Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Хореографът Амала Дианор: Да си спомним, че танцът е свобода и забавление

СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ И ПЪРФОРМАНС

Хореографът Амала Дианор: Да си спомним, че танцът е свобода и забавление

"DUB" е завръщане при семейството ми. Беше толкова хубаво просто да си кажем - добре, нека да създадем спектакъл и просто да се забавляваме, да празнуваме различията си, да споделим с публиката част от себе си", споделя френския артист за спектакъла, който ще открие One Dance Festival тази година

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

На 23 май One Dance Festival ще открие своето 17-о издание в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив със спектакъла "DUB" на френския хореограф Амала Дианор. Танцът ще се извиси над поколенчески, национални и всякакви различия, на три нива с внушителна сценична конструкция.

Танцът ще ни напомни да се забавляваме и да бъдем заедно. "DUB" е шеметен коктейл от нови градски танци - кръмп, хип-хоп, денсхол и още сензации в социалните мрежи и клубната сцена, с DJ сет на живо и 11 млади танцьори, от Йоханесбург до Париж.

Хореографът Амала Дианор Източник: One Dance Festival

- Здравейте, Амала. Какво вдъхнови вашия спектакъл "DUB", който ще видим в Пловдив на 23 май, и каква е връзката му със сегашните градски и дигитални култури?
- Чрез спектакъла "DUB" исках да се свържа или по-скоро да възстановя връзката с моята градска култура, тъй като израснах като хип-хоп танцьор.

През 80-те танцувах навън, имаше я онази енергия, която идваше от САЩ във Франция, носеща нов начин на движение. След това преминах в полето на съвременния танц.

С творбата исках просто да видя как моята култура се движи напред, как новото поколение се вдъхновява от наследството на хип-хопа, който танцувах преди години, и как го превръща в свой начин на изразяване. Това е първото вдъхновение, а също и духът на днешния ден.

Вече сме в 2025 г. и всичко е свързано. Младото поколение е в Instagram, TikTok и другите социални мрежи. Те са толкова свързани, че едно движение, уловено в един кадър, може да бъде повторено навсякъде и от всички. Преди години разполагахме само с видеокасети, разменяхме си ги в квартала. Това беше единственото средство да се учим, а накрая даже не можеше да видиш добре картината, защото лентите се износваха.

Информацията, която имахме тогава за танца от Америка, беше ограничена. Сега информацията се създава толкова бързо и е толкова достъпна, всичко е съвсем различно.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

- Сценографията на Грегоар Корганов е визуално поразителна, но и символна. Бихте ли разказали повече за използването на тази триетажна конструкция от клетки, наподобяващи градска архитектура и нощен клуб, и за връзката й с онлайн танцовата култура?
- Да, идеята беше да съберем танцьори и хора от ъндърграунд сцената. Доколкото тя е далеч от очите на най-голямата аудитория, щом я поставите на сцена, тя вече не е ъндърграунд.

С Грегоар искахме да пресъздадем в театралната зала именно такова пространство, където хората се събират и танцуват, и да уважим интимността на тази ъндърграунд зона.

Още Бразилският спектакъл BORDA от Лиа Родригес с втора дата на One Dance Festival в Пловдив

Бразилският спектакъл BORDA от Лиа Родригес с втора дата на One Dance Festival в Пловдив

За целта пътувахме много - в Корея, в САЩ, за да се вдъхновим от местата, където хората се срещат. Това бяха клубове, разбира се, но също тръгнахме по следите на диджеи и общността, която ги следва в заведения, извънградски локации или природни местности без ток, където всеки носи по нещо. Ако не си част от общността, някой трябва да те въведе, защото иначе няма да знаеш какво и къде се случва.

Свързахме се с много хора за партита, диджей сетове и батъли, и това беше ценно. Така събрахме впечатления от различни пространства. Беше ми интересно да ги отнеса на друго ниво. За спектакъла реших да създам вертикална хореография, а не хоризонтална, каквато бях поставял дотогава. Помолих Грегоар да създаде конструкция на три нива, която да съдържа различни пространства за танцьорите. Всяка клетка е част от цялото, но има собствен характер.

Трябваше да измислим как да поставим тази конструкция на сцената, което беше кошмарно. Накрая решихме да се обърнем към хора, които се занимават с улични танци. Задачата беше да направим конструкцията подвижна, за да може да я построим на сцената един ден преди спектакъла.

В повечето случаи, когато си поканен да изнесеш представление някъде, имаш само един предварителен ден за репетиции и подготовка.

Предизвикателството беше да направим така, че да изградим структурата бързо, само за един ден, и тя да бъде безопасна, защото танцьорите танцуват върху нея, а след спектакъла да я почистим и пак бързо да я разглобим, за да пътува. Важно беше да помислим и за артистите - как изпълняват хореографията на такава височина и се чувстват комфортно и сигурно, защото в повечето случаи не сме свикнали да танцуваме нависоко.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

- Спектакълът съчетава различни градски танцови стилове - от воугинг до крамп. Какви предизвикателства срещнахте при декодирането и балансирането на тези стилове и движения по време на творческия процес?
- Да, беше голямо предизвикателство, особено по отношение на музиката.

Авир Леон е композиторът й и я изпълнява на живо на сцената. Имаме танцьори, които специализират в електроденс, крапм, хип-хоп, уакинг, електро. Имаме също pansula от Южна Африка и денсхол. Имаме и брейк, но всички тези танци се основават на музика с различен брой удари в минута (bpm).

Предизвикателството беше да създадем саундтрак, който да съдържа всички тези стилове, така че всеки да може да изпълни най-доброто, на което е способен, при това на фона на музика, с която не е свикнал.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

Още Лиа Родригес, едно от водещите имена на съвременната танцова сцена, гостува на One Dance Festival

Лиа Родригес, едно от водещите имена на съвременната танцова сцена, гостува на One Dance Festival

- DJ Авир Леон изпълнява музиката на живо по време на спектакъла. По какъв начин звуковата среда подсилва хореографията?
- Първо, трябва да кажа, че работя с Авир Леон от повече от 10 години. Двамата сме много близки, той разбира моя начин на работа, а аз - начина, по който създава музиката за всяка хореография. Решихме той да бъде част от спектакъла и да изпълнява музиката в реално време, но първо трябваше да я създаде.

Започнах работа с танцьорите и му изпратих няколко видеоклипа, за да може да усети вибрацията и посоката, която сме избрали.

В началото си представяхме хардкор техно музика, гаражна музика, каквато би звучала на домашно парти. Но колкото повече навлизахме в хореографията и във всички тези различни танцови движения, осъзнахме, че в "DUB" ще звучи по-трайбъл, по-хаус, по-южноафриканска хаус музика. Това беше процес - да намерим най-добрия саундтрак за тази смесена хореографска партитура.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

Още Спектакли от Испания, Финландия и Гърция във втория уикенд на One Dance Festival

Спектакли от Испания, Финландия и Гърция във втория уикенд на One Dance Festival

- "DUB" изследва индивидуалността в рамките на груповата динамика. Как подбрахте състава от танцьори и какви уникални качества носят те на сцената?
- Първо, исках танцьорите да останат автентични, а също така да имат удоволствието да споделят своя танц. Срещам толкова много страхотни танцьори, но те просто искат да се покажат. Не това ме интересува, защото в тази група, както казах, има хора, които идват от различни стилове, но и от различни страни на света.

Това са артисти от Лос Анджелис, Калкута и Йоханесбург, от Буркина Фасо, Уагадугу, източната част на Африка, от Кения до Испания и Обединеното кралство.

Те са толкова различни и въпросът е как с тяхната различна динамика, танцуване, говорене, начин на живот да можем да направим една уникална група и как хората се радват на споделянето. Това е духът на хип-хопа, знаете - мир, единство, любов и забавление. Елате с вашите различия и нека видим как можем да споделим.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

- Като артист с опит в хип-хопа и съвременния танц, как се промени подходът ви към хореографията през последните години, особено с това представление?
- Аз съм хореограф и танцьор, но хип-хопът остава в моето ДНК.

За мен "DUB" е завръщане при семейството ми. Беше толкова хубаво просто да си кажем - добре, нека да създадем спектакъл и просто да се забавляваме, да празнуваме различията си, да споделим с публиката част от себе си.

В повечето случаи хората са твърде сериозни. Нека бъдем спокойно. Хайде да се забавляваме, да отпразнуваме различията си и просто да потанцуваме.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

- "DUB" показва също как танцът преминава от физическите към дигиталните пространства. Какво мислите за влиянието на социалните медии и онлайн платформите върху съвременния танц?
- Вече не може да избягаме от социалните медии. Нуждаем се от тях за реклама и комуникация, те са онзи мост към света, където заставаш и казваш - ето, това съм аз, това искам да ви покажа.

Все пак, аз си оставам от старата школа. И за мен по-важното е да бъдеш себе си. Да останеш стъпил на земята, да продължаваш да се развиваш, а може би хората сами ще дойдат да видят какво правиш.

Още Хореография от и за косата: One Dance Festival представя новия спектакъл на Довидас Стримайтис

Хореография от и за косата: One Dance Festival представя новия спектакъл на Довидас Стримайтис

Струва ми се, че не аз съм човекът, който да говори за онлайн вселената - нека оставим това на младото поколение.

- "DUB" дава път на Поколение Z. Какво послание или емоции се надявате да отнесат от това представление, най-вече по-младите зрители?
- Искам просто да осъзнаят, че създаването на съвременен танцов спектакъл е свобода.

Това е свободата да разпитваш света и обществото, но и да изразяваш себе си по начин, който е твой. И няма един-единствен начин да се изразяваш или да се представяш.

И се надявам, че с това представление хората ще запомнят, че е нормално да се забавляваш на сцената.

Благодаря и ще се видим съвсем скоро на One Dance Festival.

Спектакълът "DUB" на френския хореограф Амала Дианор ще открие 17-ото издание One Dance Festival на 23 май в Дом на културата "Борис Христов" - Пловдив. Снимка: ©Pierre-Gondard

Интервю на Цветана ГЕОРГИЕВА

***
One Dance Festival 2025 се организира от Фондация ЕДНО за култура и изкуства и е част от програмата на Пловдив - Европейска столица на културата 2019 / Plovdiv 2019 ECOC.

Фестивалът се реализира с подкрепата на Министерство на културата на Република България, Национален фонд "Култура", Община Пловдив и Фондация Лъчезар Цоцорков.

Още Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Още One Dance стартира с наелектрезиращия Rave Lucid – зрелищен трибют към рейв културата и жив портрет на страстта към живота

One Dance стартира с наелектрезиращия Rave Lucid – зрелищен трибют към рейв културата

Още С "Жестове на съпротива" - 18-ото издание на "Антистатик" завзема София през май

С "Жестове на съпротива" - 18-ото издание на "Антистатик" завзема София през май

Още Новият брой на единственото българско "Списание за танц" обръща внимание на новите поколения в танца

Новият брой на единственото българско "Списание за танц" обръща внимание на новите поколения в танца

Още Премиера на танцовия спектакъл "VERTIGO" на 14 май в Yalta Art Room

Премиера на танцовия спектакъл "VERTIGO" на 14 май в Yalta Art Room

Още За първи път на сцената на балет "Арабеск" гледаме танцовия спектакъл Behind you

За първи път на сцената на балет "Арабеск" гледаме танцовия спектакъл Behind you

Още Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Още Номинираното за Икар танцово представление dragON forever на триото STEAM ROOM се играе на 9 април в Топлоцентрала

Номинираното за Икар танцово представление dragON forever на триото STEAM ROOM се играе на 9 април в Топлоцентрала

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Михаил Димов, който показва цветовете на нощната тишина и кои са тишинавтите

Премиерата на аудио-визуалния проект "Нова Нощна Георграфия" е на 15 май в "Топлоцентрала"

Ясен Атанасов: Ивайло Христов ни казваше: "Изтеглили сте "късата клечка"

Попитах Стоян Радев за ролята на Хамлет: "Ти сигурен ли си, че искаш да скочиш точно с мен в тази вода?!"

Здравка Евтимова: Книгата е паспорт към вечността

"Надявам се в тези условия на ежедневно усилие да сложим хляба на масата, да остане време за книга, да остане време мама да хване детенцето за ръка и да му прочете приказка, пък и тя сама да прочете, да похвали на свои приятели някоя книга", отбеляза писателката в Подгорица

Ана Батева: Спряхме да мислим какво искаме, а за това, какво изобщо е останало!

"Има много места, на които бих се върнала, всяко по различна причина", признава режисьорката

Милко Божков: Изкуството е птица, пусната на свобода

Художникът споделя мисли за творческия процес през годините по повод своята изложба “P. S.”, която се открива на 30 април 2025 г. в Градската художествена галерия на Варна

Веселин Мезеклиев за "Последна стъпка": Насилниците у нас говорят в целия спектър на диалектите

"Неспособността да се общува с децата с грижа за изграждането им като критично мислещи индивиди сега е особено видима в контекста на бясната скорост, с която времето се променя", смята актьорът