ЕМБЛЕМАТИЧНИ МЕСТА
Ще се върне ли артистичната слава на "Монпарнас"?
Френският галерист Матийо Льо Бал се опитва да върне спомена за бохемата и големите имена, привлечени от артистичвия квартал - Пабло Пикасо, Амедео Модиляни, Марк Шагал, Алберто Джакомети
Редактор : / 968 Прочита 0 Коментара
По улиците на "Монпарнас" в Париж (Снимка: iStock by Getty Images)Преди 100 години кварталът "Монпарнас" в Париж е място, което привлича артистите. Краят на 1922 г. е апогеят на това, което много хора наричат "Школата на Париж". Сред легендите на "Монпарнас" е художникът Леонар Фуджита.
Картината "Голо тяло в Жуи" ("Nu couchе а la toile de Jouy") на Леонар Фуджита
Неговата картина "Голо тяло в Жуи" ("Nu couchе а la toile de Jouy") показва модела Кики в поза, напомняща скандалната "Олимпия" на Едуар Мане. Тази творба на Фуджита е сред многото, включени в книгата "Монпарнас: когато Париж осветяваше света" ("Montparnasse: quand Paris еclairait le monde"), която беше публикувана в началото на ноември от издателство "Албен Мишел". Авторът Матийо Льо Бал е основател на галерията за модерно и съвременно изкуство "Les Montparnos", съобщава АФП, цитирана от БТА.
Френският галерист се опитва да върне артистичната слава на "Монпарнас":
"Когато отворих галерията си през 2008-2009 година, в квартала не беше останало нищо. Културна пустиня", каза пред АФП Льо Бал.
От края на XX век "Монпарнас" се превръща във финансов и търговски център с кина и ресторанти. Нищо не напомня за бохемата, която привлича японеца Фуджита и други големи имена от цял свят - Пабло Пикасо, Амедео Модиляни, Марк Шагал, Алберто Джакомети.
"Туристите все още търсят следи от миналото. Те са скрити в ателиетата. Останали са ресторанти като "Ротонда" и "Купол", но клиентелата е друга", казва Льо Бал. Галеристът се опитва да върне спомена за забравени художници като бретонеца Морис Льо Скуезек.
"Това, което е важно за мен, е да намеря творби на художници, които са малко познати. За съжаление, когато говорим за тях, те попадат в сянката на известните. Артистичният квартал "Монпарнас" всъщност е същество с много глави", казва Льо Бал.
"Монпарнас" дължи името си на изкуствен хълм, където студентите са декламирали поезия. През XIX век той се превръща в квартала на академичните художници, а от 60-те години на XIX век - в квартала на импресионистите.
През 1912 година Пикасо напуска " Монмартър" и се установява в "Монпарнас".
Икономическата криза през 30-те години и германското нахлуване през 40-те слагат край на чуждестранната общност от артисти. След Втората световна война подобен артистичен център се оформя в Ню Йорк.