрязаните от сценария части и че иска двамата да "тръгнат из Родопите". По-късно, при избора на актьорите, между автора и режисьора отново захващат бурни спорове. Методи Андонов отхвърля 9 кандидатки за ролята на Мария, докато една вечер от раз се спира на Катя Паскалева, след като я гледа в постановка на Пазарджишкия театър. 

Катя Паскалева

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

За ролята на Караиван Хайтов предлага Апостол Карамитев, а Методи Андонов настоява за Антон Горчев.

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

"Тук Методи се оказа прав!", признава по-късно самият Хайтов, като отбелязва, че Апостол Карамитев е твърде "интелектуален" и не би стоял така "първично внушителен на екрана", като Горчев.

"Козият рог" минава през много перипетии и творчески сблъсъци, но не само се получава, а се "случва". Филмът е и всепризнат връх в операторското майсторство на Димо Коларов - операторът, който снима и четирите филма на Методи Андонов. Кадрите с насилието са заснети по изключително професионален начин.

Климент Денчев и Катя Паскалева, в сцена от насилието

Премиерата на "Козият рог" е на 14 февруари 1972 г. Според статистическо проучване, до края на май същата година филмът е гледан от над 2 милиона и половина зрители. След триумфа си у нас, лентата се прочува и в чужбина. "Козият рог" е номиниран за участие на фестивала в Кан и за американските награди "Оскар". Нещо повече, той е избран за един от осемте чуждестранни филма, номинирани за "Оскар". При огромната конкуренция от световни киноленти на култовите режисьори от 70-те години на миналия век. Но триумфът ни на световна конкурсна сцена в крайна сметка е препънат.

Методи Андонов с дъщеря си Невена по време на снимките на "Козият рог"

За Кан го препъва дипломатическата атака от страна на Турция, а за Щатите - "нашенската дивотия", както се изрази веднъж покойният кинокритик Георги Стоянов-Бигор. Въпреки това филмът е купен от 62 държави. "Козият рог" е един от най-награждаваните български филми на други международни филмови фестивали: в Карлови вари, Чикаго, Сантарен, Португалия и др. Актрисата Катя Паскалева става носител на наградата "Фемина" - за най-добра женска роля на кинофестивал в Брюксел. Самият режисьор - Методи Андонов е отличен за филма си посмъртно. С Димитровска награда.

Катя Паскалева и Антон Горчев в "Козият рог" (1972)

Милен Пенев и Катя Паскалева в "Козият рог"

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 0

1/1

Катя Паскалева в "Козият рог" (1972)

Катя Паскалева в "Козият рог" (1972)

Катя Паскалева и Антон Горчев в "Козият рог" (1972)

Методи Анднов и операторът Димо Коларов на снимачната площадка на "Козият рог"

Методи Андонов с дъщеря си Невена по време на снимките на "Козият рог"

Катя Паскалева

Милен Пенев и Катя Паскалева в "Козият рог"

Методи Андонов и Стефан Мавродиев по време на снимките на "Козият рог"

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

Антон Горчев и Катя Паскалева, в кадър от филма

Климент Денчев и Катя Паскалева, в сцена от насилието

Календар

Препоръчваме ви

"Бащата", носител на голямата награда от Карлови Вари, е в Балканския конкурс на 24-я София Филм Фест

Филмът на Кристина Грозева и Петър Вълчанов триумфира на международните кинофестивали през миналата година

Класиката "Кабаре" на Боб Фоси открива фестивала "Ах, този мюзикъл"

Любителите на седмото изкуство ще могат да гледат хитови мюзикъли от 70-те години между 28 януари и 4 февруари в кино "Люмиер Лидл" в НДК

Овации за "18% сиво" във Варна

Филмът на Виктор Чучков - син направи премиерата си в България пред препълнената зала на Фестивалния и конгресен център

Награда за кино 355 на Фондация "Стоян Камбарев" за втора поредна година предизвиква млади кинотворци

3-ма млади режисьори ще снимат 5-минутен филм за 5 дни Победителят ще спечели статуетка и 10 000 лв.

Горан Паскалевич ще представи "Въпреки мъглата" на 24-тия София Филм Фест

"Европа е свидетел на разгорещени дискусии относно бежанците, а аз се запитах какво бих направил, ако открия изоставено дете на улицата", разказва режисьорът идеята си за филма

"Паразит" с шест номинации за Оскар ще видим на София Филм Фест през март

Носителят и на "Златна Палма" създаде прецедент в историята на киното