ФИЛМИ В БУКВИ
Кино между страниците
Предлагаме ви 10 заглавия, които ще ви помогнат да разберете повече за историите, които стоят зад великото кино
Автор : / 739 Прочита 0 Коментара
Снимка: iStock by Getty Images"Ако не бях мечтател, нямаше да постигна нищо. И със сигурност нямаше да се занимавам с такива дреболии, като игране в киното" казва великият Клинт Истууд.
Вероятно киното е в най-голяма степен изкуството на мечтателите, непоправимите, които вярват в магии и вълшебства, през които да избягат или да разкажат реалността.
Е, литературата също може да предложи удоволствия за подобни ентусиасти. А защо не и двете?
Френският режисьор Жан Рено казва, че главната дума в киното е "Защо?"
Въпросът защо някой прави нещо, защо отива някъде и защо ни казва дадено нещо, наистина е важен в киното, но това е и основен въпрос в живота.
Предлагаме ви 10 книги, в които можете да намерите много различни отговори на въпроса "Защо", а освен това да се срещнете с едни от най-великите провокатори в киното.
Ингмар Бергман, "Статии, есета, лекции" в Market.dir.bg
Един от големите майстори на кино изкуството Ингмар Бергман поставя също така близо 172 театрални пиеси като е директор на няколко театъра - в Хелсингборг, Гьотеборг, Малмьо, Кралския драматичен театър в Стокхолм и Резиденцтеатър в Мюнхен.
"Прочетох пиесата - стори ми се ужасна. Но бях готов да направя филм дори по телефонен указател" - Ингмар Бергман.
Купи книгатаНастоящият сборник обхваща почти цялата му кариера, от първите му стъпки в сянката на Втората световна война, до 90-те години, когато вече е приключил с киното, но продължава да работи в театъра.
Текстовете са писани по най-различни поводи: част от тях са публикувани в шведски периодични издания, които са се обърнали към Бергман за коментар по актуални въпроси, други са писани за брошурите на театрални представления или служат за предговори на сценариите му.
Включени са също благодарствени речи, произнесени от Бергман при получаването на различни награди, както и критика за театър, кино и литература. Обединява ги почеркът и светоусещането на режисьора, който неуморно изучава човешката природа.
Педро Алмодовар, "Последният сън" в Market.dir.bg
По думите на режисьора "Последният сън" е своеобразна фрагментирана автобиография, непълна и донякъде криптирана:
Купи книгата"Този сборник разкази - наричам всичко разказ, не правя разлика между жанровете - показва тясната връзка между това, което пиша, филмирам и преживявам".
"Последният сън" обхваща дванайсет разказа, отличаващи се с богато разнообразие от теми и пленително съжителство на фикция и реалност. Действието в тях се развива между края на 60-те години на миналия век до днес.
С увличаща непринуденост авторът позволява на читателя да надникне в ума и в сърцето му.
Споделя свои размисли, преживявания, настроения, радости, разочарования, фобии, експериментаторски търсения.
"Роден съм в епоха, която беше лоша за Испания, но добра за киното. Става въпрос за 50-те. Като режисьор се родих в разцвета на постмодерното - идеите нахлуват отвсякъде; всички стилове и епохи съжителстват, няма предразсъдъци откъм пол, няма гета; пазар също нямаше - имаше единствено желание за живот и за действие."
"Клинт Истууд" от Дъглас Томпсън в Market.dir.bg
Навършвайки 93 години през тази година, той продължава да прави кино - след над 80 роли и повече от 50 години режисьорска работа. Защото истински обича това.
Най-великият каубой и една от най-свободомислещите личности в Холивуд.
"Дълбоко в сърцето си съм бунтар. Винаги когато някой ми каже, че тенденциите са се насочили в дадена посока, аз поемам в обратната. Мразя тенденциите. Мразя имитацията. Изпитвам уважение към индивидуалността" - Клинт Истууд
Купи книгатаКлинт Истууд е истинска жива легенда.
Вече над петдесет години той властва в Холивуд, а успехите му на екрана и зад снимачната камера са му осигурили място в историята на киното наравно със суперзвезди като Марлон Брандо, Джон Уейн и Робърт де Ниро... "Клинт Истууд" ни разкрива човека зад мита.
Авторът на бестселъри Дъглас Томпсън ни представя ексклузивни интервюта със звездата, за да ни обрисува цялостен портрет на забележителния актьор и режисьор.
"Клинт Истууд" ни показва върховете в достиженията на една от най-големите знаменитости в историята на филмовото изкуство още от най-ранните му дни - от изявите му като статист за седемдесет и пет долара на седмица до режисьорския му триумф "Момиче за милиони".
Дъглас Томпсън е автор на повече от двайсет книги. Биограф, писател и международен журналист, той е редовен сътрудник на големи печатни издания по целия свят. Книгите му, издадени на десетки езици, включват антология на известни холивудски личности, както и поредица от биографии, превърнали се в бестселъри.
"Киното и останалият свят. Двоен поглед", Анджей Вайда в Market.dir.bg
Купи книгатаАнджей Вайда (роден през 1926 г.) е филмов и театрален режисьор, сценарист и сценограф, един от най-изтъкнатите творци в историята на световното кино, отличен през 2000 г. с наградата на Американската филмова академия Оскар за цялостен принос.
В повечето от филмите си той се стреми да усети смисъла и същността на националните традиции, а в полската история търси ключа към настоящето.
Дебютира с филма "Поколение" (1954), разказ за съдбата на младежите от варшавските предградия по време на фашистката окупация.
По-късно заснема "Канал" (1957) и "Пепел и диамант" по едноименната творба на Йежи Анджейевски (1958).
Тези два филма издигат Вайда до ранга на един от най-значимите европейски режисьори от новото поколение.
Те полагат началото на известното течение, наричано полска филмова школа, започнало дебата за националната мартирологична традиция и романтичния героизъм.
В "Двоен поглед" Вайда ни разказва своята история, започваща в годините на неговата младост - 1949, когато прекъсва следването си в Академията за изящни изкуства, за да пробва силите си в киното, и продължава пътя си като филмов и театрален режисьор вече повече от 60 години.
Откровено и с чувство за хумор той разказва за наученото през годините, когато от "наивно малко момче" се превръща в професионален кинаджия. В тази книга крачка по крачка опознаваме "кухнята на киното" с всички етапи на заснемането на един филм, като започнем от идеята, написването на сценария, подбора на актьори и целия филмов екип и приключим с премиерата.
Това е майсторски разказ за теорията и практиката на киното, изпълнен с препратки към конкретни събития на филмовите площадки на полски филми и анекдоти за известни актьори.
Иван Черкелов, Сценарии в Market.dir.bg
Купи книгатаЗавършил е кинорежисура във ВИТИЗ "Кръстьо Сарафов" през 1982 г. Дипломната му работа е филмът "Балада", дебютният му пълнометражен филм е "Парчета любов" (1988).
Следват "Търкалящи се камъни" (1995), "Стъклени топчета" (1999), "Обърната елха" (2006, Специалната награда на журито в Карлови Вари), "Раци" (2009) и "Семейни реликви" (2015), на които е сценарист и режисьор.
Филмите му са показвани на кинофестивали в Германия, САЩ, Канада, Франция, Чехия, Индия и България.
"Дългото, мъчително търсене на смисъл е приключило, парчетата любов са се събрали, пъзелът на житейския кръговрат се е наредил от само себе си, екранът сияе с небесна светлина." казва кинокритичката Ингеборг Братоева.
В настоящата книга ще видите есенцията на търсенето на смисъл и безсмислие в тревожните линии на времето.
"Разговори със Скорсезе", Ричард Шикъл в Market.dir.bg
Мартин Скорсезе е вероятно най-големият майстор на разказване на истории в киното.
Колкото и награди да получи, все няма да са достатъчни, защото италианецът по произход, но роден в САЩ Скорсезе, е един от малкото останали привърженици на киното като принадлежащо на голямото платно.
Израснал в италианския квартал в Ню Йорк, малкият Мартин нямал възможност да играе с другите деца на улицата тъй като му пречело заболяването от астма.
Хладните киносалони се превръщат в неговото скривалище от уличния прах.
Купи книгатаКиноисторикът Ричард Шикъл води интервютата с майстора с вещина. Той ни превежда през живота и творчеството на Скорсезе - от детството в нюйоркския квартал Малката Италия през 50-те години, бягството му от тази реалност чрез филмите до израстването му като творец, чиито енциклопедични познания за киното оформят амбициите и изкуството му.
Скорсезе разказва увлекателно за по-малко известните си филми, за отдавна превърналите се в класика, за документалните си опити и за това какво му е повлияло най-силно.
Той разкрива личния си стил, вниманието към детайлите и страстта си към жанровото кино. Неподправената му киноманска страст ясно проличава във възгледите му за актьорската игра, режисурата, музиката и операторското майсторство.
От "Ла страда" до "Часовете" - от страдащите до независимите женски образи в киното, Вивиан Праматароф-Хамбургер, Андреас Хамбургер в Market.dir.bg
Купи книгатаЖените в киното наистина ли са само тези, които биват показвани? А къде са жените в публиката, зад камерата?
Ако звездите и звездичките най-вече от холивудския мейнстрийм - както правилно отбелязва феминистката психоаналитична филмова критика - трябва да предложат на мъжкия поглед пиршество за очите и възможност за себеутвърждаване, каква тогава е ролята на жените, които не отговарят на този шаблон: антигероините, чувстващите и действащите жени, онези, благодарение на които на света му се случва едно съвсем различно гледане?
"От "Ла страда" до "Часовете" - от страдащите до независимите женски образи в киното" разкрива - с помощта на велики, но също така и на спорни филми - най-разнообразни инсценирания на женската идентичност и заедно с това проучва, прилагайки метода на филмовата психоанализа, как те въздействат върху несъзнаваното или върху все-още-неосъзнатото на зрителките и зрителите.
Защото не само в артхаус киното, но и в мейнстрийма зад хилядите лица на инсценираната женска идентичност е заложено много повече от простата формула на мъжкия поглед.
"Хиляда живота струват повече от един", Жан-Пол Белмондо в Market.dir.bg
Купи книгатаЖан-Пол Белмондо легендата на френското кино, за пръв път нарушава обичайната си дискретност и решава да говори за себе си.
Четейки спомените му като се започне с белязаното от войната детство, училищните премеждия, трудните първи стъпки на актьорското поприще и се стигне до славата и върховете на кариерата - с изненада откриваме, че в живота великият актьор е тъкмо такъв, какъвто сме го виждали на екрана.
Искрен, неподправен, безстрашен, щур, винаги готов да достави радост на себе си и на другите.
Преподавател по актьорско майсторство произнася строга присъда над лишения от традиционната мъжка красота студент: Вие никога няма да държите в прегръдките си жена на сцената или в киното. Белмондо го опровергава и снима интимни сцени с най-красивите актриси от онова време.
Опровергава и редица критици, които отначало виждат в него едва ли не клоун, като се издига на гребена на Новата вълна с До последен дъх на Годар и работи с най-забележителните режисьори на френското кино: Франсоа Трюфо, Ален Рене, Клод Шаброл, Луи Мал, Жерар Ури, Жак Дере, Анри Верньой, Жорж Лотнер, Клод Льолуш.
Най-голямото достойнство на тази автобиография, богата на интересни подробности, свързани с правенето на кино, пълна с любопитни епизоди на снимачната площадка и извън нея, е, че някъде между редовете ние сякаш виждаме жестовете и мимиките, сякаш чуваме гласа на оня Белмондо, който от филм на филм учи нас, зрителите, да бъдем себе си, да се наслаждаваме на живота, да бъдем свободни и да не се боим от нищо в името на тази свобода.
"Да уловиш голямата риба", Дейвид Линч в Market.dir.bg
"За мен е загадка, защо хората изискват от изкуството смисъл, при това осъзнавайки, че в самият живот такъв смисъл няма" - Дейдид Линч
Купи книгатаКритиците с основание отбелязват, че като кинематографист Дейвид Линч се грижи по-скоро за това как да проникне в съзнанието на своите зрители, отколкото да oтправи конкретно послание към тях.
С тази книга Линч предлага любопитен поглед към собственото си съзнание.
Отдавна занимаващ се с трансцендентална медитация, той се интересува преди всичко от възможността да сподели с читателите могъщата творческа енергия, до която е достигнал чрез медитиране.
В 85 кратки, изящни фрагмента, напомнящи коани, Линч разказва за техниките, чрез които развива съзнанието си, улавя идеите и придава форма на абстрактното. Едновременно с това той разкрива немалко от своята биография, споделя размисли за киното и подробности от работата си на снимачните площадки.
Така "Да уловиш голямата риба" е изключително интригуваща и за тези, които се интересуват преди всичко от неговото филмово изкуство.
"Всичко е любов. Сценарии за 4 филма", Боян Папазов в Market.dir.bg
Боян Папазов е известен с игралните си филми Всичко е любов" и Една жена на 33", но той е автор и на повече от дузина пиеси.
Купи книгатаТе са превеждани в Англия, Франция, Германия, Полша, Унгария, Словакия и Македония.
След 1990 година всички пиеси на автора са били номинирани и са получавали награди Икар" и Аскеер", а Голямата награда на Националния конкурс за българска драма Иван Радоев" Боян Папазов получава три пъти - през 2007, 2013 и 2017 година.
През 2015 година, по повод 100-годишнината история на българското кино, Българската национална телевизия направи допитване сред многомилионната си аудитория - кои са 100 най-добри български филми.
Сред тях бяха Всичко е любов", Дом за нежни души", Летало" и Една жена на 33". И четирите филма са по сценарии на Боян Папазов.
Допълнително Всичко е любов" беше класиран на 6-та позиция сред най-добрите 10, потвърждавайки, че в колективното съзнание това е един от най-любимите български филми.
В сайта на Market.dir.bg ще откриете голямо разнообразие от артикули (продукти за здраве и красота, за дома, дрехи, обувки, аксесоари, стоки за деца и домашни любимци, храни и напитки), като при регистрация и първа покупка над 50 лв. получавате 15 лв. отстъпка! Безплатна доставка за поръчки над 150 лв.