Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Колко съвременен може да бъде Моцарт?

ЗАД КУЛИСИТЕ

Колко съвременен може да бъде Моцарт?

"Епохата на просвещението ме вдъхновява, но не я следвам буквално...", споделя Петя Боюкова за работата си над сценографията и костюмите в премиерния спектакъл "Амадеус" от Питър Шафър

Спектакълът "Амадеус" е едно от новите заглавия в репертоара на Драматичен театър - Варна" по случай неговия 100-годишен юбилей (Автор на плаката: Радослава Боор)

Купи билет

След лятната ваканция варненския Драматичен театър "Стоян Бъчваров" започва новия сезон с премиерата на "Амадеус" от Питър Шафър на 2 и 3 септември от 19.00 часа на Основна сцена.

Режисьор е Стайко Мурджев, сценографията и костюмите са на Петя Боюкова, музиката на Петър Дундаков, хореографията и сценичната пластика на Станислав Генадиев. Постановката е част от юбилейната програма за 100-годишнината на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна.

Виолета Тончева разговаря с Петя Боюкова за работата й над сценографията и костюмите на "Амадеус" от Питър Шафър:

Петя Боюкова (Снимка: Личен архив)

- Сигурно е удоволствие за един художник да създава сценографията и костюмите за пиеса на такъв интересен драматург като Питър Шафър, при това "Амадеус"...
- Със сигурност е предизвикателно, със сигурност е трудно и едновременно с това е много удовлетворяващо. Разкрива територия за творчески опити и изследване на нови неща.

Питър Шафър, да не забравяме, е и много сложен автор, с ясни ремарки за средата и героите, които е удоволствие да изследваш, но и трудност да се еманципираш от тях, като едновременно с това им останеш верен.

Купи билет

- Сценографията и костюмите са първата визуална среща с "Амадеус", те проправят пътя за разбирането на цялата постановка. Кое е първото нещо, което си помислихте, че е важно да бъде изведено и внушено на зрителя?
- Помислих си най-напред за величието на Моцарт и неговата музика, а също за неговата необичайна съдба и това, как тя е предадена в текста на Питър Шафър. Колко голяма е силата на гения, която ни завладява, как се развива борбата със себе си и с Бог. Това са неща, които продължават да се случват и в днешния свят и е хубаво те да ни вълнуват, а не някакви злободневни неща.

Със Стайко Мурджев се стремим към някаква съвременност и обобщеност. Съвременност е може би най-лесната, но и най-точната дума за нашите търсения. Епохата естествено присъства в някои от елементите, няма как да се избегне. Същото се отнася и до музиката, която не може да се игнорира.

Епохата на просвещението ме вдъхновява, но не я следвам буквално...

Спектакълът "Амадеус" със сценографията на Петя Боюкова (Източник: ДТ "Стоян Бъчваров" - Варна) на

- ... защото съвременният прочит изключва буквализма и повторение на миналото.
- Да, в нашия случай, може да се каже дори, че сценографията е минималистична и аз се шегувам, че си построихме замък - скеле.

Нашият Шьонбрун е едно светлинно скеле, върху което все още работим, така че няма да издавам повече засега.

Купи билет

- Разбирам. А костюмите? На фотосесията за плаката с Ненчо Костов - Амадеус, го виждаме в модерни къси панталони с ресни, но с красива бяла перука от времето на Моцарт...
- И в костюмите има такива препратки и закачки със съвременността, както и с историческия костюм.

В костюмите определено търся съвременност, но съм се опитала да не изгубя епохата.

- Нямате пристрастия към определена епоха в облеклото.
- Винаги се съобразявам с конкретната творба. Работила съм по произведения в различни епохи и доста съвременни, а в "Амадеус" за пръв път се пренасям в епохата на Моцарт. Да се работи рококо е много приятно, но наистина нямам предпочитания към отделни епохи.

То е същото, като при художника, който не може да си служи само с един цвят, защото използва цялата палитра и всички цветове са му необходими. Историята на костюма е подобно нещо, тя дава познания за цялото.

Признавам си все пак, че обичам тези съвременни смесвания на епохи, вкусове, стилове дори.

Кюстюм на Констанца от спектакъла "Амадеус", дизайнер Петя Боюкова (Източник: ДТ "Стоян Бъчваров" - Варна)

- Очарованието на постмодерната епоха...
- Да, това ми е по-предизвикателно и по-интересно.

Любопитно би било да създам и някакъв изцяло исторически костюм, но както казах, досега не ми се е удавала тази възможност.

Случвало ми се е по-възрастни актьори да ми кажат, ех, ние някога играехме с исторически костюми, а вие днес не правите исторически костюми.

- Търсите ли коректив в проектите си?
- О, да, най-напред търся мнението на режисьора, а след това и на актьорите. Режисьорът е първият, комуто показвам скиците за костюми, макета на сценографията.

Пътят от скицата до реализацията е труден и сложен, в него участват много хора, чието мнение е важно за мен.

Засега реакциите, поне на това ниво, до което сме стигнали в работата над "Амадеус", са обнадеждаващи.

- Това е скромно казано, защото чух само възторжени отзиви от целия екип. Но кажете, искате ли да рисувате извън театъра?
- Странно. В рамките на два дни за втори път ми задават този въпрос. Будьони от Художественото ателие също ме попита дали рисувам за себе си. Да, искам, но не разполагам с време, за да го правя.

А, може би, наистина трябва да се върна към рисуването, защото някога започнах с желанието да рисувам живопис. После открих театъра и в него се чувствам добре.

- Какво предстои след "Амадеус"?
- "Укротяване на опърничавата" от Шекспир в Пловдивския драматичен театър, пак със Стайко. Премиерата в Пловдив следва почти веднага след премиерата във Варна, така че сме почти готови и с това представление.

Репетиционният процес и там и тук е сложен не само заради разстоянието и съвпадението във времето, но и заради трудностите, произтичащи от пандемията. Работим ту тук, ту там и това е доста мъчително. Пожелавам си друг път да не ми се случва подобно нещо, при това с два големи спектакъла.

Кюстюм на Салиери от спектакъла "Амадеус", дизайнер Петя Боюкова (Източник: ДТ "Стоян Бъчваров" - Варна)

- Кога изпитвате удовлетворение от това, което сте постигнали?
- Когато седя неразпознаваема сред публиката и мога да чуя искрени коментари.

Независимо дали са хубави или лоши, те са истински и отразяват адекватно отношението към нашето представление.

Радвам се, когато харесат декора и костюмите, но най-много се радвам, когато харесат целия спектакъл.

В създаването на това цяло ние всички сме партньори на режисьора и в този смисъл сме неотделими един от друг. Аз разчитам много на това партньорство да ме провокира.

Купи билет

- Партнирате си със Стайко Мурджев, Петър Дундаков и Станислав Генадиев на различни сцени в няколко забележителни спектакъла, сред тях и "Слава" от Питър Куилтър в Пловдивския драматичен театър, за който Стайко Мурджев получи "Икар" за режисура 2020. Радваме се, че този състав създава и варненския "Амадеус". Какво е специалното на вашия екип?
- За мен специалното е, че и тримата са професионалисти, на които можеш да се довериш. И мисля, че се провокираме един от друг, интересуваме се от работата на другите.

Всъщност нашето партньорство е основно с режисьора.

- Провокацията на "Амадеус", да зaвършим с нея.
- Не е само една, но в текста има една реплика на Салиери: "Добротата не струва нищо в ада на изкуството". Това е моята лична провокация.

Интервю на Виолета ТОНЕЧВА

Заповядайте на 2 и 3 септември от 19.00 часа на Основна сцена на ДТ "Стоян Бъчваров" - Варна на премиерата на спектакъла "Амадеус" от Питър Шафър.

Купи билет

В прочита на режисьора Стайко Мурджев (ИКАР 2020 за режисура) прославеният приживе италианец АНТОНИО САЛИЕРИ, Главен капелмайстор в императорския двор на ЙОЗЕФ II, е Стоян Радев, носител на ИКАР за водеща мъжка роля. В ролята на великия австрийски композитор ще влезе носителят на "АСКЕЕР" за изгряваща звезда Ненчо Костов.

"При Питър Шафър нещата са полюсни, но в същото време са единни в полюсността си, ако мога така да се изразя. Той изгражда Моцарт като - както той сам го нарича - цинично и вулгарно дете, което върши глупости и води един нискоморален живот, а в същото време създава изключителна музика, която е всъщност вътрешната му светлина. И още по-голямата рана в спектакъла е Салиери.

Ние сме свикнали да разсъждаваме за Салиери като за онзи еднопланов завистник и ревнивец, а всъщност Питър Шафър ни предлага под тази маска един човек, който се бори за правда, който отстоява своята правда, би я отстоявал дори и пред Бог. Разказът, който ние водим с актьорите, е всъщност разказ за борбата с Бога чрез Моцарт", споделя режисьорът в интервю пред Виолета Тончева.

 Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна: WEB | FACEBOOK | INSTAGRAM | YOUTUBE

Още

Театърът като вяра на клетъчно ниво

Театърът като вяра на клетъчно ниво

Още

Звездата от "Откраднат живот" Диана Димитрова е Ирина в "Тютюн" на Димитър Димов

Звездата от "Откраднат живот" Диана Димитрова е Ирина в "Тютюн" на Димитър Димов

Още

Стоян Бъчваров - създателят на варненската театрална трупа

Стоян Бъчваров - създателят на варненската театрална трупа

Още

Лилия Илиева и Велин Михайлов - Есмералда и Квазимодо в "Парижката Света Богородица"

Лилия Илиева и Велин Михайлов - Есмералда и Квазимодо в "Парижката Света Богородица"

Още

Метафоричната поезия на Петър Дундаков в "Песента на ветровете"

Метафоричната поезия на Петър Дундаков в "Песента на ветровете"

Още

Режисьорът Стайко Мурджев: Добрият театър се ражда, защото не може да не бъде роден

Режисьорът Стайко Мурджев: Добрият театър се ражда, защото не може да не бъде роден

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Руският режисьор Виталий Мански: Горбачов не ми подари друго освен надежда

"Не изпитвам носталгия към брезичките в Русия" споделя режисьорът, който е гост на 25-ия София Филм Фест, за да представи документалния си филм "Горбачов. Рай"

Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

То е човешка необходимост, тъй като е езикът на душата на човечеството, казва главният гост-диригент на Софийската филхармония

Режисьорът Леван Когуашвили: Грузинското кино говори за тъжни неща с жизнерадост

Филмът "Брайтън 4" откри юбилейното издание на София Филм Фест в присъствието на режисьора

Блаж Кемперле от квартет "Сигнум": Саксофонът е хамелеон и излъчва много музикални цветове

Световна премиера с новия проект на виртуозните саксофонисти от квартет „Сигнум” в България

Режисьорът Петър Денчев: Положението на артистите у нас е класов проблем

"Липсата на класово съзнание как се самоопределяш в подобна система е проблем и за това каква цена можеш да изискаш за своя труд и кой трябва да я плати" споделя още Денчев

Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

На своята нова среща със софийската публика на 23 септември, талантливата канадка се представя със симфоничен концерт, включващ творби от Бѐдржих Сметана, Макс Брух и Дмитрий Шостакович