ЮВЕЛИРНА ПОЕЗИЯ
Ван Гог: Слънчогледите са мои
А бижутата на FREYWILLE, вдъхновени от художествения му гений - наши
Автор : / 10339 Прочита 0 Коментара
Винсент Ван Гог - "Ваза с дванадесет слънчогледа", Арл, август 1888 г.Винсент ван Гог безспорно е сред най-популярните и значими художници живели някога. Мнозина възприемат Ван Гог като "лудия" художник, или просто като измъчената душа, рисуваща в лудост, която му коства лявото ухо.
Често пъти неговият артистичен гений е засенчван от онези, които възприемат картините му само като визуални прояви на един смутен ум.
Вярно или не, в действителност, иновативният му и уникален художествен стил се превръща във вдъхновение и пример за много от последващите поколения художници, по света.
Безспорно като всеки един друг художник, стилът на Ван Гог е повлиян от негови съвременици или от велики художници преди него, но това не пречи той да развие толкова характерен и уникален стил, който да идентифицира изкуството му като негово.
Разбира се, като всеки един велик талант на своето време, той остава недооценен и произведенията му не се купуват.
Интересно е, че Ван Гог не започва да рисува като малък. Да, първата му работа след училище, на ранните 16 е свързана с изкуството - той започва да работи за чичо си, като арт дилър, но не като художник. Пътува и разбира се среща много от съвременните тогава художници, но преди да нарисува първата си картина Ван Гог продава книги, за кратко е учител в Англия и става дори пастор в Белгия.
През далечната 1880 г., когато е на 27, решава че иска да стане художник. Смяня няколко места, самообучава се, първите му опити са скици и акварел, използвайки не цвят, а светлина и сянка, за да пресъздава дълбочина.
През 1886, той се премества в Париж, където брат му Тео - търговец на изкуство - го запознава с художници като Дега, Тулуз-Лотрек, Писаро и Гоген.
Това е времето, когато импресионизмът сериозно повлиява на стила на художника и той се променя изцяло. Става по-ярък, по-лек, по-цветен.
През 1887 г., художникът експериментира с т.нар. техника "пуантализъм", рисувайки автопортет със сива шапка, използвайки малки точици от ярък светлотразяващ цвят, за да разкрие душата на човек с остри четри, който вече е преживял достатъчно много трудни моменти.
Това е и времето, в което Ван Гог проявява интерес към японските гравюри върху дърво, наречени "Ukiyo-e", които художници като Моне и Дега също колекционират, и които ще вдъхновят някои от картините му впоследствие.
1888 е годината, в която той напуска Париж и се мести в Арл, живописен малък град на бреговете на Рона, където наема известната "жълта къща" и кани Гоген да се присъедини към него.
Това е един от най-продуктивните периоди за художника. Тук, той рисува цъфнали пейзажи на пролетния Прованс, морските пейзажи на Сен Мари де ла Мер, много портрети, включително и тези на семейство Рулин.
Това е периода, в който той рисува втората поредица от слънчогледи. Първата той създава докато е в Париж.
Любопитен е фактът, че "Слънчогледите" на Ван Гог всъщност са поредица от такива, които първоначално никой не желае.
На всички слънчогледови рисунки на художника се открояват различни фонове и аранжировки на големи, златни цветя. Всяка една е сходна, но и толкова различна.
Използвайки интензивността на хромово жълто, маслена боя появила се за първи път някъде през 1800 година, тази серия от картини излъчва радост и слънчевост.
Тези в Арл родени от едно приятелство, са може би сред едни от най-известните творби на художника. За рисуването на слънчогледи той казва в писмо до брат си Тео през 1889: "Това е такъв тип живопис, който променя усещането ти за него, и те печели с богатството си, всеки път още малко, докато го гледаш. Освен това, знаеш Гоген ги харесва толкова много. Той ми каза за тях - "това, това е...цветето".
Той осъзнава, че точно слънчогледите с тяхната изключителност и различност, могат да се превърнат в запазеното "цвете" на творчеството му. Докато други по това време рисуват божури, ружи, той споделя с брат си: "Слънчогледите са мои".
И се оказва прав.
Днес, дори самата мисъл за "слънчогледи", инстинктивно се свързва с Ван Гог.
Съчетанието на цветовете в една картина, да ги накараш да блестят, да се отличават, да оживеят в техният контраст е като да създадеш бижу или костюм, казва художникът.
И наистина след толкова време и живот красивите и вечни, огнени или онези напомнящи на симфония от синьо и жълто слънчогледи, на Ван Гог оживяват наново в колекцията, на австрийските изящни, емайлирани бижута "FREYWILLE" - "Fleur D"or Jour".
Вдъхновена от гения на една от най-влиятелните фигури в историята на западното изуство, тази колекция почита уникалната и разпознаваема техника на Ван Гог, в която можеш да усетиш инстинктивно спонтанността, смелостта на четката му и нейната изразителност.
Известни с дизайна на своите бижута и оргиналните си техники - създадани от екип бижутери през 80-те години - FREYWILLE e посветила не една от своите колекции на силните и дръзки цветове на Ван Гог - от "Звездна нощ" до иконичните му "Слънчогледи".
Експресивността на картините на Ван Гог - свят пълен с живот, натюрморти, пейзажи - се дължи именно на драматичността и красотата на цветовете, родени от дързостта на четката му, използвайки техниката "impasto" - при която боята се поставя в слоеве един върху друг, докато добие уникален, триизмерен ефект.
Както самият Ван Гог казва:
"Аз използвам цветовете произволно, за да изразя себе си свободно. Искам да рисувам по начин..., че всеки който има очи да може да разбере."
Именно тази емоционална и при всички случаи субективна употреба на цвета, говори на хората и до днес.
А изкуството е това, което дава живот на всяко едно от бижутата в колекциите на марката.
В случая с Ван Гог, дизайнерите и майстори бижутери изучават неговата специална техника, за да я пресъздадат съвсем перфектно върху емайла, запазвайки душата и стила на художника.
Освен слънчогледовият натюрморт изрисуван в така характерният стил на Ван Гог, FREYWILLE пресъздава същият на фона, на ярко оцветено небе.
В рамките на бижутерският мотив, цветовете на слънчогледите са интерпретирани красиво в нюанси на жълто и оранжево, с топъл 24 каратов златен емайл, създавайки скъп ефект на дълбочина и тризмерност, на фона на интензивен тюркоаз.
Слънчогледите на FREYWILLE са слънчева интерпретация на слънчогледите на Ван Гог, която по своеобразен начин пресъздава онова усещане за спокойствие и радост, за пролет и живот, което всеки любител на вечното изкуство би оценил.
Комбинирайки онази красота, емоционално въздействие и докосване до човешкото състояние, която притежават и оригиналите, слънчогледите на FREYWILLE по своему са картина от друг вид, която също обаче носи душата на художника си.
Колекцията съдържа няколко вида медальони, гривни и обеци. Всички те ръчно изработени и изрисувани от майстори бижутери във Виена.